Welke motor moet er in mijn eigen 33 ?

De SW 1.7IE MP 3.1 met 175.000 km - 1liter olie op 10.000 km
47%
8
De huidige 1.7 IE LE-3 Jettronic 193.000 km - olieverbruik onbekend
18%
3
Dat hangt er vanaf, namelijk van...?
35%
6

Totaal aantal stemmen: 17
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Motor wisselen?

wo mar 29, 2006 13:03

lambdasondes zijn universeel, hebben dus allen dezelfde schroefdraad. Dus omwisselen is een eitje, hoewel die dingen best vast kunnen zitten natuurlijk. :lol:

Ik denk dat enkel het laatste pijpje voor een SW iets langer hoort te zijn. :roll:

En weet je zeker dat de spruitstukken niet verschillend zijn? (Hertengewei vs. een nog aparter ding) en dat dus ook mogelijk de aansluitfles op de cat anders is, vandaar het andere nummer????? :? Het is maar een gedachte. Wat ik wel zeker weet, is dat mijn eind '92er 33 een totaal ander spruitstuk had, dan oudere 33's. Ik weet zo niet of ze onderling los te verwisselen zijn, of enkel compleet met cat. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: Motor wisselen?

wo mar 29, 2006 14:25

He Rens. een van beide mobilelen is de Daily driver. Als ik beide auto's uit elkaar heb, en het past niet, dan sta ik daar zonder vervoer, dat willen we natuurlijk niet. Van de uitlaat verschilt alleen de bedrading van de lambdasensor, zoals Alessandro schreef.

@Rens, weet jij toevallig of er verschillende koppelingsplaten voor de 33-1.7 IE 8V serie bestaan?

groet
steven
Maar ik bedoelde eigenlijk om het even te proberen. Je bent daar zo klaar mee, daar hoef je geen auto voor af te breken :wink:

Van die koppelingsplaten weet ik niet. Je hebt dezelfde versnellingsbak en motor, dus de kans dat het past is wel groot ;)
Mij staat wel iets bij dat origineel een 1.3/1.4 een iets andere koppeling had, dus misschien dat er daardoor 2 nummers zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat de koppeling van de ene 1.7 niet past op de andere 1.7.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Luc33
Guru
Guru

wo mar 29, 2006 14:58

Spruitstuk en katalysator van de SW allebei overzetten, en dus niet onderling omwisselen. Als je dat wel doet, zul je zien dat de uitlaat er niet onder past. Het Y-vormige spruitstuk is namelijk langer dan het nieuwe spruitstuk met die rare bochten.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 29, 2006 18:41

Spruitstuk en katalysator van de SW allebei overzetten, en dus niet onderling omwisselen. Als je dat wel doet, zul je zien dat de uitlaat er niet onder past. Het Y-vormige spruitstuk is namelijk langer dan het nieuwe spruitstuk met die rare bochten.
Precies, dat bedoel ik! :thumbs:

Maar Steven, begrijp ik dat nu goed, je L-jettronic is de dailydriver en bevalt goed? Waarom dan al die moeite?
En als de SW toch weg gaat, wat moet ie kosten dan? Waarom niet zo verkopen????

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 29, 2006 22:57

@ Luc (moet nog steeds de spoiler monteren !)
Als ik dus het spruitstuk + cat van de sw op de sedan zet, dan past de demper van de sedan er nog steeds op, zie ik dat goed? Hbase.nl geeft de volgende tekeningen:
SW

Sedan

Verder zal ik eens een tipje van de sluier lichten:
Ik heb de SW van mijn oom kunnen overnemen voor een heeeel vriendelijk prijsje. Er zit een radiator van 1,5 jaar oud in en ruilstuurhuis van ook 1,5 jaar oud. Verder zijn 2,5 jaar geleden alle synchro's vervangen van de bak. Als klap de vuurpijl zitten er 4 funkel nagel neue 15" Ronals onder, zonder enige vorm van schade en kaarsrecht =P~ Al deze onderdelen gaan dus richting mijn daily driver, en het wisselen van de motor moet nog gaan blijken door de kleppenlektest die we bij beide motoren gaan doen. Maar de kat van de Sw is gaar, dus daar moet sowieso iets voor in de plek komen. Ik heb de tekeningen allemaal bekeken maar ik kan nergens de maten vinden van de cat's, dempers, dus ik weet niet zo goed wat nu wel past en wat niet....waar ik nu wel uit ben is dat je het spruitstuk+cat moet vervangen( :thumbs: Luc), maar hoe het dan met de demper zit :roll:

@Allessandro: Interesse dan? Ik zal eerlijk over de staat van wagen zijn, en het wordt sowieso een amice-prijs voor een forum'er!

