WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: boxer op gas

ma jun 18, 2012 13:04

Het gaat niet om de chip. G3 is puur een belastingtechnische definitie die uitsluitend wordt toegekend bij specifieke combinaties van automerk, -model en merk- en type gasinjectie-systeem. Theoretisch zou het daarmee mogelijk zijn om bij de RDW aan te kaarten dat je aantoonbaar een motor van een 146 in je 33 hebt ingebouwd èn de juiste gasinstallatie daarvoor hebt geïnstalleerd, maar dat is niet echt voor de hand liggend dat het ook lukt; inderdaad een one-off dus en daar zal heel wat gezeik mee gepaard zijn geweest. Weet in welk wespennest je jezelf begeeft als je dit kunstje zou willen herhalen.

De "chip" die jij benoemd is het injectiesysteem. Dat is wel belangrijk, want als jij motor+injectiesysteem in een andere auto hebt zitten die daar ook mee geleverd is, kan je bij de RDW aannemelijk maken dat die auto ook aan de emissie-eisen voor G3 voldoet. Als motor en/of injectiesysteem van die andere auto afwijkt, wordt het een stuk lastiger. Vandaar dat ik specifiek het motornummer en het precieze type injectiesysteem genoemd heb. Ook al wijken de 33 16V motor in de laatste versie en het injectiesysteem nauwelijks af van die in de 145 in de praktijk, als de nummers niet hetzelfde zijn, zijn ze voor de RDW niet hetzelfde.

PB met meer info voor jer

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 19, 2012 11:34

De "chip" die jij benoemd is het injectiesysteem. Dat is wel belangrijk, want als jij motor+injectiesysteem in een andere auto hebt zitten die daar ook mee geleverd is, kan je bij de RDW aannemelijk maken dat die auto ook aan de emissie-eisen voor G3 voldoet. Als motor en/of injectiesysteem van die andere auto afwijkt, wordt het een stuk lastiger. Vandaar dat ik specifiek het motornummer en het precieze type injectiesysteem genoemd heb. Ook al wijken de 33 16V motor in de laatste versie en het injectiesysteem nauwelijks af van die in de 145 in de praktijk, als de nummers niet hetzelfde zijn, zijn ze voor de RDW niet hetzelfde.
De chip (of ecu zo je wil) werd door Tecky aangehaald. Waar het om gaat is dat de RDW in principe niet de instantie is om G3 certificaten af te geven op individueel gemodificeerde voertuigen; daar voelen die omhooggevallen etters zich namelijk veel te goed voor.

De aanduiding G3 is geen technische kwalificatie maar heeft serieus echt alleen maar betekenis voor de belastingdienst. De bepaling of een gasinstallatie als G3 op je kentekenbewijs wordt vermeld is daarom onderdeel van de typegoedkeuring en daarmee dus afhankelijk van de instemming door de autofabrikant. Ofwel als Fiat Groep uitsluitend een installatie van Necam heeft aangemeld op jouw na 1 januari 1995 geïntroduceerde Alfa en jij plaatst een Vialle installatie, dan krijg je dus gewoon een G-tje en niet een G3 ongeacht of die Vialle installatie beter en zuiniger is en minder schadelijke uitstoot heeft (voor zover dat met LPG überhaupt wat uitmaakt).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 19, 2012 17:12

De chip (of ecu zo je wil) werd door Tecky aangehaald. Waar het om gaat is dat de RDW in principe niet de instantie is om G3 certificaten af te geven op individueel gemodificeerde voertuigen; daar voelen die omhooggevallen etters zich namelijk veel te goed voor.

De aanduiding G3 is geen technische kwalificatie maar heeft serieus echt alleen maar betekenis voor de belastingdienst. De bepaling of een gasinstallatie als G3 op je kentekenbewijs wordt vermeld is daarom onderdeel van de typegoedkeuring en daarmee dus afhankelijk van de instemming door de autofabrikant. Ofwel als Fiat Groep uitsluitend een installatie van Necam heeft aangemeld op jouw na 1 januari 1995 geïntroduceerde Alfa en jij plaatst een Vialle installatie, dan krijg je dus gewoon een G-tje en niet een G3 ongeacht of die Vialle installatie beter en zuiniger is en minder schadelijke uitstoot heeft (voor zover dat met LPG überhaupt wat uitmaakt).

De "Omhooggevallen etters" hebben een BMW van 1992 G3 gegeven, omdat er dezelfde motor+ecu in zat waar met de juiste gasinstallatie wel G3 typegoedkeur op is gegeven (in een ander model BMW). Omdat de motorisatie identiek was, hebben ze dit "bijzondere verzoek" wel ingewilligd. Ze zijn niet altijd even makkelijk, maar dit is echt verifieerbaar iets waar ze wel op in willen gaan. Check ook de Volvo 5cylinderfora maar, daar wordt dit ook regelmatig zo gedaan. Ze gaan dus wel in op echt alles identiek maar ander model auto wat van voor 1995 is, maar niet op "lijkt erg op, maar is net even anders op een onbenullig detail".

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: boxer op gas

di jun 19, 2012 20:40

Dan zal ik dat over een paar maanden wel eens testen dan.... :twisted: Dan ga ik namelijk in een bmw E30 die belastingvrij is een Saab turbo motor inbouwen met de gehele G3 installatie erbij... Lijkt me wel een leuk vraagstuk voor de rdw bij het omkeuren. :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jun 21, 2012 14:01

kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er vlak naast :lol:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 21, 2012 14:32

Ik heb een 156GTA, met een vialle installatie. Die is daar zeker weten niet voor gehomologeerd(wordt namelijk niet door vialle geleverd), maar ik heb er toch G3 op.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 21, 2012 14:42

Vriend van mij heeft een Peugeot 306 met G3 maar dat kreng heeft gewoon een mengstuk... :shock:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Hylke
Moderator
Moderator

do jun 21, 2012 14:48

Om even terug te komen op de 33 16v met G3-installatie, dit is een project van iemand geweest die hemel en aarde heeft (kunnen) moeten bewegen, maar wel zo de benodigde goedkeuring heeft verkregen.
Naar mijn weten is dit slechts een keer gelukt en is de auto recent door Martijn Goorden verkocht aan een mede-forummer.
Of het in theorie wel of niet kan is in dit geval dus niet relevant, het is gedaan en daarmee dus mogelijk.

Het is wel de vraag of je dit zou kunnen herhalen, in mijn opinie wel onder verwijzing naar deze 16v.
Kwestie van een gelijke opzet creeeren en met beide auto's naar de RDW?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 22, 2012 14:05

Ik heb een 156GTA, met een vialle installatie. Die is daar zeker weten niet voor gehomologeerd(wordt namelijk niet door vialle geleverd), maar ik heb er toch G3 op.
Die GTA is in ieder geval van na 1995, dus dat maakt de basismotor alvast geschikt voor het eventueel homologeren van G3. Als je auto van voor 1995 is en dezelfde motor is niet in auto's geleverd na 1995, ga je het sowieso niet voor elkaar krijgen. Dat is sowieso benodigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”