Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Action olie

zo nov 28, 2010 13:48

Was ook pas bij kassa
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

*premium benzines dan*
Ook dat heb ik getest met mijn Jtd.
Over een paar tanken "dure" BP en Shell brandstof merk ik geen verschil in het verbruik met de gewone A merk brandstof.
In het begin dacht ik dat mijn motor beter liep maar volgens mij zat dat meer tussen de oren.
Transaxle loos!

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Action olie

zo nov 28, 2010 13:56

En onbewust denk ik dat je ook minder gas geeft en sneller doorschakelt, doordat je zuiniger wilt gaan rijden tussen je oren.
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 15:27

Ok, een verhaal wat dus op waarheid schijnt te berusten. Blijf t vaag vinden om eerder genoemde redenen.
Kan mi never dat alle goedkope aanbieders gevoed kunnen worden met de 'resten uit de tank' van de grote jongens...

Dat ze gewoon dezelfde basis olie geleverd krijgen, al dan niet al aangevuld met dopes om zo aan de specificaties te kunnen voldoen lijkt me dan waarschijnlijker. En dan zijn we weer bij t begin van het verhaal, want dan heb je dus olie die minimaal aan dezelfde classificatie zal voldoen (viscositeit etc) en waar je mi dan ook dezelfde eisen aan mag stellen vwb smering en levensduur.
Alleen dan goedkoper. :lol:
Uiteraard ga je in een blok wat een liter op 750 km gebruikt geen olie knikkeren van 26eu per liter van de dealer, das zonde centen.Zo'n blok ververst zichzelf zeg maar... :lol: Beetje als de gemiddelde jts... :twisted:

Vwb de benzines: daar zit wel degelijk verschil in weet ik. Mn maat zn moeder (oudere dame die best veel auto reed) tankte altijd op het dorp bij een witte pomp. Wist dan ook tot op de komma wat het verbruik was van haar yugo 45je bij de rondjes om de kerk enzo. Tot ze een keer noodgedwongen in een dorp verderop moest tanken (vergeten op de heenweg,ding was écht leeg...)
Dus bij een merk getankt (texaco gok ik) Tot haar niet geringe verbazing kwam ze op een tank merkbenzine zo'n 60 km verder en dat was niet omdat ze het wilde testen en dus zuiniger ging rijden.

Grtz,fRank

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 28, 2010 16:25

Uiteraard ga je in een blok wat een liter op 750 km gebruikt geen olie knikkeren van 26eu per liter van de dealer, das zonde centen.Zo'n blok ververst zichzelf zeg maar... :lol: Beetje als de gemiddelde jts... :twisted:

Het "zichzelf" verversen is ook niet helemaal waar. :oops:
Je moet het zo zien, een auto die veel verbruikt geeft dus veel "verbrandingsgassen af aan de olie.
Dus je olie zal sterk en snel vervuilen, die ene liter die je vers bijvult gaat het dus erg druk krijgen en is direct zijn werking om vuil op te nemen kwijt.
Het risico dat zo'n blok dus versnelt helemaal naar zijn grootje gaat is aannemelijk.
Zou je juist wat vaker verversen en dus minder bijvullen heb je meer kans dat het blok langere tijd (zo slecht ie is) mee gaat.
Dat je in dat geval niet met olie gaat verversen van €25 de liter lijkt mij logisch, in die gevallen voldoet een action blikje ook prima. :D
Transaxle loos!

Bog75
Full Member
Full Member

zo nov 28, 2010 16:46

Interessante discussie die vaak terugkomt op diverse fora. Nu ook hier.

De brandstof in ons land komt bijna allemaal van een source in Pernis. Dit wil niet zeggen dat er niet daarna nog gerommeld wordt. Zo zul je bij bepaalde witte pompen wellicht meer inmenging vinden van ethanol e.d. Ook bij brandstof gaat het om dopes en bijmengen van andere zaken. De superbenzine van Shell schijnt bijvoorbeeld een aceton vorm te bevatten voor rendements verbetering. Deze is weer slecht voor oude brandstofsystemen omdat rubber slangen oplossen en de inspuiters blokken. Dit schijnt de BP variant weer niet te hebben. Dit tank ik dan met soms wat injectorcleaner en dat gaat dan prima. Gaat dus niet direct om vermogen wel om eventueel gommen in je systeem. Het grote verschil met vroeger is niet het lood maar de slechte overal kwaliteit van de brandstof er zitten bijmeningen in van ethanol en bv water (ja serieus) waarmee de houdbaarheid van de brandstof in je tank weken wordt ipv maanden zoals vroeger.