Ben ook bezig met de restauratie van QV-veerpoten, dus dat moet een heerlijke zomer (SS) worden!! nu al zin in!
groet,
steven

Luc33
Guru
Guru

do mar 30, 2006 10:36

De einddemper van de SW is langer maar past wel.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do mar 30, 2006 11:31

Thanks Luc, dan ga ik dit weekend eens aan de knutsel!

RG

do mar 30, 2006 14:16

Succes, misschien wil Maaike je wel helpen... :biggrin:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do mar 30, 2006 15:08

met wat? :banana:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do mar 30, 2006 20:33

Back on topic: Zijn er nog tips om een vastzittende lambdasonde los te krijgen? En als ik hem in de nieuwe kat monteer, moet ik dan nog een kit/pakking/ iets anders gebruiken?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 31, 2006 00:45

Gewoon een goedpassende sleutel of echte (grote) griptang en dan duwen/ trekken maar........ :twisted: Bij PANG istie los en draai je 'm er verder met de hand uit. Geen pakking o.i.d. nodig. :)

Luc33
Guru
Guru

vr mar 31, 2006 10:57

Gewoon een goedpassende sleutel of echte (grote) griptang en dan duwen/ trekken maar........ :twisted: Bij PANG istie los en draai je 'm er verder met de hand uit. Geen pakking o.i.d. nodig. :)
Wel handschoenen aan doen anders kan je pleisters knippen..... :lol:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 02, 2006 22:45

Hela Hola!

Wat is de Sw een immens gaafe bak om te karren man!! Ik heb er dit weekend lekker in gereden en met wat een plezier! Ik zal morgen de foto's online zetten! Ik weet nu niet of het verschil m in de motrinic zit maar dat blok liep zo rustig, maar wel power! En die bak, dat is pas een verademing.

Aanvankelijk wilden we dit weekend alleen de einddemper (en cat als dat nodig zou zijn) vervangen, maar er kwam uiteraard meer kijken! We wilden ffkes vlug de auto inspecteren voor de grote klus binnenkort, bleek de benzine zo uit de injectorrail te spuiten...hmmm...Lek als een mandje! wat nu :roll:....Gelukkig een goede rail kunnen fixen voor E25,- (is dat duur?) en die erop geknald. Leuk klusje moet ik toegeven...zeker weer wat geleerd!
Het is trouwens idd niet mogelijk, zonder snijden en lassen, om een oude kat er tussen te krijgen. De demper van een sedan is korter, mar kan er wel degelijk onder, no biggy!

Ik zit er aan te denken om een 4e optie aan de poll toe te voegen.....diegeen die m raadt krijgt bij de volgende forummeeting een lekkerdje uit het vuistje!

groet,
steven

RG

ma apr 03, 2006 00:36

Nou, dan zal ik maar 's een gokje wagen... :-k

De SW wordt je nieuwe daily driver en met een subtiel doch overtuigend verhaal weet je je vriendin te overtuigen dat het tijd wordt dat ze ook maar eens een eigen wagentje krijgt en dat jij hééééééél toevallig nog wel een leuke macchina weet... :idea:

En, en, heb ik nu gewonnen?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 03, 2006 12:48

:thumbs:

Het eerste deel klopt wel ja, dus die knabbel heb je binnen! Denk niet dat ik mijn duifje zo ver krijg dat ze in mijn 33 gaat toeren. helaas!

Edit: Foto's van de Kermit :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tijdens het klussen zaterdag kwam dit ffkes langrijden =P~
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groet
Steven

Terug naar “Algemene Technische vragen”