Egbertone
Guru
Guru

RE: Olie Giulia Super

ma okt 03, 2005 12:33

Eventjes een uitleg over de SAE-waarden, van de site www.autowoordenboek.nl

Er is dikke olie en dunne olie. Deze mate van vloeibaarheid of 'body' van een olie heet viscositeit en wordt uitgedrukt in een getalssysteem dat ooit door de Amerikaanse Society of Automobile Engineers (SAE) is uitgedacht. Zo krijgt een olie met een hoge viscositeit een aanduiding met een hoog getal, bijvoorbeeld SAE-50, en olie met een lage viscositeit een aanduiding met een laag getal, bijvoorbeeld SAE-20 (uitgangspunt is: water heeft een viscositeit SAE-0). Dit zijn zogenaamnde singlegrade-oliën. De viscositeit zegt dus niets over de kwaliteit van een olie!
Iedere olie wordt dunner vloeibaar naarmate hij warmer wordt, en dikker naarmate hij kouder wordt. Deze eigenschap is voor de toepasbaarheid van motorolie van het allergrootste belang.
Situatie 1: het ene uiterste.
Uw motor heeft 's winters, bij temperaturen beneden het vriespunt, altijd grote moeite met de koude start. Dat komt in de eerste plaats doordat de accu dan niet op zijn best is en in de tweede plaats doordat de motorolie dan dik en stroperig is en zich alleen met grote moeite door de oliepomp door al die nauwe kanaaltjes laat verpompen. Dat kost relatief veel motorvermogen, dat op dat moment dus niet aan nuttiger zaken kan worden besteed. De motor zou dan best een extra dunne olie (dus bijvoorbeeld een SAE-20) kunnen gebruiken, ware het niet dat hij dan in grote problemen komt als hij eenmaal op werktemperatuur is.
Situatie 2: het andere uiterste.
Uw motor heeft het so-wie-so moeilijk als hij langzaam rijdend, dus zonder behoorlijke rijwindkoeling, langdurig moet presteren (zwaar beladen in de file, helling-op met aanhangwagen). De motor wordt dan heet en de motorolie dun, uiteindelijk zo dun dat de krukas het gevaar loopt door de smeerfilm 'heen te zakken'. En 's zomers in de snikhitte tikt dat natuurlijk nog eens extra hard aan. De motor zou dan best een extra dikke olie (dus bijvoorbeeld een SAE-50) kunnen gebruiken, ware het niet dat hij dan in problemen komt als hij later onder koelere omstandigheden moet functioneren.
Deze beide uitersten leren ons, dat het dus nooit goed is. In het algemeen is motorolie 's winters te dik en 's zomers te dun; de ideale olie zou eigenlijk onder alle temperaturen steeds even dik moeten zijn. Dit ideaal is niet helemaal haalbaar, maar men komt tegenwoordig aardig in de buurt sinds de 'uitvinding' van de multigrade-olie (multi = veel; dit is dus een olie die bij veel temperaturen voldoet) en de super-multigrade-olie.
Een voorbeeld van een multigrade-olie is een olie met de aanduiding SAE 20W/40 (de verder onbelangrijke W staat voor de 'winterse' referentietemperatuur van - 18 oC): dit is als basis een singlegrade-olie SAE 20, die werd voorzien van chemische toevoegingen waardoor hij zich bij hoge temperaturen (referentie: 100 oC) gedraagt als een SAE 40W-olie. Deze mate van gevoeligheid voor temperatuursverschillen heet: viscositeits-index (VI). Dus hoe hoger de VI, des te beter de olie.
Gewone multigrade-oliën zijn nu 'uit'. De vijftien jaar geleden als super-multigrade betitelde oliën staan tegenwoordig te boek als multigrade-olie: bijvoorbeeld SAE 15W/40 en SAE 10W/40.
Op zoek naar meer motorvermogen kwam men tot de slotsom, dat dikvloeibare olie teveel wrijving veroorzaakte en daardoor teveel kilowatts opslokten. Inmiddels zijn er in het laboratorium dunvloeibare oliesoorten 'uitgevonden' die een net zo sterke smeerfilm hebben als de ouderwetse dikke olie.
'Normale', inmiddels enigszins ouderwetse motorolie wordt gefabriceerd uit ruwe aardolie, komt dus oorspronkelijk uit de grond en heet daarom 'minerale olie'. De moderne, in het laboratorium ontwikkelde olie heet daarentegen 'synthetisch' (letterlijk: samengesteld). Vergis u niet: gebruik van zo'n dure synthetische 'low-viscosity'-motorolie kan u gauw zo'n vijf procent in het brandstofverbruik schelen. Aan de andere kant: die olie is weer een ferm stuk duurder!
Er hoort ook een waarschuwing bij dit verhaal: gebruik deze dunne motorolie niet bij oudere motoren met reeds enigszins 'uitgewoonde' lagers en zuigerveren. Beperkt u zich in dat geval tot de goeie ouwe minerale olie, die bovendien vaak in de supermarkt voor een paar gulden per liter te koop is. Bovendien is het een beetje zonde om een duidelijk olieconsumerende motor die extra-dure olie te voeren. Blijf wel goed kijken wat er op het blik staat!

