Herbieyy
Member
Member

RE: Nieuwe dynamo, maar acculampje brand

wo dec 22, 2010 23:29

Levert elke goedwerkende dynamo niet max iets meer dan 14V?

@ Wizz Ik denk dat er in de 156 minder ruimte is dan in een 155? Ik heb me bij mijn 8v jtd ook nog nooit echt verdiept in de dynamo, maar die zit volgens mij ook lang niet "voor het grijpen"

Stef33
Guru
Guru

Re: RE: Nieuwe dynamo, maar acculampje brand

do dec 23, 2010 00:30

Een dynamo levert stroom; de resulterende spanning wordt bepaald door welke belasting je daar aan hangt. Dat KAN dus ook gewoon een accu van 12volt nominaal zijn.
Nee, een auto dynamo geeft in principe een spanning af, of je moet zoveel stroom trekken (lege accu) dat ie inzakt.
Ik heb ooit eens een dynamo in de auto gehad met een kapotte spanningsregelaar.
Daar zeg je het zelf al: spanningsregelaar.

Een kapotte heb ik ook wel eens gehad. Ik had steeds het idee dat er weer eentje met een slechte kat/regeling voor me reed (ca. 1990, kat's roken toen nogal eens naar rotte eieren), bleek m'n accu lekker aan het uitkoken te zijn.
Die dynamo gaf ongeveer zo'n 14,4 volt af. Hardstikke super hoe goed m'n elektrische ramen daar op gingen, maar de radio had daar toch een iets ander idee over. Andere, meer kwetsbare, elektronica heb ik wijselijk maar niet geprobeerd. Met dat soort spanningen gaat standaard auto elektronica honderd procent zeker naar de klote.
14.4 Volt is een hele nette laadspanning, dat is ook de spanning die elke elektronische lader op je accu zal zetten tijdens 2e fase van het laden. Moderne auto's schijnen zelfs tot soms wel 15V op te laden, auto elektronica moet daar gewoon tegen kunnen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do dec 23, 2010 05:22

14.4 Volt is een hele nette laadspanning, dat is ook de spanning die elke elektronische lader op je accu zal zetten tijdens 2e fase van het laden. Moderne auto's schijnen zelfs tot soms wel 15V op te laden, auto elektronica moet daar gewoon tegen kunnen.
Ik dacht ook hetzelfde. Ik weet niet beter dan dat al mijn auto's tot nu toe altijd boven de 14v laadspanning zaten.

Tomolino
Full Member
Full Member

do dec 23, 2010 06:59

Bedankt voor alle antwoorden.

Het lijkt me dus dat ik een echt nieuwe dynamo moet halen en die erin moet hangen?
Overigens is het vervangen van de dynamo bij de 155V6 ook geen pretje. ;)
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 23, 2010 07:03

Levert elke goedwerkende dynamo niet max iets meer dan 14V?

@ Wizz Ik denk dat er in de 156 minder ruimte is dan in een 155? Ik heb me bij mijn 8v jtd ook nog nooit echt verdiept in de dynamo, maar die zit volgens mij ook lang niet "voor het grijpen"
Het maakt voor een dynamowissel bar weinig uit of je 24V of 12V onder de kap hebt, helaas.

Goede autoelectronica moet van zo'n 8V tot 16V gewoon werken.Ouderwetse acculaders werken zonder spanningsregelaar en die pieken vaak wel hoger dan dat. Daar gaat je electronica uiteindelijk wel stuk van, maar niet van die 14-en-een-beetje volt die je dynamo geeft. Vergeet niet dat de gemiddelde multimeter de effectieve spanning weergeeft, een gemiddelde van de afgelopen paar tienden van een seconde. Als jij met 50 Hz (lichtnet) of meer (snel draaiende dynamo) pieken van 18V en dalen van 10V zit, geeft je multimeter gewoon keurig14V aan. Voor dat soort gevallen is een oscilloscoop toch wel erg handig, die laat keurig een plaatje van de "echte" spanning zien.

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

do dec 23, 2010 08:54

Is er geen Diode te zetten in de plusdraad naar de accu? Zodat de stroom niet terug kan lopen?
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Stef33
Guru
Guru

do dec 23, 2010 10:22

Die zitten al in de dynamo. :-)

Als er intern een diode stuk is zal de dynamo niet goed werken en mogelijk lopen er tijdens bedrijf intern grote stromen waardoor de dynamo heet kan worden. Extern een diode toevoegen zal dan wel leeglopen accu kunnen voorkomen, maar lost het probleem niet op.

