Het gaat niet om de chip. G3 is puur een belastingtechnische definitie die uitsluitend wordt toegekend bij specifieke combinaties van automerk, -model en merk- en type gasinjectie-systeem. Theoretisch zou het daarmee mogelijk zijn om bij de RDW aan te kaarten dat je aantoonbaar een motor van een 146 in je 33 hebt ingebouwd èn de juiste gasinstallatie daarvoor hebt geïnstalleerd, maar dat is niet echt voor de hand liggend dat het ook lukt; inderdaad een one-off dus en daar zal heel wat gezeik mee gepaard zijn geweest. Weet in welk wespennest je jezelf begeeft als je dit kunstje zou willen herhalen.
De "chip" die jij benoemd is het injectiesysteem. Dat is wel belangrijk, want als jij motor+injectiesysteem in een andere auto hebt zitten die daar ook mee geleverd is, kan je bij de RDW aannemelijk maken dat die auto ook aan de emissie-eisen voor G3 voldoet. Als motor en/of injectiesysteem van die andere auto afwijkt, wordt het een stuk lastiger. Vandaar dat ik specifiek het motornummer en het precieze type injectiesysteem genoemd heb. Ook al wijken de 33 16V motor in de laatste versie en het injectiesysteem nauwelijks af van die in de 145 in de praktijk, als de nummers niet hetzelfde zijn, zijn ze voor de RDW niet hetzelfde.
PB met meer info voor jer