Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

wo jan 26, 2005 10:27

Iets van rook is normaal, dat weet ik, maar ik weet ook dat deze hoeveelheid niet normaal is :D

Er zit wel iets van viezigheid onder de dop, ik zal die eens schoonmaken en kijken of die rommel terugkomt. Aan de oliepeilstok zit geen water maar ik vraag me even af of ik dat goed zou zien als dat er wel aan zou zitten.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Vervangen koppakking 33 16V

wo jan 26, 2005 10:39

Even een aansteker aan de peilstok houden. Hoor je geknetter van water of alleen maar rook van olie.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

ma jan 31, 2005 08:06

Afgelopen weekend iemand achter me laten rijden om te zien wat nu precies de kleur van de rook is. Het was volgens hem grijze rook. Ik weer opgelucht dus tot ik gister wat olie ging bijvullen en een dikke klodder mayonaise onder de vuldop aantrof .... :( :cry:

Dat wordt dus toch vervangen ....

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Vervangen koppakking 33 16V

ma jan 31, 2005 08:46

tot ik gister wat olie ging bijvullen en een dikke klodder mayonaise onder de vuldop aantrof ....

Dat wordt dus toch vervangen ....
Ohw nee, gaan we weer.... Eerst laten afpersen! Geen koppakking vervangen louter op basis van white sludge. Of je moet echt houden van geld uitgeven?

Ik had bij mijn 33 ook altijd last van mayonaise onder de vuldop. Zoals KAS al zegt, doodnormaal condens. Pas toen ik hem voornamelijk voor race ging gebruiken bleef de vuldop keurig schoon. Maar dan komt de olie ook echt volledig op temperatuur (110 graden). De olie van mijn vorige 33 kwam zelfs na een rit van 80 km bij een buitenluchttemperatuur van rond de 0 graden niet boven de 90 graden. En zoals je weet is het kookpunt van water 100 graden....
Bouw liever eens een olietemperatuurmeter in, weet je precies wanneer je gas kunt gaan geven, en of je nog wat meer zou moet planken ;)

Daarnaast is de 33 zowieso wel gevoelig voor white sludge op die plaats omdat de vulpijp zo lang is. Dat is het koudste punt in de motor dus daar zal mayo zich als eerste vormen.


Succes.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

ma jan 31, 2005 08:59

Je hebt me weer wat gerustgesteld Sep. Ik hoor alleen maar angstverhalen of lekkende koppakingen en dure reparaties. :lol:

De olietemp meter ligt al klaar. Nouja, het metertje zit al in mijn dashboard, de sensor moet ik nog inbouwen. Ik heb ook een oliedrukmetertje. Mijn radio heeft de plaats moeten afstaan. Ach wie wil nu muziek als je een boxer in het vooronder hebt?

Ik maak vandaag nog een afspraak bij de dealert om het systeem onder druk te laten zetten, jullie horen binnenkort wel de uitkomst daarvan.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Vervangen koppakking 33 16V

ma jan 31, 2005 09:40

Oké. Ik help het je hopen! En mocht je koppakking toch door blijken te zijn weet je in elk geval dat je hem gaat vervangen na diagnose en niet op de bonnefooi.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 09:25

Morgenmiddag wordt het koelsysteem onder druk gezet, ben benieuwd wat eruit komt.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 10:41

Oke, een hoop oneenigheid.

De 8V heeft de verbrandingsruimte in de zuiger. Vlakken van de kop heeft dus nauwelijks invloed op de compressieverhouding (afgezien van een gewijzigde klepzetel). M.b.t. het netjes rond lopen mag je bij een 8V dus 1 kop vlakken. Wel is het zo dat als de ene koppakking doorgeslagen is, de andere waarschijnlijk binnenkort ook wel volgt. Gevolg: advies beide koppakkingen vervangen en liefst beide koppen vlakken.
Hierboven staat dat je ze NIET moet vlakken....... Lijkt me dat je dat dan ook niet moet doen. Ik heb het trouwens ook eens gelezen van forza33 geloof ik ooit in een topic, dat je het niet moet doen.

Rens
Laatst gewijzigd door Rens 1.7QV op di feb 01, 2005 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 10:48

Eehm, ik snap even je reactie niet Rens. Alfa4Ever bedoelde in zijn laatste zin uit die quote dat als van een 16V de koppakking door is je beide kanten moet vervangen en eventueel allebei laten vlakken of geen van beide laten vlakken. Maar dat ging niet om mijn auto. Bij mijn auto ga ik op advies van Alfa4Ever het koelsysteem onder druk laten zetten om te weten te komen of ik een uitwendig lek in mijn koelsysteem heb of dat ik moet vrezen voor een lekje in de koppaking.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 14:38

Huh foutje het moet vlakken zijn... ipv vervangen Dus niet de koppen van je boxer vlakken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 15:10

Ah oke, nee, dat was ik ook niet van plan, tenzij het noodzakelijk is natuurlijk, maar dan wel allebei dus.

Co-Jack

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 15:10

HAllo,

Sorry Reijnaje.. niet dat ik wil egotrippe maar ik heb gezocht op het woord MAYONAISE en prompt kom ik in deze rubriek uit..
Dit omdat OA KAS dit woord in deze rubriek laat vallen.

Wat is er aan de hand als er mayonaise in je olievuldop zit...? :shock:
Klopt het nu dat het niet zoveel kwaad kan?

Omdat ik as zaterdag van plan ben/was naar Stuttgart te gahn over de autobahn.(':driving:').dacht ik alvorens even de vloeistoffen te checken..
Olienivo prima, koelvloeistofnivo prima..Totdat een stemmetje aangaf de oliedop er eens af te halen..deze ging dus moeilijk los..
Eenmaal los zat er in de "vulpijp"dikke smurrie wat verdacht veel op mayonaise leek..
Wat is er aan de hand? :lol:

Kwaadaardig of niet.. dat wil ik alleen ff weten..anders moeten we de tipo van mn meid nemen :-s

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 15:20

Geen probleem, vragen staat vrij. Handig die zoekfunctie he :)

Mayo onder je olie vuldop betekend dat er water (of koelvloeistof) bij de olie zit. Dit KAN erop duiden dat de motor een lekke koppakking heeft. Maar dat hangt zoals hierboven door Alfa4Ever uitglegt af van de hoeveelheid. Een beetje mayo kan ook de "normale" condens zijn en dan is dat niet zo ernstig.

Verbruikt je auto veel koelvloeistof? Verbruikt je auto veel olie? Rookt hij (wit of blauw) bij draaiende motor? En dan dus niet het "normale" roken dat eigenlijk iedere auto in de winter wel doet.

Als je het niet vertrouwd zou ik er even door een goede monteur naar laten kijken. Het hoeft niet ernstig te zijn. Een diagnose stellen is niet zo gemakkelijk heeft Alfa4Ever haarfijn duidelijk gemaakt!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 15:20

Hoeft niet heel rampzalig te zijn. Rij je er veel korte stukjes mee ?

Als er veel condens in het blok zit doordat de olie nooit echt lekker heet wordt, mengt dit langzaam met de olie -> mayonnaise

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di feb 01, 2005 15:38

Laat motor een keer flink warm worden (nee, niet mee gaan trappen) maar lang stuk rijden
en voor de deur nog even stat.laten lopen. Laat motor vervolgens afkoelen en haal oliedop
eraf waardoor mogelijk condenswater in olie kan ontsnappen en niet boven in vulpijp
emulsie veroorzaakt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”