Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 14:29

nu word ik wel bang voor een lekke koppakking aangezien ik de laatste weken een paar keer mijn olie en koelvloeistof een beetje heb aangevuld.
33 1.5ie

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 14:36

Ga maar eerst bij een garage ofzo langs voordat je allerlei spookbeelden ziet opdoemen of jezelf elektrocuteerd door het lostrekken van bougiekabels.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 14:38


Een complete koppelingsset (plaat + drukgroep + lager) kost iets van 190 euri's bij Tuynder in Nootdorp.
Ik was afgelopen zomer voor 90 Euro klaar voor een complete 16V koppelingset (origineel en bij Tuynder)... Lijkt me sterk dat de 8v variant twee keer zo duur is?

Vul anders effe zo'n offerteformuliertje in op hun site, dan weet je het gelijk. Goedkoper dan bij Tuynder zal je het waarschijnlijk niet vinden...
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 15:48


Een complete koppelingsset (plaat + drukgroep + lager) kost iets van 190 euri's bij Tuynder in Nootdorp.
Ik was afgelopen zomer voor 90 Euro klaar voor een complete 16V koppelingset (origineel en bij Tuynder)... Lijkt me sterk dat de 8v variant twee keer zo duur is?

Vul anders effe zo'n offerteformuliertje in op hun site, dan weet je het gelijk. Goedkoper dan bij Tuynder zal je het waarschijnlijk niet vinden...
Dat is helemaal spotgoedkoop. Ik heb de prijs vorig jaar opgevraagd en toen kreeg ik 190 euro te horen. Misschien heb jij mazzel gehad, dead stock ofzo?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 15:59

[

"en dat klonk niet helemaal gezond" dat betekent toch niet direct dat hij op 3 cilinders loopt? Mijn Sprint loopt stationair ook iets van 600 toeren per minuut. Er zijn altijd mensen die daar opmekringen over maken dat het niet lekker klinkt. Het klinkt inderdaad niet als een boxer met 6500 toeren maar die loopt echt niet op 3 cilinders hoor. Het is maar net hoe je het omschrijft. Als de motor altijd 600 toeren draaide bji stationair loop zie ik gene reden om dat te verhogen als de motor gewoon netjes blijft lopen. (tja... wat is "netjes" he)
Dat zeg ik toch ook niet, ik geef alleen aan wat ik denk. Ik heb zelf een paar boxertjes gehad en wel het nodige meegemaakt. Deze situatie kwam me bekend voor van m'n eigen 1.7ie. Over het algemeen zit ik vrij aardig in de richting met m'n diagnoses aan de 33, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik altijd gelijk heb.

Dus ik snap niet waarom je nu zo overdreven heftig reageert omdat jij er toevallig anders over denkt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 16:04

Hoho, ik val jou niet aan hoor. Ik ben je heus wel vaker tegengekomen op dit forum dus twijffel niet aan jou kunde. Mijn excuses daarvoor als je dat wel zo opvatte. Ik snap alleen niet dat je mijn reactie heftig vind, hij is anders als de jouwe, ik geef gewoon aan wat ik ervan vind. Maar goed doet er niet toe.

Maar ik weet ook zeer goed dat wat iemand anders hoort en vind niet overeenkomt met wat een kenner ervan vind. Vandaar dat ik dat even vermelde zodat we niet appels en peren vergelijken.
Laatst gewijzigd door reijnaje op vr nov 04, 2005 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

164 Q4

Re: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 16:10

wat kost een nieuwe plaat en heb ik daarbij ook een nieuwe drukgroep nodig etc? hoeveel arbeidsuren is dit?
Voor een poosje terug net gedaan bij een 33. De onderdelen kosten bij Tuynder 75.- (was dat nou met btw?!?) incl. drukgroep en druklager.
Laatst gewijzigd door 164 Q4 op do nov 03, 2005 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 16:10


hoe is trouwens een te arm mengel te herkennen?
Ik heb eens gehoord dat het einde van de uitlaat aan de binnenkant wit uitslaat, maar weet niet of dat door de heren 'Guru's' hier kan worden bevestigd?

