Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1149
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

zo feb 12, 2012 18:55

100% zeker dat je dynamo bedrading fris is? Laat de auto eens draaien en rammel eens flink aan de bekabeling, kijken of je t stotteren kunt opwekken zo.


Grtz,fRank
Nee dat kan ik niet beweren,

Zal ik eens proberen inderdaad, ja wel even een blik geworpen op de stekkerverbinding, op het binnenscherm, maar de bedrading verder niet gecontroleerd.

Je hebt alleen de rode dikke kabel met oog-verbinding en dan nog een groene met een stekkertje?

Heb hem alleen doorgemeten, 13,97 V ..

Dit kan ik dus ook nog bekijken:


Accu bekabeling.

AR-Control unit bedrading of even uitwisselen met een andere.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8057
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

zo feb 12, 2012 19:01

Ik heb ooit een half gebroken laadstroomdraad gehad bij een TS (die dikke rode, zit in een zwarte 'huls' dus breuk was onzichtbaar) Auto gaf vergelijkbare storingen tot op een gegeven mooment de verbindig definitief verbroken was en de accu als stroom leverancier moest fungeren en dat duurde maar een paar km.. :roll:

Gebeurde uiteraard net toen mn meisje er mee op pad was, in de winter in de polder en in het donker. :lol:
Owja t vroor ook nog... :twisted:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7040
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

zo feb 12, 2012 19:11

Een bekende andere forummer met een 75-tic :lol: had laatst ook problemen met een 75 TS. Lag (o.a.) aan de bout in dat zwarte kastje waar de dikke kabel van de dynamo heengaat... Daar was de schroefdraad flink gaar van en de moer klemde de draad dus niet meer aan. Slecht contact was het gevolg en daardoor ook allerlei vage klachten. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1149
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

zo feb 12, 2012 19:13

Die zal kwaad geweest zijn,... of viel het mee?

Accu bekabeling dus goed controleren morgen.

kan dat ook het oplichten van alle lampjes veroorzaken?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8057
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

zo feb 12, 2012 19:33

Die zal kwaad geweest zijn,... of viel het mee?

Accu bekabeling dus goed controleren morgen.

kan dat ook het oplichten van alle lampjes veroorzaken?
Ach we zijn nog steeds samen... :lol:
Kan idd het oplichten veroorzaken volgens mij; de onderbreking van het laadstroomcircuit laat het accu lampje oplichten en als de stroomonderbreking tot gevolg heeft dat je motor ff stottert/uitvalt oid ook je oliedruklampje (alhoewel ik aan die lampjes niet al te veel waarde hecht btw, t blijft een 75 he :wink: )

Als alle stroom ff van je circuit af is geweest door voornoemd ge-emmer is het voor de arc alsof je contact weer opnieuw aanzet dus ja dan branden alle lampjes ff.. :idea:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1149
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

zo feb 12, 2012 20:14

Die zal kwaad geweest zijn,... of viel het mee?

Accu bekabeling dus goed controleren morgen.

kan dat ook het oplichten van alle lampjes veroorzaken?
Ach we zijn nog steeds samen... :lol:
Kan idd het oplichten veroorzaken volgens mij; de onderbreking van het laadstroomcircuit laat het accu lampje oplichten en als de stroomonderbreking tot gevolg heeft dat je motor ff stottert/uitvalt oid ook je oliedruklampje (alhoewel ik aan die lampjes niet al te veel waarde hecht btw, t blijft een 75 he :wink: )

Als alle stroom ff van je circuit af is geweest door voornoemd ge-emmer is het voor de arc alsof je contact weer opnieuw aanzet dus ja dan branden alle lampjes ff.. :idea:

Grtz,fRank
Ja duidelijk, .. Zal het morgen eens zien.

Het moet inderaad in de stroomvoorziening zitten in combinatie met het AR-control.

En ik wil nog steeds beweren dat AR-Control wel goed kan werken, dus gaan we daar ook voor.

Olieniveausensor is waarschijnlijk wel kaduuk, want die deed het op de imola Ts van mijn broer ook niet.

Heb jij ook niet liggen toevallig frank?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1149
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

ma feb 13, 2012 18:43

is 13.97 Volt niet wat hoog voor stationair draaien?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

ma feb 13, 2012 18:54

is 13.97 Volt niet wat hoog voor stationair draaien?
nee hoor...de spanningsregelaar zorgt ervoor dat hij niet meer als 14,5 Volt bij laadt....13,97 is goed...

overigens kun je wel simpel het spanningsverschil meten van de accu-bekabeling naar dynamo..
meet de laadspanning met een multi meter op de accu polen en vervolgens zet je de pluspen direct op de + op de dynamo(waar je de dikke kabel opschroeft)..
die waarde zal wel iets hoger zijn als wat je op de accu meet..(+-0,2 is acceptabel)...dat verschil is dus je spanningsverlies in de bekabeling.

(ik weet niet of een TS ook zo'n kap aan de achterkant heeft zitten met een slang naar de voorbumper voor koeling? anders moet je die er even afhalen.)

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1149
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

ma feb 13, 2012 19:42

@richard75

oke dan gaan we verder met onderzoek.

