Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Oververhitting V6

zo jun 16, 2013 11:27

96 graden is erg laat ja... Wat staat erop? Dat ie op een kier staat klopt ook niet , hoort gewoon strak te sluiten. Is ie krom misschien?
Ik zou meer richting 80-85 gr gaan denk ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Oververhitting V6

zo jun 16, 2013 12:15

96 graden is ook wat op de thermostaat vermeld staat. Hij is niet krom, maar wellicht dat dit type origineel niet in het huis hoort waardoor hij dus ook op een kiertje staat?

Weet iemand misschien wat de standaard temperatuur van de thermostaat is van deze motor?

Groet,
Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Oververhitting V6

zo jun 16, 2013 22:25

Hoe sterk zijn de V6-en eigenlijk qua hitteproblemen?
Heb een Alfa met 3.0 24v V6 op het oog met kapotte waterpomp. Volgens de garage is het gewoon te repareren, kost bij hun 1600 euro... Maar is het uberhaupt aan te raden?
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 00:40

Waterpomp kost zo rond de 80 Euro geloof ik, en als je een beetje handig bent kun je die zelf wel vervangen. Dus die 1600 Euro is volgens mij veels te veel. Ook al zou je het uurloon a 60 Euro mee rekenen kom je daar bij lange na niet aan,
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 00:48

Kapotte waterpomp is niet zo'n probleem... maar als je niet weet hoe lang er mee doorgereden is terwijl de meter ver in het rood stond is het maar afwachten wat e rnog meer kapot is gegaan. :( Koppakkingen vinden het bv niet zo tof en die zijn al wat prijziger om te vervangen als de waterpomp. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 07:49

Vandaag heb ik de thermostaat eruit gehaald. In een pan met water getest en hij doet precies wat hij moet doen.... Openen bij 96 graden. Mijn idee is dat dit wellicht te laat is voor de Murena omdat de radiateur 3 meter naar voren zit. Wellicht dat ik beter een thermostaat kan plaatsen die rond de 85 graden opent? Maar bestaat zo een voor in het zelfde huis?

Tevens viel mij op dat in "koude" toestand de thermostaat ook al op een kiertje open staat. Is dat normaal?

Groet,
Martijn
Een koelere thermostaat proberen kost je de kop niet en is denk wel te vinden. Ook al is het volgens spec dan is 96 best laat/warm. Dus iets lager lijkt me sowieso goed plan.
Hele motor ligt achterin denk toch al iets warmer dan voorin.
Zou de pomp de grotere afstand naar de radiateur wel aankunnen?
En is de radiateur wel groot genoeg? Ik weet niet welke radiateur je hebt gebruikt?
Dat de thermostaat iets blijft openstaan koud zou geen oververhitting moeten veroorzaken. Gaat hij wel de volle slag open? By pass kanaal word afgedicht in open stand?

Gr DJ

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 08:26

Vandaag heb ik de thermostaat eruit gehaald. In een pan met water getest en hij doet precies wat hij moet doen.... Openen bij 96 graden. Mijn idee is dat dit wellicht te laat is voor de Murena omdat de radiateur 3 meter naar voren zit. Wellicht dat ik beter een thermostaat kan plaatsen die rond de 85 graden opent? Maar bestaat zo een voor in het zelfde huis?

Tevens viel mij op dat in "koude" toestand de thermostaat ook al op een kiertje open staat. Is dat normaal?

Groet,
Martijn
Dat maakt niks uit, want wanneer de thermostaat opent komt er meeteen druk op het gehele koelsysteem naar de radiateur, het koude water uit de slangen zal dus meteen de motor in stromen. Ongeacht de lengte. Tenzij (zoals hierboven wordt gesuggereerd) de waterpomp die hoeveelheid water niet kan verplaatsen.

Ik weet niet hoe makkelijk het is om een andere waterpomp te monteren? Je zou een electrische kunnen overwegen, alleen zit je dan met de lengte van de multiriem.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 08:40

Heb je bij opbouwen van de motor alles los gehad? Maw weet je of de waterpomp goed is? Geen half verdwenen schoepen of waaier los op de as? Het is maar een vraag, kan me het niet herinneren uit je projecttopic. Ben ook niet bekend met de reputatie van V6 waterpompen. (goed of slecht?)
Geen rare knikken in slangen ergens onderweg in die 3 mtr heen en terug naar de radiateur?
Radiateur ok? Geen verstopping? Ergens poetslap vergeten, dat soort dingen gebeurt, ook bij jezelf, niet alleen bij anderen.
Ik weet niet of dit het eerste stuk is dat je met de auto rijd na opbouw?

gr
DJ

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 09:26

Hoe sterk zijn de V6-en eigenlijk qua hitteproblemen?
Heb een Alfa met 3.0 24v V6 op het oog met kapotte waterpomp. Volgens de garage is het gewoon te repareren, kost bij hun 1600 euro... Maar is het uberhaupt aan te raden?
ik denk dat die prijs inclusief complete distributie is, en wellicht nog wat andere dingen.
maar dat is verder off topic.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 18:18

De oudere 12v motoren hebben over het algemeen de goede waterpompen die nauwelijks kapot gaan. De latere 24v heeft wel vaker problemen, meestal hebben die een kunststof waaier die los op de as komt te ziten en dan te weinig pompt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 18:22

Volgens mij stond er in de thermostaat van mijn 75 3.0v6 america iets van 87 graden. Maar kijk ff in t werkplaatshandboek. Daar moet t in staan.

Mijn ecu gaf vandaag 90 graden aan en met dit weer staat ie echt wel vol op open. Anders zou die meteen warm lopen. Dus 97 graden is echt niet goed.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 18:24

Volgens mij stond er in de thermostaat van mijn 75 3.0v6 america iets van 87 graden. Maar kijk ff in t werkplaatshandboek. Daar moet t in staan.

Mijn ecu gaf vandaag 90 graden aan en met dit weer staat ie echt wel vol op open. Anders zou die meteen warm lopen. Dus 97 graden is echt niet goed.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 18:31

Ik heb hier een V6 12v-thermostaat liggen 'voor ooit', en daar staat '83 G1' in.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 20:51

83 klinkt mij al veel beter in de oren moet ik zeggen. De thermostaat die er in zat heeft er ook in gezeten toen het blok nog in de 164 zat. En er staat ook ingeslagen 96 graden op... Op zich wel een vreemd verhaal...

Staat er toevallig ook een typenummer op die thermostaat met 83 graden?

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oververhitting V6

ma jun 17, 2013 21:29

Het nummer staat er niet op:

Afbeelding
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”