En al zou een externe diode 'werken', dan krijg je nog je accu niet goed vol. De spanningsval over die externe diode zal ca. 0.7V zijn (of je moet een Schottky diode nemen, dan is het wat minder) waardoor je slechts ca. 13.7V over de accu krijgt, waarmee je hem niet 100% vol krijgt. Over de interne diodes is ook wel spanningsval, maar doordat de spanningsregelaar na die diodes zit compenseert hij daar automatisch voor.
Stef

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 23, 2010 12:56

Een dynamo levert stroom; de resulterende spanning wordt bepaald door welke belasting je daar aan hangt. Dat KAN dus ook gewoon een accu van 12volt nominaal zijn.
Nee, een auto dynamo geeft in principe een spanning af, of je moet zoveel stroom trekken (lege accu) dat ie inzakt.
Nee. Een dynamo levert stroom. Kijk maar naar je fiets: hoe harder je het wiel spint hoe feller je lampjes branden.
In moderne auto's wordt de spanningsregelaar binnen dezelfde behuizing gecombineerd met de dynamo. Officieel heet dat een alternateur, maar van een volk dat bronwater Spa noemt kan je moeilijk anders verwachten dan dat niemand het begrijpt als je dit niet ook dynamo noemt.
Ik heb geen moderne auto en ook geen moderne radio; die laatste ging met 14,4 volt na een paar seconde op tilt (deed het daarna overigens nog wel). Ik heb even nagezocht wat een moderne alternateur zou moeten afgeven en zie dan inderdaad 14,4 ± 0,6. Dat duidt er op dat ik dus met verouderde informatie werk, hetgeen goed is voor mij maar niet voor de vraagsteller.

Ontopic: hier een overeenkomstige probleemsituatie en oplossing

Stef33
Guru
Guru

do dec 23, 2010 14:39

Nee. Een dynamo levert stroom. Kijk maar naar je fiets: hoe harder je het wiel spint hoe feller je lampjes branden.
Nee, een fietsdynamo (eigenlijk ook een alternator) levert een spanning die recht eveneredig is met het toerental. Dat je belast een andere spanning hebt komt door de inwendige weerstand van de dynamo. Dat er meer stroom door de lampjes gaat lopen bij een hoger toerental komt door de opgelopen spanning.

En een accu kun je al helemaal niet aan een (spannings-onbegrensde) stroombron hangen, de spanning zal ver oplopen. Hoever je dat kunt doorvoeren weet ik niet, maar zelfs met een vrij lage stroom heb ik een (klein model) accu wel eens op 17V gehad.
In moderne auto's wordt de spanningsregelaar binnen dezelfde behuizing gecombineerd met de dynamo. Officieel heet dat een alternateur, maar van een volk dat bronwater Spa noemt kan je moeilijk anders verwachten dan dat niemand het begrijpt als je dit niet ook dynamo noemt.
Tja, het ging hier over een 'moderne' dynamo en zelf sprak je ook al over "... dynamo in de auto gehad met een kapotte spanningsregelaar.", dus ja met 'dynamo' hebben we het hier over het geheel inclusief de regelaar dat probeert een vaste spanning af te geven, onafhankelijk van het toerental.
Ik heb geen moderne auto en ook geen moderne radio; die laatste ging met 14,4 volt na een paar seconde op tilt (deed het daarna overigens nog wel). Ik heb even nagezocht wat een moderne alternateur zou moeten afgeven en zie dan inderdaad 14,4 ± 0,6. Dat duidt er op dat ik dus met verouderde informatie werk, hetgeen goed is voor mij maar niet voor de vraagsteller.
Een iets minder moderne auto als de Giulietta zal ook een complete eenheid met opgeschroefde regelaar hebben, de nominale spanning zal waarschijnlijk 14V zijn (ik heb hier geen gegevens van de Giulietta, maar wel van een Sud uit ongeveer de zelfde tijd). Ik weet niet wat de tolerantie op die regelaar is, maar als die ook +/- 0,6 is, is een afgegeven spanning van 14,6V nog normaal. Dat die radio daar niet tegen kan verbaast me wel, de spanningsstabilisatie van oudere auto's is juist vaak slechter dan van nieuwe, dus een oude radio moet m.i. ook wel wat kunnen hebben. Die radio moet in ieder geval van voor de Europese toelatingseisen voor automaterialen zijn, anders moest ie er prima tegen kunnen. ;-)

