Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd w

vr mar 11, 2005 20:54

nee, de groene volgens mij ! :?
Nee hoor, die blauwe. Ik weet het bijna zeker. :whistle:

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

vr mar 11, 2005 20:56

Jee ben ik abbuis dan!! :mrgreen:

Samen delen: ROOD links GROEN rechts
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

vr mar 11, 2005 20:57

Even aan Twan vragen. :-k
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

vr mar 11, 2005 21:02

:jumping:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

vr mar 11, 2005 21:05

oei, foutje gemaakt....(m'n post dus gedelete)

er stond "die is aan 't blussen !"
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

vr mar 11, 2005 21:06

en volgens mij dient de blauwe voor de antenne, KAS !!!!!

(en weet je wat ? dat klopt nog ook ! :mrgreen: )
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd w

vr mar 11, 2005 21:35


Je kunt de sensor vergelijken met een bdp sensor.

In de bak op de aansluiting van de rechteraandrijfas, zit in wiel met met een tandkrans erop. De kilometer sensor meet de versnelling hiervan en zet dit om in een stroompje die de waarde op je teller aangeeft.
Kleine aanvulling: Als je de krans bekijkt op het vliegwiel waar de BDP sensor op meet zie je dat er één tand ontbreekt. In de sensor zit een spoeltje. Als de metalen tanden hierlangs draaien wordt een magnetisch veld opgewekt. Bij het ontbrekende tandje wordt dit even onderbroken, deze puls is meetbaar voor de elektronica.

Daarom is het ook belangrijk dat de luchtspleet tussen de tanden en de sensor niet te groot wordt, dan wordt het magnetisch veld te klein en meet de sensor dus niets meer.

Dit is wat ik me herinner van de lessen elektrotechniek, aanvulling en/of verbetering is natuurlijk altijd welkom #-o
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

vr mar 11, 2005 22:04

Met dit antwoord erbij, is 't overduidelijk hoe 't werkt ! thanks !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd w

za mar 12, 2005 00:53

Ook een domme vraag:

Bij een bertone zit de veer naast de schokdemper.
Is de schokdemper te vervangen terwijl de veer kan blijven zitten en zonder de auto op te krikken?
Dat is alleen aan de voorkant dan hè.

De veer kan inderdaad blijven zitten. Opkrikken... tja, 't is volgens mij wel handig als het wiel er af is.... heb je wat meer ruimte.
En om achter te vervangen hoef je hem niet op te krikken, dat is nog makkelijker
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

lex thissen

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

za mar 12, 2005 01:16

@ Dinky en de rest.

Ik kan het toch niet laten om toch nog een keer op het RELAIS terug te komen.
Dus hier nog een "dom " antwoordt.

Het "relais" :idea: .
Is een (lange) draad gewikkeld om een trommel= spoel, die als je er spanning op zet een maghnetish veld op wekt. Door hier een "kern" door heen te steken zal deze dus in beweging komen als je je schakelaar bedient, deze kern is gekoppeld aan de kontakten in het relais.

Dus een "electro magnetishe schakelaar" ( zie wouter's site ) deze kan met een relatief lage stroom ( A) bediend worden, dus dunne bedrading. :wink:

Echter......... als wij onze "bella" gaan starten dan gaan wij de start motor gebruiken die vraagt onnoemelijk veel stroom 30-40-50 Ampere, hier heb je dus serieuze contacten voor nodig, wat je natuurlijk ook met contact sleutel meganisme zou kunnen schakelen maar dit zou dan een heel zwaar meganisme vereisen + plus alle andere schakelingen die op dat moment plaats vinden ( computer, benzine pomp, enz ) ook geschakeld moeten worden.

BV.... kijk maar eens naar de dikte van de kabel van een startmotor, die moet niet door de hele auto lopen. Het relais zit meestal redelijk dichtbij, ook voor de verlichting enz.
Nog een BV...interval op je ruiten wisser of knipperlicht :arrow: dan hoef je zelf tenminste niet elke keer de schakelaar om te zetten :idea: ( hier zitten trouwens ook nog timers in).


Je moet het een beetje zien als een afstands bediening voor "grote" stroom verbruikers

Aangezien de spanning in een auto overal 12 V is gaan er al gauw Ampere lopen, dit lijdt eerder tot verliezen bij weerstand .

Groet Lex.

Ps dit is een beknopte versie :roll:

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

za mar 12, 2005 08:14

:jumping: Voor mij alleen rode relais :jumping:


Enkele gele mag ook.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Re: RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd w

za mar 12, 2005 09:08

Ook een domme vraag:

Bij een bertone zit de veer naast de schokdemper.
Is de schokdemper te vervangen terwijl de veer kan blijven zitten en zonder de auto op te krikken?
Dat is alleen aan de voorkant dan hè.

De veer kan inderdaad blijven zitten. Opkrikken... tja, 't is volgens mij wel handig als het wiel er af is.... heb je wat meer ruimte.
En om achter te vervangen hoef je hem niet op te krikken, dat is nog makkelijker
Leg uit pepijn, ik ben op dat vlak nog een echte leek. Simpel gezegd: om vooraan de schokdempers te vervangen effe opkrikken, wiel eraf dan schokdemper eraf halen. Vervolgens de nieuwe schokdemper erop, wiel erop en klaar? Moet ik nog ergens op letten? Hoe zit dat achteraan?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

za mar 12, 2005 09:20

achteraan: kruip in de kofferbak, daar zullen 2 doppen zijn. hieronder zit de schokdemper, los schroeven van achteras en dan dopjes loshalen, dan kan de schokdemper vervangen worden. makkelijk is het he, alleen heb ik op die plek een gastank liggen in de berlina dus voor mij wordt het ff moeilijker.
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

za mar 12, 2005 09:24

@Duke:
Moer van de schokbreker onder loshalen. Achterbankleuning er uit tillen, kunststoffen kapjes links en rechts loshalen. De kunststof doppen loshalen, schokdemperbevestiging in z'n geheel loshalen en de schokdempers er uittillen.

[edit] hahahaha.... was Sjoerd me net ff voor...[/edit]

Wim van Bodegom

RE: HET GROTE DOMME VRAGEN TOPIC alles wat je altijd wilde

za mar 12, 2005 10:28

mijns inszins de meest elementaire "dummie"-vraag;
waar (boek of life) vind ik een cursus motor/auto-techniek voor absolute beginners;liefst een beetje toegspitst op een spider bj 1979

Terug naar “Algemene Technische vragen”