AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Afgelopen wiel, hoe dan ?

ma mar 26, 2007 06:42

Wiel kan er ook vanaf lopen als het lager meer dan versleten is :!:

Heb het zien gebeuren....nee niet bij mijn auto :D

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 26, 2007 11:05

Poeh, hou eens op. Gelukkig gebeurde het bij mij vlak na het optrekken vanaf een stoplicht. Bij controle bleek ik van de overgebleven 12 wielmoeren er tien met de hand aan te kunnen draaien.

Maar ik was dus wel gewaarschuwd, alleen wist ik niet wat het betekende. Ik had al eens rond de auto gelopen om de oorzaak te achterhalen en had me voorgenomen daar thuis eens serieus naar op zoek te gaan. Het is een geluid alsof je met een zwaar voorwerp in je kofferbak over een wasbord rijdt. Je hoort het niet als je langzaam rechtuit rijdt, maar vanaf zo'n 50km/u hoor je een continu gebonk (hangt waarschijnlijk af van hoe goed het wiel gebalanceerd is). Op basis van dat geluid had ik eigenlijk het idee dat het probleem in de aandrijfassen zat, maar ik had dus nooit aan de wielmoeren gedacht. Er heeft die dag echt een engel op m'n schouder gezeten.

wims
Guru
Guru

ma mar 26, 2007 12:55

Ai, lees dit topic net even door; ga vanavond alle 12 velgjes maar even nalopen.....En dat pas nadat ik al 2 x zo'n ervaring heb opgedaan, nee, niet eraf gelopen maar wel los. Nooit geen centrale moer meer; heb die Toora's dezelfde dag nog er vanonder gehaald en een paar fijne OZ's er voor in de plaats gemonteerd. (die Toora's rijden hier nog rond, op een Golf 3 GTI, met speciaal gebakken borgingssysteem).

groetz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

Andretti Molletti

Re: RE: Afgelopen wiel, hoe dan ?

ma mar 26, 2007 19:29

Zuur, gelukkig valt de schade mee. Geen goede beurt bij de vrouw...

Gelukkig attendeerde iemand mij erop toen ik mijn nieuw gemoffelde Ronals op moment aan het zetten was.
We zijn inmiddels gescheiden!!

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

ma mar 26, 2007 19:50

ach.....bij mijn bedrijfswagen liep er niet 1 maar 2 wielen vanaf :

Afbeelding

Afbeelding

't gebeurde net na de bocht van de a1 naar de a6 met zo'n 100km/uur.
was niet eens leeg maar lag 1m3 vulzand op de bak...
half uur daarvoor was de belading nog 1,5m3 puin....

achteraf bleek een borgring gebroken te zijn....tja en dan loopt een wiellager wel los...
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

di mar 27, 2007 00:05

Het loszitten van de moeren heb ik ook weleens gehad, auto kwam net van de APK en waarschijnlijk hadden ze de moeren niet volledig vast gezet, na twee weken begon ik gerommel te horen en dacht onee he een homokineet, gerommel werd erger... , tot ik toch maar eens besloot naar het probleem te kijken, toen merkte ik dat ik alle bouten een kwart slag kon geven, waarna het gerommel dus verdwenen was tijdens het rijden, (goedkope homokineet).

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 27, 2007 00:36

ach.....bij mijn bedrijfswagen liep er niet 1 maar 2 wielen vanaf :
Been there, done that... Op een Iveco TurboDaily van een groot autoverhuurbedrijf was men vergeten de achterewielen na te trekken, en dubbellucht loopt heel snel los dan. Best interessant als dat gebeurt...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 27, 2007 08:56

het lijkt wel alsof we het allen hebben meegemaakt, ik ga vanavond ook maar even de wielen natrekken....
Bij mijn eerste auto, een 33 1.5Ti, had ik ooit het acterwiellager door de dealer laten vervangen. Die zomeravond reed ik met ca 190km/h over de dijk enkhuizen Lelystad (in die tijd mocht je daar nog zo hard ;) ) en vond de auto vreemd sturen. thuis aangekomen even tegen de banden geschopt, toen schopte ik mijn achterwiel scheef onder de auto :? Het bleek dat men de nieuwe wilemoer niet gestuikt was........ toen ik verhaal ging halen werd alles ontkent, ik ben noooit meer bij die dealer teruggeweest.....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 27, 2007 13:51

Nou, vooruit, dan ik ook maar.
Ik had de Alfetta gekocht als gestrand project. Alles wat 'goed' opgebouwd was/ leek, keek ik in eerste instantie niet naar om...........
aldus bleek vele km's later dat er geen splitpennen in de borgmoeren van de voorste wiellagers zaten.
Ik bemerkte dat gelukkig toen de auto in de garage stond. Ik leunde tegen het voorscherm en hoorde klong, dus ik schud de neus wat op en neer.....klong-klong-klong. Toen voelde ik an de wielen........nou ja, je raad het wel.

En dan te bedenken dat -zeg 300km- eerder de APK keurmeester al uitgebreid voelde en twijfelde aan de voorwiellagers. En er ging toen geen lichtje branden bij mij. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 27, 2007 14:30

he jongens jullie vergeten nog een hele belangrijke...... bij andere velgen plaatsen controleer de lengte van de bouten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

uit eigen ervaring je bent je wiel zo kwijt!

en heb mijn moment sleutel eigenlijk voor alle wielen op 110 nm staan het gaat er eigenlijk niet echte om hoe vast ze zitten als ze maar allemaal even vast zitten zit er 1 bout losser krijg je een lichte trilling waardoor je bouten er uit kunnen lopen :shock:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 27, 2007 14:55

tja hier dan nog iemand:
kwam uit de stad (had mijn auto in een bewaakte parkeergarage de baja in Rotterdam geparkeerd) en voelde enigzins speling vooraan, waren dus alle bouten losgedraaid (behalve de sleutel-slotbout)...
er was dus gewoon geprobeerd om mijn mooie ronals te jatten :twisted: gelukkig is het ze niet gelukt!!!

en 1x een afgebroken fuseekogel meegemaakt met mijn vorige 75ts, na een behoorlijk snelle rit over een bochtige weg brak hij bijna aan het einde vd bocht af en zat ik gelijk 30cm lager (heel raar gevoel!!), al was het een fractie van een seconde eerder gebeurt lag ik nu nog gras te happen :? )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 27, 2007 17:05

nou daar zijn we weer, na een ritje van ca. 30 km begon het weer te trillen, alweer de moeren iets los aan de linkervoorzijde.

nieuw gespoten velgen en banden gekocht....

iemand een idee..??
156

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 27, 2007 17:20

-bouten lang genoeg?
-raakvlakken schoon
-wielen op moment
-wiellagerspelling

zet de wielen eens vast rijd eens een eindje en trek ze dan nog eens op moment als alles warm is dus als je een paar x hebt geremd....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Andretti Molletti

di mar 27, 2007 17:51

nou daar zijn we weer, na een ritje van ca. 30 km begon het weer te trillen, alweer de moeren iets los aan de linkervoorzijde.

iemand een idee..??
Als je raakvlakken schoon en verfloos zijn, kan het nog aan je naafgat liggen waardoor de velg niet goed tegen de naaf aanligt.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 27, 2007 18:35

iemand een idee..??
Trek je ze na met een momentsleutel? Teveel lak in het naafgat waardoor je de moeren niet ver genoeg kan vastdraaien. Met een momentsleutel vastzetten tot de klik.

Terug naar “Algemene Technische vragen”