Ik sluit me aan bij, zoals eerder gemeld,
een verteerde remslang.
Hier namelijk exact hetzelfde verschijnsel met een 75 TS; ook soms in weken geheel niet en dan na 20 tot 40 minuten rijden binnen 500 meter spontaan progressief remmen tot stilstand en dan muurvast staan. Probleem blijkt hier terug te voeren op de voorremmen, want in geval van de achterremmen zou de 75 heel iets heen en weer bewogen kunnen worden. Van trillen of vreemde geluiden tijdens dit afremmen is hier overigens geen sprake, de 75 remt gewoon steeds iets harder totdat je stilstaat... Wel overigens gloeiendhete remmen.
De laatste keer stonden we stil op de vluchtstrook in een linkerbocht op de afrit van de A2 vanuit Utrecht naar Den Bosch centrum en zijn toen (in opdracht van Rijkswaterstaat, want gevaarlijk punt) 'afgesleept' op een oplegger naar de eerste de beste 'veilige' plaats.
Aldaar aangekomen het idee opgevat om hulptroepen in te roepen om de 75 op de aanhanger naar huis te vervoeren. En net als twee keer eerder (op ongevaarlijke plekken) na 15 ~ 25 minuten 'afkoelen', niets meer aan de hand en weer gewoon geheel vrij kunnen rollen. Dus toch maar naar huis via binnenwegen, waar je met goed fatsoen willekeurig kan stoppen.
Al voor deze beschreven laatste rit (75 staat nu in stalling, mede om dit remprobleem nu definitief op te lossen) waren de hoofdremcilinder, de vacuümbekrachtiging en de remkrachtverdeler gereviseerd, danwel vervangen. Alle remzuigers en remblokken bewogen/bewegen soepel en ook is de remvloeistof meermaals vervangen.
Onlangs de 75 weer even uit de garage gereden om de motor te laten lopen en alles even te laten bewegen. Wat schetst mijn verbazing; na het kort intrappen van de rem rolde de 75 opnieuw heel zwaar. Toen een ontluchtingsschroef op de rechtervoorklauw iets gelost en de 75 was direct weer gangbaar.
Nieuwe remleidingen (en revisiesetjes voor de remklauwen rondom) liggen al een tijdje klaar, maar ga binnenkort toch eens proberen dit effect op te roepen en dan in plaats van de ontluchtingsschroef op de rechtervoorklauw, de rechtsvoor-remleiding op de remkrachtverdeler te lossen. Als dit het zwaar rollen dan ook direct verhelpt, zit het dus niet in de remleiding tussen remkrachtverdeler en rechtervoorklauw en ben ik het ook even kwijt.
De eerdere uitgevoerde revisies/vervangingen stonden toch al op de to-do-lijst voor deze 75, dus in mijn geval een soort trail and error, maar dan omdat deze onderdelen toch al aan de beurt waren.
Bij dit soort problemen wil ik toch graag de oorzaak weten en niet maar proberen of het na het vervangen van een onderdeel misschien over is. Zeker na het laatste incident zat ik bepaald niet meer echt lekker achter het stuur...
Overigens, ik las ook iets van kopervet voor de remmerij: no-offence maar imho is dat iets van vroeger toen er nog geen keramisch vet bestond...