Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: automaat schakelt koud niet goed op

ma jun 04, 2007 21:36

Nu weet ik helemaal niks van automaten en nog minder van BMW's en dat wens ik zo te houden 8) )
Maar als kind van 10 kreeg ik van mijn pa m'n eerste rijlessen in een 2.8L automaat. WIj hadden dus zo'n ding en die had ooit problemen bij de afstelling van de selector. Stond in "D", maar de bak gewoon soms in stand "2". Hoe die bediening werkt bij zo'n BMW en wat er aan bij te stellen valt, geen idee, maar misschien heb jij ook dit probleem ? Je biemert is iig van dezelfde generatie als de 2.8L waarvan ik spreek.
Detail: dat ding van ons had controlelampjes om aan te geven welke stand de selector stond. Die lampje sbrandden ook altijd met 2 of 3 tegellijk... :?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

ma jun 04, 2007 21:44

Nou heren geleerden: zeg het maar! 8-[
niet voor geleerd, heb wel een oplossing voor je.

Tien minuten voor je weggaat stationair laten draaien, instappen, wegrijden en alles werkt.

zo weer een bakrevisie bespaart Sander :D
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

ma jun 04, 2007 21:53

Okay, ik heb de eerder genoemde tests gedaan. De uitkomsten:

Koud staat het oliepeil van de bak op max.
Warm staat het oliepeil boven max!

Koud blijft de bak meestal in 2. Als je rustig rijd -en dat doe ik- vertrekt de auto in 2, warm of koud, geen verschil. Ga je harder, dan hoort de bak dus op te schakelen naar 3.
Warm doet ie dat prima, koud dus niet. Hij lijkt soms te slippen als je harder wilt met koude bak. :?

Warm schakelt de bak perfect, alle versnelingen en standen. Ik heb dit o.a. stilstaand geprobeerd en idd de auto zet zich meteen schrap.
Koud duurt dit net iets langer, maar meer dan 1,5 sec zal het niet zijn.

De kickdown doet warm goed z'n werk. Koud komt dit niet voor. :wink:

Dan de stall test. Een beetje lastig voor mij, want dan moet ik mijn rechtervoet erbij gebruiken. Ik heb de linker dus vol op de rem gezet en mijn hiel van de rechter op het gaspedaal. Ik ben langzaam de druk op gaan voeren. De auto wilde wel gaan rijden (uiteraard), maar het toerental bleef steken op iets boven de 2000 t/m. De auto stond nog steeds stil.
Ik ga er vanuit, dat dit plankgas is, maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet, want ik voel immers niks in mijn voet. Wel heb ik voldoende kracht in mijn been, dus het zal wel kloppen. :roll:

Nou heren geleerden: zeg het maar! 8-[

"koud blijft de bak in twee"????? verklaar je nader ;)

bij koude bak moet het peil op min staan (of zoals bij mijn 164 op 40 graden)

oliepeil stijgt naar mate de olie in de bak heter wordt; boven max is nooit goed.
dus olie aftappen

weet niet wat het verschil tussen min en max is maar een halve liter kan vast wel uit.

waarom bel je morgen de *kuch* dealer niet om het even na te vragen
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Roeltje 164

ma jun 04, 2007 22:49

Alfa Sei halen in Utreg :D , en de Beemer gauw dumpen!!!! :lol: niks voor jouw om je daar in te verdiepen Sander....

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2007 00:13

De selector werkt vast en zeker goed (denk ik/ hoop ik) want als ik dus in stilstand schakel van P naar R naar 0 naar A, voel ik dus duidelijk achtereenvolgens de kont omhoog, terug naar rust en naar beneden gaan. En vise versa. Als ik (wederom stilstaand) schakel tussen A, 2, 1, dan voel ik niks. Als ik zachtjes rijdend schakel tussen A en 2, gebeurt er niks. Klopt volgens mij, want de bak staat dan immers in 2. Schakel ik vervolgens naar 1, dan doet de bak dus duidelijk ook. (toerental omhoog)

Ik denk, dat ik maar eens begin met wat olie eruit te halen. :o
Vraag 1: kan een te hoog oliepeil doorslippen van de bak veroorzaken?
Vraag 2:hoe verklaar je dan, dat het koud wel problemen geeft en warm (hoger peil) wel? :-k

Weet iemand mij te vertellen, wat het resultaat van de stall test betekend? :?

@ Alfistroel: bakrevisie is wel het laatste wat ik doe, letterlijk en figuurlijk. :wink:
@ Roeltje 164: Weken heb ik geroepen wel een Sei automaat te willen................ :twisted:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

di jun 05, 2007 00:45

Stalltest = ok betekend dat je koppelomvormer ok is en er voldoende olie is.
Te veel olie geeft geen problemen, in de mate zoals jij dat hebt.
de werking van de bak is simpel (t blijft n Beamert he ) ....
Er zijn twee ingaande signalen: stand gaspedaal en rijsnelheid (beide mechanisch, kabel en gouvernor)
De Michel optie lijkt me een hele goede!!
Als dat het niet is zou ik de gouvernor eens bekijken... meestal (en dus ZF bijna zeker) kun je die aan de buitenzijde demonteren.
De gouvernor draait mee met de wielen (lees rijsnelheid) en is een soort "jan met de ballen" uit het stoomwezen.
Twee gewichtjes slingeren door de centrifugaalkrachten naar buiten en bedienen zo een klep an laten oliedruk toe op de divesre schakelkleppen.
Als die gouvernor nou eens niet soepeltjes meer loopt dan krijg je dit soort BMW ellende!