Zoeken kun je hier: http://www.autowoordenboek.nl/php/page41.php3
Zoekterm = smeerolie

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Olie Giulia Super

ma okt 03, 2005 12:33

Heb ik toch nog een toevoeging :P :

Kan ik die 15w50 gewoon bijvullen, ook al zou er nu een andere oliesoort in de aderen zitten?

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch...
15w50 bijvullen kan, maar ik zou, ervanuitgaande dat je niet weet wanneer de olie voor het laatst ververst is en je niet weet wat er inzit er gewoon een nieuw filter opschroeven en nieuwe olie ingooien. :wink:

@ Egbert: Heldere/begrijpelijke info. :thumbs:

En nu hebben we ook die ACEA waarden. :biggrin: :biggrin:
Heb je daar ook een verhaaltje bij... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

rjfschmitz
Full Member
Full Member

ma okt 03, 2005 18:39

Perfect. Ik snap het zowaar! En die site Autowoordenboek.nl is nu natuurlijk bij de Favorieten geplaatst. :idea: Het Supertje gaat met de winter zowieso op stal, dus 15W50 lijkt dan inderdaad het meest geschikt.

@Egbert: bedankt voor de lead...
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

Kabouter
Junior Member
Junior Member

di okt 04, 2005 21:37

Heb nu zelf goede ervaring met 20W60 Classic olie van de Brezan. Wat dikker, dus lekt minder... :D

Nu verlies ik nog maar een litertje per 750km.. Gezien mijn portomonnaie is die Brezan dan olie helemaal geen verkeerde keus :wink:

Succes!

Bas

p.s. vooral veel vragen blijven stellen, zo ben ik ook wijzer geworden! :oops:
SCARB lid: 4326: Giulietta Sprint - 1958, 156 SW JTD 2005, Gehad: Giulia 1300 TI, Grigio Indaco, 1968

Robertv6
Member
Member

di okt 04, 2005 22:27

castrol 10w 60
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo okt 05, 2005 08:03

Uiteindelijk heb ik een 15w40 ingeslagen van Valvoline met idd ook de eigenschap om lekken tegen te gaan. Lijkt me voldoende, want als het kwik onder de tien graden komt blijft hij zowieso op stal... en ik ga het beestje ook niet in de toeren jaren met tropische dagen... komt goed.
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo okt 05, 2005 08:06

Voor wat betreft SAE bij olie: die naam kwam je vroeger ook tegen bij de aanduiding van vermogen. In oude boeken staat vaak het vermogen in DIN- én SAE-pk aangegeven :idea: .

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Olie Giulia Super

wo okt 05, 2005 08:08

Uiteindelijk heb ik een 15w40 ingeslagen van Valvoline met idd ook de eigenschap om lekken tegen te gaan. Lijkt me voldoende, want als het kwik onder de tien graden komt blijft hij zowieso op stal... en ik ga het beestje ook niet in de toeren jaren met tropische dagen... komt goed.
:-k
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”