Dopes in olie en de kwaliteit van de olie dient afgestemd te worden op het gebruik. Smeren is een smeerfilm maken over een glijdend oppervlak dmv drukopbouw over een bepaalde "gap"(ik vermijd het woord spleet liever :-)). Dit betekent dat alfa motoren die doorgaans nauwere passingen hebben dan bv Amerikaanse motoren, een hogere drukopbouw nodig hebben om een film te creeeren om geen slijtage te krijgen. Dit doen ze dus vaak met een nauwere gap (die kleiner wordt als blok heet wordt). De olie krijgt veel te verduren in zo'n geval en is gebaat bij goede zuiverende dopes en elasticiteitsdopes om de schuifweerstanden te kunnen handelen. Rijdt je dus redelijk door, goede olie gebruiken. Ik ken geen alfa rijders die niet doorrijden dus dat lijkt me duidelijk. Is je blok wat ouder dan is de gap groter en de drukopbouw met een dunne olie slechter. Of gebruik je je blok erg intensief, dan verliest de 10W40 bijvoorbeeld druk op hogere temperatuur. In beide gevallen kun je dus schakelen naar een W50 of W60 race of minerale olie. De raceolien staan stijf van de anti-verouderingsdopes en zijn dus erg prima voor intensief gebruik. Welke religie je ook hanteert hierin, de techniek liegt nooit. Dwz een goedkope hema olie zal nooit zo goed zijn als een goed A-merk. Of je echter een superolie moet draaien in een degelijke Nord bij normaal toeren betwijfel ik ten zeerste. Blokjes zijn zo denderend goed in warmteafvoer bij normaal gebruik dat dat niet zo dringend is.
Bert en Juul

Bog75
Full Member
Full Member

zo nov 28, 2010 16:49

Trouwens besides this, de olie vroeger was zo veel slechter dan de huidige high-tec spul , ook dit zal veel uitmaken.
Bert en Juul

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

zo nov 28, 2010 18:58

Was ook pas bij kassa
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

*premium benzines dan*
Wel leuk dat ze de premium brandstof alleen getest hebben bij een auto die er niet op afgeregeld kan worden.
Een vergelijkbare test, maar dan bij auto's die er wél baat bij hebben, werd een paar maanden geleden uitgezonden.

Ben nu nog even aan het zoeken waar het precies was.
Resultaat was wél vermogenstoename en wél efficiënter met brandstof omgegaan.

Groeten, Hylke

[Edeth: http://www-static.shell.com/static/glob ... 2006_2.pdf het was dus 2006, bij Fifth Gear]
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Bog75
Full Member
Full Member

zo nov 28, 2010 19:22

Zit ook echt vermogenstoename in, zeker bij hogere compressiemotoren. Mijn Duitse wonder loopt niet op 95, op de rollerbank komt er toch echt wat beters uit met 98
Bert en Juul

ebbr
Guru
Guru

zo nov 28, 2010 19:34

Het verhaal achter "merkloze" olie is dat het restanten zijn van merk olie.
Je kent ze wel de grote silo's bij Shell e.d.
Als deze bijna leeg zijn en de "houdbaarheids" datum bijna verstreken is gaat deze olie in de uitverkoop.
.................
Ik doe de automatisering bij o.a. Valvoline, dit hierboven klopt van geen kant.
Merk olie onderscheid zich met name in de kwaliteit van de base oil, en de klasse van de additives.
Verder worden bij A-merken daadwerkelijk door labs duurtesten gedaan met bijv een miljoen km-ers met een bepaald recept (met verschillende motoren). Tuurlijk merk jij hier verschil niet direct zelf in je auto. Het zit hem in de slijtage factor en door minder slijtage/wrijving zal je ook zuiniger kunnen rijden.

Ook Valvoline maakt gebrandlabelde B-merk olie, die ze in flessen van een bepaald concern afvullen. Dit zijn daadwerkelijk andere blends van andere kwaliteit. Komt niet uit onderste van blend- of voorraadketels, whahaha grappig bedenksel :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 28, 2010 19:52

Als deze bijna leeg zijn en de "houdbaarheids" datum bijna verstreken is gaat deze olie in de uitverkoop.
.................
Merk olie onderscheid zich met name in de kwaliteit van de base oil, en de klasse van de additives.
Verder worden bij A-merken daadwerkelijk door labs duurtesten gedaan met bijv een miljoen km-ers met een bepaald recept (met verschillende motoren). Tuurlijk merk jij hier verschil niet direct zelf in je auto. Het zit hem in de slijtage factor en door minder slijtage/wrijving zal je ook zuiniger kunnen rijden.

