midas
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Welke accu?

do dec 16, 2010 17:08

Hoe snel wordt een accu slecht?
Ik heb gister de originele accu in de 166 maar eens vervangen en toen bleek dat op alle exemplaren al drie jaar garantie zit.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Andretti Molletti

Re: RE: Welke accu?

do dec 16, 2010 18:29

Hoe snel wordt een accu slecht?
Ik heb gister de originele accu in de 166 maar eens vervangen en toen bleek dat op alle exemplaren al drie jaar garantie zit.
Normaal gebruik 5+ jaar.

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

do dec 16, 2010 22:33

Een grotere accu is een groot misverstand dus!! Korte tot middellange ritjes zorgen dat deze accu nooit vol komt en dus steeds slechter wordt!!
Bij mijn 155 1.7 8v op gas lekten de injectoren inwat in moest ik altijd langer starten (5 a 6 seconden of nog langer) voordat hij aansloeg.
Ik heb toen bij mn eerste accu wissel een accu met zo groot mogelijke capaciteit geplaatst en vervolgens nooit startproblemen gehad
ook niet bij extreme kou en 10 seconden doorstarten.
Dat heb ik ook, maar dan door hele vroege ontsteking (geloof ik). Ik snap Dre's punt zeer, dat klopt zonder twijfel. Maar heb ik met een kleinere accu dan wel genoeg "duur"?
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Herbieyy
Member
Member

do dec 16, 2010 22:53

Ben ik de enige die het verhaal niet helemaal snapt??
Bij het starten gebruikt een auto ..... aan stroom/ah/startblabla.
Er zit een standaard dynamo in de auto,

Bij een grotere accu zal bij het starten dus (fictief) 1/25e van de accu worden gebruikt, waar bij een kleinere accu miss 1/15e word gebruikt.
Het gebruikte startvermogen/capaciteit word dan toch even snel bijgeladen door de dynamo?

Een grotere accu zal mijn inziens dus minder leeg raken dan een kleine, wat naar mijn idee de levensduur van een accu vergroot?

Zoals te lezen is aan dit verhaal ben ik geen kenner op accu gebied :lol: maar logisch denken doet mij dit beredeneren :lol:

Edit: Ik bedenk me nog iets, een dynamo in een auto is zo'n 60-100ah? dan is een accu toch in een razend tempo weer bijgeladen wanneer deze de normaal gesproken 14v geeft?

Andretti Molletti

vr dec 17, 2010 00:29

Een grotere accu is een groot misverstand dus!! Korte tot middellange ritjes zorgen dat deze accu nooit vol komt en dus steeds slechter wordt!!
Da's toch onzin lijkt mij. De dynamo moet gewoon weer bijladen. Als dat namelijk niet gebeurd, dat zit je met een 'kleine' accu binnen de kortste keren
zonder stroom/spanning. Bij een 'grotere' accu duurt dan dan wat langer en zit je op een gegeven moment ook zonder.
In een gezonde situatie zal de dynamo elke accu weer vol moeten laden.

Waar ik op doelde met een grotere accu is dat je meer reserve hebt in het geval je een keer moet doorstarten. (door wat voor reden dan ook)

Bij mijn 155 1.7 8v op gas lekten de injectoren inwat in moest ik altijd langer starten (5 a 6 seconden of nog langer) voordat hij aansloeg.
Ik heb toen bij mn eerste accu wissel een accu met zo groot mogelijke capaciteit geplaatst en vervolgens nooit startproblemen gehad
ook niet bij extreme kou en 10 seconden doorstarten.

De onzin komt van iemand die al 11 jaar de wegenwacht/accuwacht traint ... :shock:
Ik neem aan dat je je gasbak anders gebruikt (dagelijks of iig erg frequent) dan de OMGWTF van M.Brandon.
Ook rij je geen korte stukjes denk ik met een gasbak? (en overigens zou je je storing=lekkende injectoren moeten verhelpen, niet een dikkere accu aanschaffen ;) )

Wat we over het hoofd zien of verkeerd interpreteren is zelfontlading en procenten tov absolute capaciteit
Ook laden is afhankelijk van de inwendige weerstand van een accu...

Stel je hebt een benzinetank, vergelijk die eens met een accu. Een accu heeft 48Ah... een benzine tank 48 liter
De inhoud is de capaciteit... als er 48 liter ingaat kan er ook maar 48 liter uit... als je accu oud wordt kun je dat vergelijken met een deuk in de tank... er kan ineens nog maar 44 liter in... dan kan er ook maar 44 liter uit .. not?
Hoe ouder hoe kleiner je tank wordt... dus ook je accu.