PS: @Moderators: is dit een Alfaforum of algemeen, want dan heb ik nog een Renaultvraagje!!!! :twisted:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2007 01:00

Hmmm, op zoek naar de gouvernor dus.........
Kan ik dus aan de buitenzijde demonteren? Kan dat dan zonder eerst olie af te tappen? :?:

(de michel optie lijkt mij dus niet...... :? .....zie mijn vorige post)

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

di jun 05, 2007 01:12

Koud duurt dit net iets langer, maar meer dan 1,5 sec zal het niet zijn.
1,5 sec lijkt me al tamelijk lang. Ok de auto is de jongste niet meer en mijn Mazda automaat was 14 jaar jonger/moderner, maar die had koud niet of weinig langer nodig dan warm. En lang geen 1,5 seconde.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Andretti Molletti

di jun 05, 2007 01:17

Zo te zien zit de governor in het staartstuk bij dat duits ding... dus demonteren is lastig...
Ook erg goed geillustreerde site:
http://pboursin.club.fr/pdgbva2.htm
frans mag geen probleem zijn voor zo'n nepbelg ;)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jun 05, 2007 07:55

er is nog maar oplossing en die is simpel: goede olie erin gieten.....

aftappen, NIEUW filter, goede olie erin....klaar :wink:

ga ff na wat de specificaties van de automaatolie zijn. (zal wel ATF Dexron2 olie zijn.....)
gooi d'r ff nieuwe in...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2007 09:34

Er zijn twee ingaande signalen: stand gaspedaal en rijsnelheid
Niks mis gegaan met de ombouw naar linksepoot ?

@Dré, wat moet je weten over een Renault ? :twisted: :lol:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 05, 2007 09:52

er is nog maar oplossing en die is simpel: goede olie erin gieten.....

aftappen, NIEUW filter, goede olie erin....klaar :wink:

ga ff na wat de specificaties van de automaatolie zijn. (zal wel ATF Dexron2 olie zijn.....)
gooi d'r ff nieuwe in...

Tja - dat zeiden wij beiden al Rav.... :?

Reden is simpel: omvormer geeft koud minder druk omdat de hoogste versnelling de meeste druk vergt van deze omvormert. Nu is het een oudere auto en het "probleem" zit hem in de omvormer.- meer olie geeft meer druk en dat is bij oudere automaten geen probleem (en helemaal duitse) Een liter over maximum is geen schande, doordat de omvormer minder druk geeft is de stijging niet dermate dat de keerringen eruitlopen - tenzij je het maximale zwaar overschrijdt.
Goede olie met een betere viscositeit (lees: duurdere automaatbakolie) biedt hetzelfde.

Geloof mij: ik heb met mijn Beamer maar vooral Merc verleden (en heden want de 300TDT werkpaard heeft PRECIES hetzelfde) hier veel ervaring mee.

NIKS BAKREVISIE WANT ER IS NIETS AAN DE HAND !!!
(geen schokken geen klap geen gezaag en geen gedreun bij inschakelen)

[-(
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2007 16:43

Er zijn twee ingaande signalen: stand gaspedaal en rijsnelheid
Niks mis gegaan met de ombouw naar linksepoot ?
Ik heb helemaal niks omgebouwd! :blue_cool: en ga dat ook niet doen, gaat prima zo. :D

@GiuliaTom: Als ik dus olievervang door nieuwe, en ik houd me daarbij aan de specificatie uit het instrutieboekje, zou het opgelost zijn?
Moet ik me dan nog olie van een bepaald merk hebben? Wat is goed, zeg het maar! Ik ga dat echt doen hoor. Ik vervang/ repareer graag alleen dat, wat nodig is, als dat krenterig is, prima! :wink:

Dat een bakrevisie niet nodig, snap ik ook wel. (want eerste eigenaar, netjes gereden, alle onderhoud gehad, aantoonbaar!, bla, bla, etc.)
Maar dat van de governor, zou dat misschien ook kunnen? Ik (eigenlijk @@) heb me laten vertellen, dat het een veel voorkomend probleem is bij deze auto's. :?

En even terugkomend over het filter, kan ik dat het beste vervangen of juist reinigen? En waarmee dan? Merk of type, enz., enz.?

Andretti Molletti

di jun 05, 2007 18:48

De druk in een AT wordt door de oliepomp geregeld, niet door de omvormer.
Koud of warm is de druk nagoenoeg gelijk omdat er afregeling plaats vindt.
Druk meten is een van de belangrijkste dingen bij het stellen ve diagnose aan de AT.

Maar Sander, ga eens wat doen joh!! Olie veversen is zonder meer een goede zet, daarna alle afstellingen controlen zoals genoemd en dan pas mag je weer terugkomen ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”