Ook Valvoline maakt gebrandlabelde B-merk olie, die ze in flessen van een bepaald concern afvullen. Dit zijn daadwerkelijk andere blends van andere kwaliteit. Komt niet uit onderste van blend- of voorraadketels, whahaha grappig bedenksel :wink:
Het verhaal bestaat al heel lang, zie mijn andere post. :wink:
Kan er dus weer een mooie discussie van maken met onze leerkracht. :D
Transaxle loos!

Rainier155
Guru
Guru

zo nov 28, 2010 20:11

.................

Inderdaad, zo gaat dat overal eigenlijk. :)

Nog een voorbeeldje uit eigen ervaring: ontbijtkoek van de Albert Heijn en C1000 komt bijv rechtstreeks uit de ovens van Peijnenburg. Echter er worden er bijv. wel goedkopere kruiden en specerijen gebruikt in dat recept tov van Peijnenburgs eigen koek.
Zelfde verhaal gaat op bij de productie van bij Cola, Bier en dus ook olie of brandstof.
Algemeen gesproken, zijn er immers maar relatief weinig productie lokaties of fabrieken, maar deze kunnen wel vaak veel produceren. Dus huis of B-merken komen 9 van de 10 keer uit dezelfde fabriek als het A merk. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 28, 2010 20:54

Mijn 147 rijdt inmiddels al 3,5 jaar op Action olie, geen centje pijn en inmiddels staan er 260.000kms op de teller. Ik ververs wel netjes op tijd olie en filter.

Wat betreft de brandstof, lekker op LPG, geen gedoe met benzine. Nu weet ik niet of bij LPG er net zo veel verschillen zouden kunnen zijn in levernciers als bij benzine, maar ik hou hierbij al 3.5 jaar het verbruik per tankbeurt bij, incl. getankt merk (tankstation...) en merk echt totaal geen verschil per merk, wel overigens per jaargetijde (mengsel van LPG?), in de winter is het verbruik lager.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 28, 2010 23:00

Mijn 147 rijdt inmiddels al 3,5 jaar op Action olie, geen centje pijn en inmiddels staan er 260.000kms op de teller. Ik ververs wel netjes op tijd olie en filter.

Wat betreft de brandstof, lekker op LPG, geen gedoe met benzine. Nu weet ik niet of bij LPG er net zo veel verschillen zouden kunnen zijn in levernciers als bij benzine, maar ik hou hierbij al 3.5 jaar het verbruik per tankbeurt bij, incl. getankt merk (tankstation...) en merk echt totaal geen verschil per merk, wel overigens per jaargetijde (mengsel van LPG?), in de winter is het verbruik lager.
lpg is een veel schonere brandstof als benzine. De olie in een lpg auto blijft ook veel langer helder.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 28, 2010 23:41

Nu ben ik niet geheel A technisch, maar ik heb ook niet een studie olie en/of benzine gedaan. Welke vraag er bij mij opkomt: hoe groot zijn de verschillen m.b.t. de levensduur van je motor? Tuurlijk ik tank altijd 98 en ik gooi er tegenwoordig ook knappe olie in (in m'n vorige 75 trouwens gewoon Action olie, want het liep er net zo hard weer uit), maar volgens mij zijn er zoveel factoren die de levensduur van je blok beïnvloeden, valt t niet tegen elkaar weg?
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 29, 2010 07:29

Dat is natuurlijk een moeilijk aantoonbare vraag, je zou dit in een long run test kunnen vaststellen.

Wat ik wel kan vertellen uit eigen ervaring, mijn Jtd ververs ik zolang ik deze heb met castrol 10w40 diesel.
1x heb ik per ongeluk de 10w40 (zelfde bus maar stond geen diesel op) ververst.
Ik merkte direct een olieverbruik stijging van 100%. Normaal doet ie 1 liter op de 20dkm en met de verkeerde olie 1 ltr op de 10dkm.
Niet schrikbarend maar het geeft wel aan dat ze bij diesel olie heel andere dope's en toevoegingen gebruiken.
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”