Inwendige weerstand: je vulhals!!! BINGO! Alfa rijders begrijpen dat :lol: Het vullen ve 75 V6 of een 33 is een cru... ook de Mito is maar moeizaam geheel vol te krijgen... Hoe makkelijker (=hoe sneller) ik de tank kan vullen hoe lager de inwendige weerstand!
Dus een accu met een lage inwendige weerstand kan ik makkelijker en sneller vullen tov een accu met een hogere inwendige weerstand (IW).
De IW stijgt naarmate de accu leeg raakt... lege accu is namelijk geen stroom meer wel spanning!
Even makkelijker dan bij een benzinetank: de accu heeft maar een manier om te vullen en te legen... de polen!
De benzinetank heeft een vulopening en voor het inzicht is dat ook de "leeghaal"opening Dus een tank die makkelijk vult is ook snel leeg.
Denk desnoods eens aan een emmer... zo vol, omdraaien en zo leeg>> lage inwendige weerstand dus! Ook al is de emmer maar 10 liter deze zou dus een koudstartstroom hebben die heeeeeel hoog is want ik kan in NO TIME de emmer leeggooien.
(De Emmer is te vergelijken met een AGM accu.)

Herbieyy's vraag:
Als je start gebruik je inderdaad stroom en dus wat CAPACITEIT. bij een kleine accu is dat procentueel groot en bij een grote accu procentueel klein... ABSOLUUT is het altijd dezelfde hoeveelheid ENERGIE.
Afhankelijk van de inwendige weerstand vd accu zul je dus in een bepaalde tijd weer een volle accu hebben..... maarrrr
M.Brandon stalt zijn auto met een regelmaat voor wat langere tijd... je hebt dan altijd wat lekstroom en wat zelfontlading als deze beide binnen normale grenzen vallen dan zou een kleine accu misschien wel half leeg zijn en een grote maar 25% leger, energie technisch zijn ze beide een x aantal Ah kwijt. laden (rijdend) geeft dan een klein voordeel aan de grotere accu!! deze is minder leeg en heeft dus een iets lagere inwendige weerstand waardoor deze sneller laadt en eerder weer vol is. MITS de dynamo deze stroom kan leveren.... De M.Brandon OMGWTF heeft geen sterke dynamo (origineel 40-60A) en kan dus niet "hard" laden. Een grotere accu zou deze dynamo zelfs kunnen overbelasten!! te lang teveel stroom trekken. (Te hete dynamo). Daarom mag je wel een grotere accu plaatsen maar hooguit 2 stapjes groter. (mits de dynamo het echt aankan) Dus het advies voor een Bertone en een mito is totaal anders gezien het technisch concept.
Het komt er dus op neer dat je een kleinere tank eigenlijk sneller vol hebt dan een grote en dat is voor een accu erg belangrijk. Zolang het zuur in de accu zit en niet in de platen blijft een accu goed.

Blijft het startprobleem van HC motoren nog staan... je wil veel pk's dus Kw bij het starten (uit je startmotor). Dat bereik je door een sterker startmotor (en idd wat je zegt de ontsteking zal aan de vroege kant staan wat het starten bemoeilijkt) niet door een sterkere accu.
Zorg dat al je kabels goed zijn, je contacten fris en je startmotor sterk is (heb je al een TS motor= een reductiestartmotor?)

Zo, suf getypt ... M.Brandon gaat dus een AGM accu halen of hooguit een twee stapjes grotere loodaccu, maar ikzelf zou indien ik lood zou kopen gewoon weer een standaard maat nemen..liever een druppellader in de stalling dan is er eigenlijk nooit een probleem. En als geld toch doorslaggevend is en de AGM te duur is kijk dan eens naar een betere accu van Varta (Silver line) net even beter dan loodzuur en toch veel betaalbaarder dan Gel of AGM.

succes!

Rob GTV6
Member
Member

vr dec 17, 2010 06:43

=D>

groet Rob GTV6
'' Alfa Romeo '' op m'n lijf geschreven.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 17, 2010 06:52

kijk dat is nog eens helder! =D> =D> =D>

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 17, 2010 08:34

Zeer helder verhaal! IW en sterkte van dynamo heb ik niet bij stil gestaan.

Ik heb ook altijd varta's gekocht. Prima spul.

