@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Remmerij Alfa 156: trillen

do feb 15, 2007 20:52

Bij de Reesert heb ik het volgende gedaan:

Nieuwe Originele schijven er op Ferodo 2500 gemonteerd, Vanaf 250kmh een noodstop gemaakt..
Vervolgens de volledig kromme schijven aan de auto afgedraaid !! Prima resultaat! :thumbs:
Ja mijn blokken (Origineel Alfa) ziten er nog maar 15000 op.Schijven zijn helemaal vlak.
Toch maar afdraaien en dezelfde blokken houden??
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op do feb 15, 2007 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 15, 2007 21:15

Bij de Reesert heb ik het volgende gedaan:

Nieuwe Originele schijven er op Ferodo 2500 gemonteerd, Vanaf 250kmh een noodstop gemaakt..
Vervolgens de volledig kromme schijven aan de auto afgedraaid !! Prima resultaat! :thumbs:
Goeie actie! :jumping:

:oops: De buurman was wel een beetje boos toen ik met 250 net niet z'n verse puppie raakte.... :oops:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 14:27

Remschijven afdraaien en nieuwe blokken erop. Ik heb alles origineel en er nu ook al weer last van.. :cry:
Kreeg je er last van, net nadat je alles terug origineel (ik neem aan nieuw) had ? Of pas na verloop van tijd ?
Bij mij is het verloop als volgt:

nieuwe auto, alles prima
-ongeveer 60.000 km, blokken vooraan versleten, al een tijdje getril + slag pedaal. Schijven krom. Achterblokken versleten. Alles vervangen (heb gleukkig gereedschapje voor terugduwen achter). Auto remde prima. Inmiddels vorig jaar mee op vakantie enz enz, niks aan de hand.

-nu, bij ongeveer 90.000 km: terug getril, maar voornamelijk in het stuur. Dus achteraan sluit ik, om die reden, uit. Getril (uiteraard) alleen bij remmen vanaf hoge snelheden. Zoals eerder gezegd: schijven ABSOLUUT NIET krom, dus afdraaien niet nodig. Blokken zijn nu, pakweg, op de helft.

Ik begin hoe langer hoe meer te denken aan een speling op de remtang(en) zelf. Is het normaal dat, bij gemonteerde klauw en blokken, het losse remklauwgedeelte nog iets kan bewogen worden ? (speling). Dit verdwijnt pas wanneer ik de borgveren vooraan monteer.
Denk dus aan:

-slijtage aan de kunststof bussen, waar de geleidepennen doorheen lopen. (pennen zelf lijken me uitgesloten)
-te zwakke borgveren, wat is precies hun functie ???? extra veiligheid of de speling er uit halen ??

Iemand soms al ervaring met een van beide bovengenoemde onderdelen ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Remmerij Alfa 156: trillen

vr feb 16, 2007 16:17

Weet je 100 % zeker dat je geen ( kleine ) slag in een schijf hebt? Het is soms erg lastig te constateren. De ovaalheid van een schijf hoeft maar minimaal te zijn voor een trilling. Speling op borgpennen etc lijken mij uitgeloten. Misschien is afdraaien aan de auto een goede optie.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 16:33

Weet je 100 % zeker dat je geen ( kleine ) slag in een schijf hebt? Het is soms erg lastig te constateren. De ovaalheid van een schijf hoeft maar minimaal te zijn voor een trilling. Speling op borgpennen etc lijken mij uitgeloten. Misschien is afdraaien aan de auto een goede optie.
zeker weten, opgemeten met de meetklok..
't is me ook een beetje een raadsel.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 19:47

Ik laat ze iig binnenkort afdraaien. Als ik de schijven na met schuurpapier ( linnen) korrel 60 even lekker opruw is het weer enige tijd weg. Je kunt Afdraaien dus en nieuwe blokken, dan is het zeker weg. :wink:

Als je schijf 100% vlak zou zijn verschuift de klauw toch ook niet over zijn geleidepennen tijdens het remmen?? :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 21:02

Als je schijf 100% vlak zou zijn verschuift de klauw toch ook niet over zijn geleidepennen tijdens het remmen?? :wink:
Klopt, maar er is bij mij ook geen enkele aanwijzing dat de klauwen dat wel zouden doen...dat zou je ook voelen in het pedaal, trouwens, en ook dat is niet het geval...Schijven zijn uitgesloten, tenzij, eventueel een materiaalprobleem....(vandaar misschien dat ie met schuren bij jou het een tijd goed doet)
Welke schijven heb jij ? Toevallig Brembo ? Ik heb momenteel die Brembo's met slijtageindicator.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:06

