groschl
Full Member
Full Member

RE: Brulpijpje

vr mar 25, 2011 17:01

Je vervangt de laatste demper door een open pijp dus dat ploffen is logisch, dat wordt normaal dus gedempt door de laatste demper die er nu niet meer is.
En ja...het klinkt lekker dus gewoon zo laten :lol:
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Tom VDW
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Brulpijpje

vr mar 25, 2011 17:02

Compleet a-technisch hier maar heeft dat ploffen niet te maken met onverbrande benzine in de uitlaat en dus toch met de afstelling?
Onze spider heeft het ook heel erg maar het klinkt zo lekker....zeker in combinatie met een lekke uitlaat...!
Ben op dat gebied ook geen techneut, heb inderdaad ook wel horen zeggen dat het te maken heeft met slechte afstelling.
Zal in geval van een brulpijp versterkt worden doordat de einddemper is weggehaald?

Tom VDW
Guru
Guru

vr mar 25, 2011 17:03

Je vervangt de laatste demper door een open pijp dus dat ploffen is logisch, dat wordt normaal dus gedempt door de laatste demper die er nu niet meer is.
En ja...het klinkt lekker dus gewoon zo laten :lol:
Je was me voor 8)

groschl
Full Member
Full Member

vr mar 25, 2011 17:10

Inderdaad :lol:
Maar zoals ik al zei, gewoon lekker laten gaan en klinkt vele malen beter dan al die sjonnie uitlaten welke je tegenwoordig hoort.

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

vr mar 25, 2011 17:14

Als je meer lucht wilt, kun je ook een normaal filter monteren maar de gaten in de binnenste buis veel groter maken dan wel vervangen door een grote gleuf die je erin slijpt.

Als element kun je dan nog een K&N filter nemen dat vrijer ademt maar op de plaats van het normale element komt.

Een van de truuks met het luchtfilter zit hem in de lengte van je inlaattraject. Hoe langer dat is, hoe hoger de lucht (gas)snelheid. Die open koektrommels zijn ERG kort en de lucht komt dus niet echt op snelheid. Koppel dat aan een sproeierbezetting die ontoereikend is voor de hoeveelheid lucht die ie opeens kan aanzuigen en zie daar... vermogensverlies.

Dit is wat er aan airbox (of luchtfilterhuis zo je wilt) op een race TZ zit... ERG lang...
Afbeelding

Het ploffen zal met brulpijpje inderdaad beter hoorbaar zijn. Soms wordt het ook veroorzaakt door versleten gewrichtjes in je gasstangenstelsel. Sommigen zijn dus dol op hun versleten gewrichtjes... 8)
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr mar 25, 2011 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

groschl
Full Member
Full Member

vr mar 25, 2011 17:18

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 25, 2011 17:28

Kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik... Als je er zo'n tuut op monteert maar niks aan de binnenste buis doet, brengt het niet zo heel veel.

Persoonlijk vind ik het foeilelijk want je mixt zo heel erg duidelijk twee tijdperken door elkaar maar anderen vinden het weer helemaal vetcoolshizzlepimpmasterbomb...

K&N maakt kant en klare elementen die je zo in het standaard huis kunt schuiven ipv een standaard "papieren" element en dat bespaart je het werk van het aanpassen van de kop van je luchtfilter.

Ook hier wel weer rekening mee houden dat je veel meer lucht gaat toevoeren en dat je sproeiers berekend zijn op de "normale" hoeveelheid.

Op bv een 75 TS brengt zo'n tuut wel weer redelijk wat want de extra lucht gaat eerst nog langs de LMM en wordt dus gemeten en de hoeveel benzine wordt er op aangepast, iets wat een carburateur nooit in die mate zal kunnen.

"Disclaimer etc".

groschl
Full Member
Full Member

vr mar 25, 2011 17:31

Je hebt uiteraard volkomen gelijk en waar gaat het eigenlijk over, wat meer sound. Maar als je daar vermogensverlies door krijgt dan is dat natuurlijk niets meer waard.
Ik vind de sound van mijn Spider op dit moment prima dankzij de brulpijp. Zeker is een donker aanzuiggeluid mooi maar niet ten koste van alles.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 25, 2011 17:45

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik zelf inlaatgeluid vele malen mooier vind dan uitlaatgeluid... 4 van die gorgelende kelen die naar lucht snakken... HEERLIJK! Moet ook toegeven dat het op de Spider erg fraai klonk (maar slechts binnen een heel beperkt toerenbereik).

iets wat ik al vele malen gehoord heb maar zelf nooit uitgeprobeerd heb is niet een brulpijpje monteren maar de middelste demper vervangen door een doorgaande buis en de achterste demper laten zitten.

Schijnt veel donkerder te klinken dan een brulpijpje.

Ga het ooit nog wel eens proberen denk ik... als er ergens onder de 105jes een uitlaat vandaan valt of zo... 8)

groschl
Full Member
Full Member

vr mar 25, 2011 17:48

Dat van dat donkerdere geluid klopt wel, geen ervaring mee bij de Spider maar wel bij andere auto's.
Gewoon een rechte pijp zonder dempers met alleen een achterdemper klinkt erg lekker inderdaad.

Tom VDW
Guru
Guru

vr mar 25, 2011 18:36

Dat van dat donkerdere geluid klopt wel, geen ervaring mee bij de Spider maar wel bij andere auto's.
Gewoon een rechte pijp zonder dempers met alleen een achterdemper klinkt erg lekker inderdaad.
Wellicht niet kant en klaar te krijgen :lol:

groschl
Full Member
Full Member

vr mar 25, 2011 18:57

Wellicht niet kant en klaar te krijgen :lol:
Geen idee wat er allemaal te koop is voor de Spider maar alles is te maken uiteraard 8)
Zelf ben ik, zoals ik al eerder aangaf, tevreden met de sound dus ga ik qua uitlaat niks meer veranderen.

Tom VDW
Guru
Guru

vr mar 25, 2011 19:00

Ben ik ook niet drekt van plan, zo een uitlaat vervangen zonder brug en enkel met een krik en steuntjes is al lastig genoeg :lol:

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo mar 30, 2011 18:17

Als je meer lucht wilt, kun je ook een normaal filter monteren maar de gaten in de binnenste buis veel groter maken dan wel vervangen door een grote gleuf die je erin slijpt.
Dat heb ik ook gedaan op onze Spider en als toetje nog een paar extra gaten geboord in het luchtfilterhuisdeksel ( enkel voor de klank ;-) )

Dat "pruttelen" is net lekkerrrrrrr, zeker bij de afdaling van één of ander bergweggetje :driving:

huis te koop
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr apr 08, 2011 08:24

Was eigenlijk van plan om er de originele op te zetten, want de open filtertjes die er toen op stonden waren denk ik doe het zelf en helemaal versleten.
Echter kon ik nergens een goed gebruikt exemplaar vinden en kostte het mij nieuw (nieuwe filterhuis en filter...) meer dan 2 k&n exemplaren.
nog een luchtfilterhuis te koop
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Terug naar “Algemene Technische vragen”