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 16:23

wat kost een nieuwe plaat en heb ik daarbij ook een nieuwe drukgroep nodig etc? hoeveel arbeidsuren is dit?
Voor een poosje terug net gedaan bij een 33. De onderdelen kosten bij Tuynder 75.- (was dat nou met btw?!?) incl. drukgroep en druklager.
Was dat origineel alfa?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

164 Q4

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 16:26

haha oke je hebt gelijk


ik zal het vanmiddag eens uittesten, door die bougiekabels los te trekken 1 voor 1. dat kan geen kwaad?

hoe is trouwens een te arm mengel te herkennen? een te rijk mengsel laat een geur achter, en kan de uitlaat doen ploffen toch?
Lukraak zomaar onderdelen gaan vervangen ben ik ook op tegen (da's gokken, niet repareren) waarbij ik wel moet zeggen dat een verdelerkap en rotor ook slijten en het niet verkeerd is die na veel kilometers eens te vervangen. Met veel kilometers op de klok zijn die ook regelmatig weleens de oorzaak van een onrustig draaiende motor.

Met bougiekabels lostrekken kun je heel goed storingzoeken (welke cilinder problemen geeft). Je moet 'm dan wel bij de verdelerkap lostrekken en niet bij de bougie anders krijg je een flik. Pak desnoods even een geisoleerde tang daarvoor.
Bij een injectiemotor kun trouwens je beter de injectorstekkers lostrekken ipv de ontsteking.

Een te arm mengel zie je bijv. aan de bougie, als hij wat wil knallen uit de inlaat of wat inhouden wil.

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 16:26

@Luc: ja, dat is origineel Alfa... Ik heb dezelfde set gekocht enige tijd terug... Prijs is overigens ex btw..
156 SW 1.9 JTD

164 Q4

Re: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 16:26

wat kost een nieuwe plaat en heb ik daarbij ook een nieuwe drukgroep nodig etc? hoeveel arbeidsuren is dit?
Voor een poosje terug net gedaan bij een 33. De onderdelen kosten bij Tuynder 75.- (was dat nou met btw?!?) incl. drukgroep en druklager.
Was dat origineel alfa?
Ja, want hij zat wel in zo'n oranje Alfa doosje.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: koppelingsplaat 33

za nov 05, 2005 20:28

Een te arm mengel zie je bijv. aan de bougie, als hij wat wil knallen uit de inlaat of wat inhouden wil.
Dit doet mijn 33 SW ook.... bij de 50km/h doet hij lichtjes inhouden en als ze koud is dan hoor je een soort van 'plopjes' uit de carbs komen. Kan dit dus resulteren in een te arm mengsel? De auto is afgelopen zomer compleet afgesteld bij van Poppel. Maar wellicht iets om naar te kijken? Auto staat voorlopig lekker warm in een stalling... dus zal volgend jaar worden. Dacht zelf dat het eventueel te maken had met niet echt lekker schone carbs.
het heeft ook te maken met het staionair lopen.
hij liep altijd 600 toeren en dat klonk niet helemaal gezond, dus heb ik een paar weken geleden die bout versteld voor stationair toerental.

sindsdien loopt ie 900 toeren maar de wijzer schokt een beetje heen en weer rond de 900 toeren en de uitlaat ploft elke paar seconde.
Persoonlijk vind ik het niet al te slim om aan stelbouten te gaan draaien als je daar niet het volledige verstand van hebt. Je kan door dat verkeerd te doen je blok zoveel slechter laten lopen, mijn advies, laat het allemaal eens afstellen bij een goede garage, en dan ook ontsteking. Kost nauwelijks iets en weet je zeker dat het allemaal goed zit.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

164 Q4

Re: RE: koppelingsplaat 33

zo nov 06, 2005 12:47

Een te arm mengel zie je bijv. aan de bougie, als hij wat wil knallen uit de inlaat of wat inhouden wil.
Dit doet mijn 33 SW ook.... bij de 50km/h doet hij lichtjes inhouden en als ze koud is dan hoor je een soort van 'plopjes' uit de carbs komen. Kan dit dus resulteren in een te arm mengsel? De auto is afgelopen zomer compleet afgesteld bij van Poppel. Maar wellicht iets om naar te kijken?
Als hij bij die snelheid (met schone carbs) iets te min krijgt zit 'm dat in de stationair sproeiers. Ze zijn in dat gebied af te stellen met die stelschroeven die onderin de carb zitten.
Ik had er ook eens een keer gekloot mee en kreeg dat met stellen haast niet weg, ik heb toen een slag dikkere stationair sproeiers genomen (ruimen was ook een mogelijkheid geweest) en hij loopt nou als vergif. Denk daar ook even aan als ze 'm niet met stellen goed kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: koppelingsplaat 33

zo nov 06, 2005 13:09

nog even terugkomen op "bougietje trekken", da's een truuk die wel allemaal wel eens toepassen. Maar eigenlijk is het zo dat je dan onverbrande benzine door je kat jaagt en daar houdt 't ie niet van. Is louter theoretisch hoor, vraag me zelf af in hoeverre dit echt schadelijk is.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”