Dus inderdaad moraal van dit verhaal: goeie varta accu met de voorgeschreven Ah of iets hoger en een druppellader. (of accu conditioner of hoe dat ook heet)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 17, 2010 09:03

Blijft het startprobleem van HC motoren nog staan... je wil veel pk's dus Kw bij het starten (uit je startmotor). Dat bereik je door een sterker startmotor (en idd wat je zegt de ontsteking zal aan de vroege kant staan wat het starten bemoeilijkt) niet door een sterkere accu.
Zorg dat al je kabels goed zijn, je contacten fris en je startmotor sterk is (heb je al een TS motor= een reductiestartmotor?)
!
Super, bedankt voor de uitvoerige uitleg Dré! Een vraagje nog: ik begrjip uit je verhaal dat het wellicht een idee is om een sterkere startmotor te plaatsen? Ik ga er stiekem vanuit dat de standaard startmotor er nog op zit, dus die zal wel niet heel veel power leveren.
Moet erbij zeggen dat toen ik mijn accu laatst leeg had en even mijn Duitse lease-mormel met kabeltjes eraan hing, de OMGWTF startte als een fris hoentje en dat de startmotor veel feller en sterker klonk. Vandaar eigenlijk mijn conclusie dat ik eens naar een andere accu moest kijken (plus het feit dat hij volgens mij niet meer goed vol laad, zie verhaal Dré).

Dus:
1. Andere accu conform beschrijving Dré
2. Sterkere startmotor, maar welke dan?
3. Andere accu conform beschrijving Dré + sterkere startmotor (geld groeit me natuurlijk niet op m'n rug, maarja...)
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 17, 2010 10:30

Nooit bij stilgestaan, dacht altijd dat een zware accu beter was. Even heel veel bijgeleerd, thanx!
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

GiuliaReis
Full Member
Full Member

vr dec 17, 2010 12:38

2. Sterkere startmotor, maar welke dan?
75TS startmoter heeft meer kw's Richtprijs rond 60 Euro. Pb Jeff75 maar eens. :wink:
Thoughts of an idle mind

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 17, 2010 13:48

Heldere uitleg Dré! Mooi dat je daar de tijd voor neemt.

Kan je misschien ook uitleggen hoe je kan testen of een accu of dynamo de boosdoener is bij een lege accu? (kan dat bv. met een multimeter of heb je dan weer aparte testers nodig?)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Andretti Molletti

vr dec 17, 2010 14:23

Dank u!!
De 75TS startmotor heeft misschien maar een fractie meer pk, maar een reductie (tandwieloverbrenging inwendig) waardoor deze startmotor relatief veel koppel heeft.
Maar je verhaal horende M.Brandon is een nwe accu al afdoende.

Testen of het je accu of dynamo is:
Start de motor: accuspanning moet nu minimaal een volt stijgen (wordt de dynamospanning) en eigenlijk 13,8V of hoger zijn.
Ook als is de dynamospanning voldoende als de accu niet opneemt heb je er niks aan dus de accu testen:
Met een Amperemeter: na het starten 10-20 ampere laadstroom (op de min vd accu gemeten) maar minimaal 5 A
Geen Amperemeter? dan gewoon de accu 10-15 minuten laten laden. Je moet nu de accu ook 10-15 minuten kunnen ontladen... dus dimlicht aan (10-15 Ampere) en dat moet netjes/duidlijk 10-15 minuten blijven branden... de geladen capaciteit moet dus ook weer uit de accu te halen zijn.

Diagnose algemeen

Controleer de juiste werking van het laadstroomcontrolelampje
Meet de accuspanning:
Deze moet bij draaiende motor hoger zijn dan bij stilstaande motor.
Meet de acculaadstroom:
Deze is minimaal een paar Ampère.
Meet de dynamostroom bij de B+ dynamo:
Deze moet hoger zijn dan de acculaadstroom.

levert dat niets op dan:
Controle metingen:
• Spanningsverschil tussen Dynamomassa en accuminpool(<0,5V)
• Spanningsverschil tussen Dynamoplus (B+) en accupluspool(<0,5V)
• Spanningsrimpel (wisselspanning) op Dynamoplus (<0,5V~)

Gerrets
Guru
Guru

vr dec 17, 2010 16:20

100 punten dré!!! Ben momenteel druk met m'n dv2 waar dit alles aan de orde komt. Maar jij zet het hier mooi duidelijk kort en bondig neer.

Lek stroom zal Michael weinig last van hebben want hij heeft een powerkill in het stroom circuit zitten.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Andretti Molletti

vr dec 17, 2010 18:58

Dv2?
Iets met een opleiding?

Even los van mijn theoretisch geneuzel ;)
Ikzelf heb ook een Bertone ergens onder een zeiltje ... Redelijk HC maar standaard zuigers, standaard startmotor.
Ik heb nu al vele jaren een hele kleine accu... ik dacht zelf 36Ah, gewoon omdat ik die in de accubak vond en die toch nog goed was.
Ik heb dat ding opgeladen en ik gok al 5 jaar zonder problemen in mijn Bert! En die staat meestal maaaaaanden stil.
Gaat bijzonder goed en het is een erg standaard accu.

Terug naar “Algemene Technische vragen”