Inderdaad, lijkt me voor de vraagsteller wel het handigst. :D
Stef

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

do dec 23, 2010 15:37

Er kan pas een elektrische stroom lopen als er een spanningsverschil is.
Zie het als water. Als je een niveau verschil hebt dan gaat het water van het hogere punt naar het lagere punt stromen.
Hoe groter het verschil hoe sneller dat gaat. Echter is dit ook weer afhankelijk van de weerstand: als je een kraan
maar ietsjes opendraait, dan duurt het erg lang voor de emmer vol is.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 23, 2010 15:41

En een accu kun je al helemaal niet aan een (spannings-onbegrensde) stroombron hangen, de spanning zal ver oplopen. Hoever je dat kunt doorvoeren weet ik niet, maar zelfs met een vrij lage stroom heb ik een (klein model) accu wel eens op 17V gehad.
Het leuke van een stroombron is juist dat deze ieder gewenst voltage kan leveren. Wanneer de polen onbelast blijven kan je dan inderdaad zeer hoge spanningen meten. Zet je er een lampje aan dan zal deze het voltage bepalen (V = I * R).
Een iets minder moderne auto als de Giulietta zal ook een complete eenheid met opgeschroefde regelaar hebben, de nominale spanning zal waarschijnlijk 14V zijn (ik heb hier geen gegevens van de Giulietta, maar wel van een Sud uit ongeveer de zelfde tijd). Ik weet niet wat de tolerantie op die regelaar is, maar als die ook +/- 0,6 is, is een afgegeven spanning van 14,6V nog normaal. Dat die radio daar niet tegen kan verbaast me wel, de spanningsstabilisatie van oudere auto's is juist vaak slechter dan van nieuwe, dus een oude radio moet m.i. ook wel wat kunnen hebben. Die radio moet in ieder geval van voor de Europese toelatingseisen voor automaterialen zijn, anders moest ie er prima tegen kunnen. ;-)
Eerste serie 116 Giulietta's hebben een spanningsregelaar tegen het rechter schutbord gemonteerd zitten. De type 2's die ik hier heb staan hebben wel gecombineerde alternateurs die volgens opgaaf respectievelijk 13,7 volt (Bosch) en 13,4 volt (Paris-Rhone) leveren. Als daar ook een plus 0,6 variantie in zou zitten blijf ik dus netjes binnen de grenzen van het overladen van de accu.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 23, 2010 19:33

Het leuke van een stroombron is juist dat deze ieder gewenst voltage kan leveren. Wanneer de polen onbelast blijven kan je dan inderdaad zeer hoge spanningen meten. Zet je er een lampje aan dan zal deze het voltage bepalen (V = I * R).
Er zit een spanningsregelaar aan de dynamo vast, die de spanning altijd tussen de 14.2 en 14.6V houdt. Je stroombron zal dus nooit een constante stroom kunnen leveren, omdat er een wisselende weerstand is (accu laden, licht wel of niet aan, radio enz. enz.) Zelfs als deze er niet op zou zitten, heb je nog minimaal de 12V van de accu, waardoor je al een behoorlijke stroom zou krijgen. Je verhaal gaat niet op in een auto, of op een windmolen, of in een electriciteitscentrale.

Ook jouw voorbeeld van een fietsdynamo gaat niet op, dat is een ongeregelde wisselstroomdynamo die inderdaad een spanning en stroom levert afhankelijk van het toerental van de as en de belasting van de lampjes. Fikt je koplamp door, dan gaat je achterlichtje ook gelijk stuk, want doordat er minder stroom wordt gevraagd door de lampjes, zal de spanning stijgen en de stroomvraag van je achterlichtje zo oplopen dat het doorfikt.

Losse diodes plaatsen heeft geen zin, je kan hooguit kijken of je de diodebrug en spanningsregelaar van de oude dynamo kan gebruiken om de nieuwe te fiksen. Omdat dat een onzekerheid is, zou ik gewoon een frisse dynamo gaan regelen, je wilt niet voor de zoveelste keer je dynamo moeten vervangen omdat je experiment niet gelukt is.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 23, 2010 20:44