Kan het zijn dat de accu cellen onderling verstoren, omdat er sluiting is geweest met de accupolen ?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

ma feb 13, 2012 19:52

ja een accu kan wel een kortgesloten cel hebben, maar dan krijg je de auto ook niet eens aan de gang waarschijnlijk..
is je onsteking op orde (verdeelkappen niet gescheurd (desnoods ff contactjes schuren), rotors fris incl kabels?
hoe rijdt de auto als je 1 bobine uitschakelt? als ie dan soepeler rijdt dan weet je welke de probs geeft..

het gasklephuis kun je reinigen (die zwarte aanslagrand verwijderen waar de klep normaal afdicht) of het iets helpt..
denk dat het stotteren een nieuw probleem erbij is..en niet bij je eerdere klachten hoort.

het brandende oliedruklampje heb iik ook last van sinds de vorst :lol:
toen ik m net had een jaar of 4 geleden had ik het ook...druksensor verv. en nooit meer teruggeweest....tot vorige maand
zodra ik m op contact zet na zelfcontrole dan blijft ie meteen branden, zet ik het contact weer uit en aan dan is deze weg...
start ik vervolgens de motor, en ik laat deze afslaan (met voet op de rem en in 4e vesnelling de koppeling op laten komen)
dan brandt het lampje wel zodra de motor stil is gevallen...vind het wel best..
Laatst gewijzigd door Richard75 op ma feb 13, 2012 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

ma feb 13, 2012 19:57

@richard75

oke dan gaan we verder met onderzoek.

Kan het zijn dat de accu cellen onderling verstoren, omdat er sluiting is geweest met de accupolen ?
Ehh, heb je de problemen gekregen na deze sluiting?? En was de accu los uit het circuit of "hing" alles er nog aan??
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1149
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

ma feb 13, 2012 20:22

@richard75

oke dan gaan we verder met onderzoek.

Kan het zijn dat de accu cellen onderling verstoren, omdat er sluiting is geweest met de accupolen ?
Ehh, heb je de problemen gekregen na deze sluiting?? En was de accu los uit het circuit of "hing" alles er nog aan??
Geloof dat alles er nog aan hing.. was bij losdraaien accupool (+) met sleuteltje 10 en dan tegen de binnenkant van het voorscherm aangetikt (massa als het ware)

het indicatie puntje is gewoon groen ( en dat wil zeggen goed ) heb hier geen andere accu staan anders had ik al wat geprobeerd uiteraard.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

ma feb 13, 2012 21:01

@richard75

oke dan gaan we verder met onderzoek.

Kan het zijn dat de accu cellen onderling verstoren, omdat er sluiting is geweest met de accupolen ?
Ehh, heb je de problemen gekregen na deze sluiting?? En was de accu los uit het circuit of "hing" alles er nog aan??
Geloof dat alles er nog aan hing.. was bij losdraaien accupool (+) met sleuteltje 10 en dan tegen de binnenkant van het voorscherm aangetikt (massa als het ware)

het indicatie puntje is gewoon groen ( en dat wil zeggen goed ) heb hier geen andere accu staan anders had ik al wat geprobeerd uiteraard.
Dan zal de accu nog o.k. zijn lijkt me idd. Een Loodaccu geeft ongeveer 2 volt per cel, dus doormeten geeft dan uitsluitsel, maar daar is het lampie veur... Als je echt sluiting hebt gemaakt heb je een brandplek, het amperage is immers behoorlijk, op de plek waar je met je sleutel de koets hebt geraakt. Je hebt sluiting ,of niet zeg maar. Als dat toch gebeurd is en je hebt de sleutel weggetrokken, is er nog niks aan de vijf vingers, immers, de stroom in in de koets is gelijk nul dus is het niet aannemelijk dat de elektronica op z'n donder heeft gehad. Bovendien, een beetje gezonde accu kan zich herstellen. Als je het echt bond maakt, lassen b.v. met de accu, worden de platen krom, maar tegen die tijd is je sleuteltje vastgelast aan de koets :lol:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

di feb 14, 2012 09:47

Geloof dat alles er nog aan hing.. was bij losdraaien accupool (+) met sleuteltje 10 en dan tegen de binnenkant van het voorscherm aangetikt (massa als het ware)
Daarom ook altijd eerst de (-) losdraaien, mocht je dan iets aantikken, dan is er niets aan de hand. En als de (-) er af is geeft het ook niet meer dat je met het losdraaien van de (+) nog iets aantikt.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1149
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: AR 75 olie-lampje - stotteren - storingen

di feb 14, 2012 10:40

Geloof dat alles er nog aan hing.. was bij losdraaien accupool (+) met sleuteltje 10 en dan tegen de binnenkant van het voorscherm aangetikt (massa als het ware)
Daarom ook altijd eerst de (-) losdraaien, mocht je dan iets aantikken, dan is er niets aan de hand. En als de (-) er af is geeft het ook niet meer dat je met het losdraaien van de (+) nog iets aantikt.
Da wist ik al, maar ja in de haast, ken je het.. Maar dat krijg je als dat het nooit verkeerd is gegaan, daar leer ik nu van :wink:

Brandstofpomp lijkt ook harder te werken dan anders, hoger voltage?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Terug naar “Algemene Technische vragen”