@ Dinky en de rest.
Ik kan het toch niet laten om toch nog een keer op het RELAIS terug te komen.
Dus hier nog een "dom " antwoordt.
Het "relais"

.
Is een (lange) draad gewikkeld om een trommel= spoel, die als je er spanning op zet een maghnetish veld op wekt. Door hier een "kern" door heen te steken zal deze dus in beweging komen als je je schakelaar bedient, deze kern is gekoppeld aan de kontakten in het relais.
Dus een "electro magnetishe schakelaar" ( zie wouter's site ) deze kan met een relatief lage stroom ( A) bediend worden, dus dunne bedrading.
Echter......... als wij onze "bella" gaan starten dan gaan wij de start motor gebruiken die vraagt onnoemelijk veel stroom 30-40-50 Ampere, hier heb je dus serieuze contacten voor nodig, wat je natuurlijk ook met contact sleutel meganisme zou kunnen schakelen maar dit zou dan een heel zwaar meganisme vereisen + plus alle andere schakelingen die op dat moment plaats vinden ( computer, benzine pomp, enz ) ook geschakeld moeten worden.
BV.... kijk maar eens naar de dikte van de kabel van een startmotor, die moet niet door de hele auto lopen. Het relais zit meestal redelijk dichtbij, ook voor de verlichting enz.
Nog een BV...interval op je ruiten wisser of knipperlicht

dan hoef je zelf tenminste niet elke keer de schakelaar om te zetten

( hier zitten trouwens ook nog timers in).
Je moet het een beetje zien als een afstands bediening voor "grote" stroom verbruikers
Aangezien de spanning in een auto overal 12 V is gaan er al gauw Ampere lopen, dit lijdt eerder tot verliezen bij weerstand .
Groet Lex.
Ps dit is een beknopte versie