Er zit een spanningsregelaar aan de dynamo vast, die de spanning altijd tussen de 14.2 en 14.6V houdt. Je stroombron zal dus nooit een constante stroom kunnen leveren, omdat er een wisselende weerstand is (accu laden, licht wel of niet aan, radio enz. enz.) Zelfs als deze er niet op zou zitten, heb je nog minimaal de 12V van de accu, waardoor je al een behoorlijke stroom zou krijgen. Je verhaal gaat niet op in een auto, of op een windmolen, of in een electriciteitscentrale.
Het is dat het wat lastig is met een moderne dynamo omdat daar de spanningsregelaar geïntegreerd is met de koolborstels, maar anders zou ik zeggen probeer het eens met de spanningsregelaar losgekoppeld.
Ook jouw voorbeeld van een fietsdynamo gaat niet op, dat is een ongeregelde wisselstroomdynamo die inderdaad een spanning en stroom levert afhankelijk van het toerental van de as en de belasting van de lampjes. Fikt je koplamp door, dan gaat je achterlichtje ook gelijk stuk, want doordat er minder stroom wordt gevraagd door de lampjes, zal de spanning stijgen en de stroomvraag van je achterlichtje zo oplopen dat het doorfikt.[
Bekend fenomeen bij Puch Maxi's. De fitting van de koplamp was van een of ander gegoten bros metaal waardoor de lamp niet continu contact maakte en al die Puchjes dus met kapotte achterlamp reden. Dat komt overigens niet doordat de stroomvraag op dat moment stijgt, maar doordat het stroomaanbod hetzelfde blijft bij een hogere totale weerstand en daardoor (dat is wel juist) een hoger voltage als resultaat heeft. Strikt genomen gaat het daarbij overigens om het vermogen (Watt of ook wel VA) en niet om de afzonderlijke component volt (V) of stroom (A). Een 0,3 watt fietslampje blijft gewoon heel bij 30volt indien de stroom gereguleerd wordt tot maximaal 10mA; waarschijnlijk raakt dan alleen de regulator flink oververhit.
Losse diodes plaatsen heeft geen zin, je kan hooguit kijken of je de diodebrug en spanningsregelaar van de oude dynamo kan gebruiken om de nieuwe te fiksen. Omdat dat een onzekerheid is, zou ik gewoon een frisse dynamo gaan regelen, je wilt niet voor de zoveelste keer je dynamo moeten vervangen omdat je experiment niet gelukt is.
Lijkt me geen reactie op iets dat ik heb gezegd? :?
Meest voor de hand liggende reden om de dynamo in eerste instantie te vervangen lijkt me dat de koolborstels versleten zijn. Spanningsregelaar van de oude dynamo overzetten is dan dus geen optie, afgezien van dat je dan ook nog per ongeluk exact hetzelfde merk en type moet hebben (blijft Alfa ;))

ericj
Full Member
Full Member

do dec 23, 2010 21:27

Kleine bijdrage aan de discussie: een dynamo (zonder spanningsregelaar) is echt een stroombron, idealiter gekenmerkt door een stroomlevering die niet afhankelijk is van de belasting. Omdat dit bij een volle accu (die dan een hoge impedantie krijgt) een te hoge boordspanning zou geven is een spanningsregelaar noodzakelijk.

Overigens is het probleem van TS vermoedelijk te wijten aan een probleem in het contactslot en niet in de dynamo (mits correct bedraad). Het laadstroomlampje verzorgt namelijk de veldstroom van het dynamo tijdens het starten van de motor, en moet daarom via het contact van +12V worden voorzien omdat er anders inderdaad via het laadstroomlampje een veldstroom kan gaan lopen. Met contact aan is dit normaal (laadstroomlampje moet dan ook aan gaan) maar met contact uit mag dit uiteraard niet.

Hier een schema (zonder contactslot), maar check het schema van de 155 maar als iemand dat heeft.

---
Eric

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

do dec 23, 2010 22:01

Leuk om te weten allemaal maar dit lost de vraagsteller z'n probleem niet op. Gewoon praktisch denken werkt in dit geval het beste. Haal het draadje van het lampje van de dynamo af en kijk of het dynamolampje uit is (sleutel op MAR). Kun je alles vanaf het draadje teruggerekend naar het dashbord uitsluiten. Simpel toch ? Voor de zekerheid kun je het draadje even aan massa leggen en kijken of het lampje weer brandt. Sjek dubbelsjek. Moraal van dit verhaal zoals ik al eerder aangaf, eerst testen, liefst op een dynamotestbank, dan monteren. Dit soort auto's zijn te bewerkelijk om een gokje te nemen. Of je moet graag willen tobben, kan ook. Of tijd over hebben. Overigens de laatste tijd veel gedoe gehad met gereviseerde dynamo's en startmotoren. Bleken onderdelen van vage makelij in te zitten. Alles moet te goedkoop tegenwoordig. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”