Max__623

RE: Drijfstang demonteren en monteren + NIE.. STAP 2

vr mei 23, 2008 15:02

ok. ik heb eindelijk de carter eraf... :oops: heb nog nooit zo lang aan zoiets gekloot :x ...

maarja...

carter af en ik zie, ik zie oh nee oei werd ff misselijk :P
de carter lag dus vol met kleine metalen plaatjes (seffes een kiekje van nemen)
De krukas, daar waren 2 schroven van los :shock:
De drijfstangen kan je lichtjes links en rechts bewegen, dus ik neem aan dat de lagertjes stuk zijn?

ik ga ze dadelijk bestellen...
wat zijn de aanhaalmomenten van de kukas en de drijfstangen?
grtz marc

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Drijfstang demonteren en monteren + NIE.. STAP 2

vr mei 23, 2008 15:08

drijfstang links/rechts bewegen zegt niet zoveel... je moet de drijfstangen los halen om de lagers te kunnen beoordelen...

je krukas heeft geen schroeven maar bouten en moeren en als er daar twee van los liggen???dan heb je een ander, serieus, probleem.....

Ik zou niet zomaar ff andere lagers plaatsen en het blok weer opbouwen...
Gezien jouw tekst over de schade zou ik er even een professional naar laten kijken, het klinkt mij alsof er meer aan de hand is....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Max__623

Re: RE: Drijfstang demonteren en monteren + NIE.. STAP 2

vr mei 23, 2008 15:15

drijfstang links/rechts bewegen zegt niet zoveel... je moet de drijfstangen los halen om de lagers te kunnen beoordelen...

je krukas heeft geen schroeven maar bouten en moeren en als er daar twee van los liggen???dan heb je een ander, serieus, probleem.....

Gezien jouw tekst over de schade zou ik er even een professional naar laten kijken, het klinkt mij alsof er meer aan de hand is....

sensor van de olie was stuk dus reed zonder olie,
tikkend geluid kan zijn dan die moeren ( ja excuseer :oops: ) die lostonden...

mja, kzal es rap 1 drijfstang loshalen :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 23, 2008 15:30

Ik zou als ik jou was alle lagers losgooien, als ze zelf al zo vast gelopen zijn dat ze een lagerkap loswerken geef ik je eigenlijk geen kans dat je krukas onbeschadigd is. Pas dan weet je wat je moet bestellen, of dat het sowieso nog de moeite is met dit blok. Echt, er zijn meer mensen die je dit adviseren en die je adviseren om vooral eens rustig aan te doen met dit blok te repareren en naar een ander blok te kijken. Deze mensen zijn bijna allemaal ervaren sleutelaars en hun advies is gebaseerd op ervaring. Zo'n blok weer goed krijgen kost je vaak nog meer dan een lopend 2.0 blok te kopen en dat te reviseren tot nieuwstaat, want van de jouwe moet je 99% zeker de krukas laten opslijpen. Het blok heeft zonder olie gelopen, voor hetzelfde is er in je kop ook lagerschade waardoor je nokkenassen niet meer goed passen, je zuigerbussen kunnen beschadigd zijn en weet ik niet wat er allemaal kapot kan zijn gegaan. De enige manier om daar zeker van te zijn is het blok uitbouwen en helemaal uit elkaar halen. Dan alles opmeten en bekijken en dan weet je pas waar je aan toe bent. Alleen al aan pakkingsets en dergelijke ben je dan al meer kwijt dan aan een goed lopend blokje uit een 1.8 of (als je em kan vinden) een 2.0 sloper.

Die 1.8 in je auto hangen is 1 draadbrug maken of weghalen en je ECU weet dat er een 1.8 in hangt. De 1.8 die in belgie staat is van "GiuliaCorse". Qua brandstofverbruik kan ik niet zeggen of 't meer of minder wordt, wel dat het 1.8 blok wat sportiever aanvoelt door de kortere slag. De 1.8 is bijna iedentiek aan het blok wat je nu hebt, alleen de slag is korter, dus alles past 1 op 1.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 23, 2008 16:00

zonder olie gereden???

Dan sluit ik mij aan bij Whizzman, dit gaat je enorm veel geld kosten als je dit wilt repareren.
Ik zou het niet doen....

