Een dynamo levert stroom; de resulterende spanning wordt bepaald door welke belasting je daar aan hangt. Dat KAN dus ook gewoon een accu van 12volt nominaal zijn.
Nee, een auto dynamo geeft in principe een spanning af, of je moet zoveel stroom trekken (lege accu) dat ie inzakt.
Nee. Een dynamo levert stroom. Kijk maar naar je fiets: hoe harder je het wiel spint hoe feller je lampjes branden.
Nee, een fietsdynamo (eigenlijk ook een alternator) levert een spanning die recht eveneredig is met het toerental. Dat je belast een andere spanning hebt komt door de inwendige weerstand van de dynamo. Dat er meer stroom door de lampjes gaat lopen bij een hoger toerental komt door de opgelopen spanning.
En een accu kun je al helemaal niet aan een (spannings-onbegrensde) stroombron hangen, de spanning zal ver oplopen. Hoever je dat kunt doorvoeren weet ik niet, maar zelfs met een vrij lage stroom heb ik een (klein model) accu wel eens op 17V gehad.
Ik heb ooit eens een dynamo in de auto gehad met een kapotte spanningsregelaar.
Daar zeg je het zelf al:
spanningsregelaar.
In moderne auto's wordt de spanningsregelaar binnen dezelfde behuizing gecombineerd met de dynamo. Officieel heet dat een alternateur, maar van een volk dat bronwater Spa noemt kan je moeilijk anders verwachten dan dat niemand het begrijpt als je dit niet ook dynamo noemt.
Tja, het ging hier over een 'moderne' dynamo en zelf sprak je ook al over "... dynamo in de auto gehad met een kapotte spanningsregelaar.", dus ja met 'dynamo' hebben we het hier over het geheel inclusief de regelaar dat probeert een vaste spanning af te geven, onafhankelijk van het toerental.
14.4 Volt is een hele nette laadspanning, dat is ook de spanning die elke elektronische lader op je accu zal zetten tijdens 2e fase van het laden. Moderne auto's schijnen zelfs tot soms wel 15V op te laden, auto elektronica moet daar gewoon tegen kunnen.
Ik heb geen moderne auto en ook geen moderne radio; die laatste ging met 14,4 volt na een paar seconde op tilt (deed het daarna overigens nog wel). Ik heb even nagezocht wat een moderne alternateur zou moeten afgeven en zie dan inderdaad 14,4 ± 0,6. Dat duidt er op dat ik dus met verouderde informatie werk, hetgeen goed is voor mij maar niet voor de vraagsteller.
Een iets minder moderne auto als de Giulietta zal ook een complete eenheid met opgeschroefde regelaar hebben, de nominale spanning zal waarschijnlijk 14V zijn (ik heb hier geen gegevens van de Giulietta, maar wel van een Sud uit ongeveer de zelfde tijd). Ik weet niet wat de tolerantie op die regelaar is, maar als die ook +/- 0,6 is, is een afgegeven spanning van 14,6V nog normaal. Dat die radio daar niet tegen kan verbaast me wel, de spanningsstabilisatie van oudere auto's is juist vaak slechter dan van nieuwe, dus een oude radio moet m.i. ook wel wat kunnen hebben. Die radio moet in ieder geval van voor de Europese toelatingseisen voor automaterialen zijn, anders moest ie er prima tegen kunnen.
Inderdaad, lijkt me voor de vraagsteller wel het handigst.