Klopt, maar er is bij mij ook geen enkele aanwijzing dat de klauwen dat wel zouden doen...dat zou je ook voelen in het pedaal, trouwens, en ook dat is niet het geval...Schijven zijn uitgesloten, tenzij, eventueel een materiaalprobleem....(vandaar misschien dat ie met schuren bij jou het een tijd goed doet)
Welke schijven heb jij ? Toevallig Brembo ? Ik heb momenteel die Brembo's met slijtage indicator.
Originele Alfa schijven. Toe nou: Draai ze nu maar lekker af en je bent uit de problemen. Echt !!! :wink:

En: Een kromme schijf hoef je echt niet in de pedaal te voelen. De zuiger gaat nl niet heen en weer, maar de hele klauw..
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:15

En: Een kromme schijf hoef je echt niet in de pedaal te voelen. De zuiger gaat nl niet heen en weer, maar de hele klauw..
Misschien wel, maar dat zie je dan weer wel met de meetklok....zowel uitzwaai als ovaliteit is perfect. Dus dat afdraaien kan alleen maar nut hebben om 't materiaal eventueel op te ruwen, in mijn geval...

Wat van volgend verhaal (van de Alfa monteur): de 156 blokken zijn te licht en geven trillingen vanaf ze 1/2 op zijn...ik vind 't ook sterk, maar ik ga 't toch proberen. Na de vakantie gaan die blokken er uit + nieuwe er in. Eens kijken wat dat doet (kan ook meteen schijven afdraaien, maar dan weet ik 't nog niet zeker)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:21

Dat blokken verhaal.... :-k Weet je ook zeker dat je schijven overal even dik zijn??Binnenzijde ook gemeten??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:24

Dat blokken verhaal.... :-k Weet je ook zeker dat je schijven overal even dik zijn??Binnenzijde ook gemeten??
ook de binnenzijde.....
ik begin ook stilaan dat blokkenverhaal te geloven...de man die me dat vertelde, had als eens meer gelijk. die blokken zien er overigens niet echt fris uit...haarscheurtjes her en der...en grof gesleten op de rand. als het ware stukjes er uit...
zou me niet verbazen dat het gewoon troepblokken zijn. Ik ga ze vervangen. voor die 80 € of wat kosten ze, wil ik 't weten

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:26

Je blokken zijn dus verglaasd !!!!!

Beste remede: andere blokken en schijf licht afdraaien om het inlopen te bespoedigen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:28

Je blokken zijn dus verglaasd !!!!!

Beste remede: andere blokken en schijf licht afdraaien om het inlopen te bespoedigen. :wink:
Is dat wat ze verglazen noemen ? Kende het eigenlijk niet. Hoe komt zoiets ?
Neemt je remkracht dan niet af ? Want da's niet het geval

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:35

Kan verschillende oorzaken hebben. oa: De remmen worden altijd spaarzaam gebruikt, waardoor de zaak vervuild en/of de remmen zijn regelmatig oververhit geraakt met als gevolg dat de vulstoffen uit de blokken verdwenen zijn.Verglaasde blokken zijn niet te redden. Vervangen is de enige optie. Je remkracht neemt wel af, maar de het is de vraag of je dit direkt merkt. Het proces treedt namelijk geleidelijk in.
Bij verglazing worden je schijven ook erg glad ( soort polijsten) . Stop je er zo nieuwe blokken is dan kan het inlopen wel eeen extra lang gaan duren, vandaar dus ook weer afdraaien. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 16, 2007 22:38

Kan verschillende oorzaken hebben. oa: De remmen worden altijd spaarzaam gebruikt, waardoor de zaak vervuild en/of de remmen zijn regelmatig oververhit geraakt met als gevolg dat de vulstoffen uit de blokken verdwenen zijn.Verglaasde blokken zijn niet te redden. Vervangen is de enige optie. Je remkracht neemt wel af, maar de het is de vraag of je dit direkt merkt. Het proces treedt namelijk geleidelijk in.
Bij verglazing worden je schijven ook erg glad ( soort polijsten) . Stop je er zo nieuwe blokken is dan kan het inlopen wel eeen extra lang gaan duren, vandaar dus ook weer afdraaien. :wink:
dan zullen we er wel zijn, denk ik....'t is nu te laat, maar volgende week gaan ze er uit...een weekje ardennen moeten ze maar overleven ...doen ze dat niet, dan hoor je dat ook wel (of lees 't in de krant :lol: ) ter plekke rijden we toch amper.

Terug naar “Algemene Technische vragen”