Max__623

RE: Drijfst demo en monte.. STAP 3 (AANHAALMOMENTEN GEVRAAGD

za mei 24, 2008 11:12

Hallo, ik ben de lagerkapjes gaan halen (44euro) en een momentsleutel (68 euro ongv).
Als het met deze kosten niet gemaakt is, dan doe ik het blok naar het stort.
De reden waarom ik het toch koppig wil proberen : der valt mss iets uit te leren... en ben graag met van die dingen bezig ( hoewel het soms niet echt vlot :evil: )

Weten jullie misschien waar ik de juiste aanhaalmomenten kan vinden?

Dadelijk ga ik ook foto's maken.

Thx

Grtz
Marc

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 24, 2008 12:11

http://www.tvc.se/AR/Workshop_Manual/Co ... Engine.pdf of anders in een van de andere PDFs op die site.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za mei 24, 2008 13:50

als je dan echt wat wilt leren: kijk goed naar de krukas en voel met je nagel over de tappen... de krukas moet superglad zijn en mag geen haperingen/krassen/groeven vertonen....

Max__623

za mei 24, 2008 14:03

ok, thx voor de link (echt super, ben ik al een tijdje naar op zoek !) (kzal wel nog ff moeten zoeken want tzijn en hele hoop bladeren... )

en thx voor de inspectietip...

het zal wel traag gaan, want heb een beetje een kater :?

grtz marc

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Drijfst demo en monte.. STAP 3 (AANHAALMOMENTEN GEVR

za mei 24, 2008 14:25

het zal wel traag gaan, want heb een beetje een kater :?
Een poes geeft nog meer vertraging in de pits hoor :jumping:

Max__623

za mei 24, 2008 15:46

pffft ik kap ermee, net gehoord dat een kamaraad van me is verongelukt :cry:
geen zin om aan de auto bezig te zijn...

Hilbert
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

za mei 24, 2008 16:55

Krukaslager schade is 1000000000000000000% krukasschade.
Als krukas niet wordt geslepen, is elke seconde werk zonde van je tijd.
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za mei 24, 2008 17:20

pffft ik kap ermee, net gehoord dat een kamaraad van me is verongelukt :cry:
geen zin om aan de auto bezig te zijn...
dat snap ik, gecondoleerd! sterkte komende tijd!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 24, 2008 20:09

@ Max: sterkte man! :(
En ik bewonder ook je doorzettingsvermogen bij deze motorschade! Dit is idd de manier om te leren, dat vind ik ook. 8)

@ Hilbert: niet mee eens. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat een krukas van een Nord (want daar praten we hier over) heel sterk is. Heb zelf eens een blok gereviseerd, waarvan enkele lagers verpulverd waren, maar de krukas kwam echt 100% (meer kan niet :wink: ) ongeschonden uit de strijd. Misschien dat andere blokken (TS16V? :? ) hier gevoeliger voor zijn en zo'n schade nooit overleven, maar bij een Nord is dit dus blijkbaar wel mogelijk. (geen wet uiteraard :wink: ) Goed controleren dus!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Max__623

za mei 24, 2008 20:20

@ Max: sterkte man! :(
En ik bewonder ook je doorzettingsvermogen bij deze motorschade! Dit is idd de manier om te leren, dat vind ik ook. 8)

@ Hilbert: niet mee eens. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat een krukas van een Nord (want daar praten we hier over) heel sterk is. Heb zelf eens een blok gereviseerd, waarvan enkele lagers verpulverd waren, maar de krukas kwam echt 100% (meer kan niet :wink: ) ongeschonden uit de strijd. Misschien dat andere blokken (TS16V? :? ) hier gevoeliger voor zijn en zo'n schade nooit overleven, maar bij een Nord is dit dus blijkbaar wel mogelijk. (geen wet uiteraard :wink: ) Goed controleren dus!
thx. Het begint me nu zo een beetje door te dringen... nu ik het van meerdere mensen heb gehoord... leven is hard.....

om 'ontopic' te reageren : doorzettingsvermogen , sja, ik zeg als je het niet probeert dan zal het zeker niet lukken....

Terug naar “Algemene Technische vragen”