Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: kun je een waterpomp reviseren?

do dec 17, 2009 22:20

Als iets nieuw zo gemaakt wordt, zou het ook nieuw los te koop moeten zijn.... maar waar? :-k
Zou toch mooi zijn, als je er wel aan kan komen! Waarom altijd zo negatief doen, als iemand eens verder gaat dan domweg nieuwe onderdelen monteren? Niets mooier dan verantwoord (laat dat maar aan Rob over!) repareren! (y)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

alfa164superwebmaster
Member
Member

do dec 17, 2009 23:29

even "for the record", alle 164 24v waterpompen hebben stalen schoepen.
Waterpomp van de 164 gaat dan ook niet zo heel vaak stuk, ook niet met hoge km standen

Pas vanaf de 156 en 166 zijn er op de 24 kleppers kunststof schoepen op de waterpomp gemonteerd, en ja die gaan vaak stuk (weet ik uit eigen ervaring)..

Knopjes

Re: RE: kun je een waterpomp reviseren?

do dec 17, 2009 23:48

Als iets nieuw zo gemaakt wordt, zou het ook nieuw los te koop moeten zijn.... maar waar? :-k
Zou toch mooi zijn, als je er wel aan kan komen! Waarom altijd zo negatief doen, als iemand eens verder gaat dan domweg nieuwe onderdelen monteren? Niets mooier dan verantwoord (laat dat maar aan Rob over!) repareren! (y)
Via de fabrikant van de betreffende waterpomp, misschien? En anders zou die wellicht een alternatief kunnen geven. Ik ben benieuwd naar het resultaat van dit projectje ;)

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr dec 18, 2009 00:11

even "for the record", alle 164 24v waterpompen hebben stalen schoepen.
Waterpomp van de 164 gaat dan ook niet zo heel vaak stuk, ook niet met hoge km standen

Pas vanaf de 156 en 166 zijn er op de 24 kleppers kunststof schoepen op de waterpomp gemonteerd, en ja die gaan vaak stuk (weet ik uit eigen ervaring)..

Had t niet beter kunnen verwoorden :D :D

Romeo
Full Member
Full Member

vr dec 18, 2009 06:23

Dus moet je een 164 24v pomp zoeken, ook als je een 156 hebt?

Of ik laat die van mij reviseren door Rob 8)
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Bullettooth
Full Member
Full Member

vr dec 18, 2009 09:42

als je nooit wat probeert :idea: :roll: :lol: 8) wordt gewoon een nieuwe :mrgreen:
Idd, super dat je de uitdaging aan gaat!

Wat ik kan op maken uit de foto's is dat je een oud type pomp hebt. Dus met stalen waaier, deze slipt niet. Hooguit straks op de poelie, ivm het opnieuw in elkaar persen. Dat is ook voorkomen, met de juiste maatregelen.

Enfn, heb je moeite met de keramische afdichtingen:

Pb, mij de foto's en de afmetingen. (ken iemand die werk in/met dit soort afdichtingen ;) )
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 18, 2009 19:06

Dank Sander dat je me het gevoel geeft afkomstig te zijn van de planeet AARDE... 8) :lol:

Idd begrijp ook ik de negatieve reakties niet :?: ,komt mischien wel dat ze mij niet kennen :wink: Ik stel de waarschuwingen natuurlijk toch wel op prijs :thumbs: maar jullie hoeven er geen zorgen om te maken hoor...weet een beetje wat ik doe. :wink: ..
Het lager zou je minimaal moeten vervangen door 2 andere of mischien zelfs 3...is een brede jongen nl..
het keramische verhaal is denk ik de bottelnek...de diameter die zit in het huis is 36,6 mm en het asje meet precies 16mm...als ik hiertussen een goede waterafdichting kan krijgen die duurzaam is kan ik hem als NIEUW maken
als het allemaal zou lukken is het terugpersen zeker voldoende maar je kunt natuurlijk een hechtlas zetten of er een keer langs de buitenkant van het asje een paar keer te meppen met een centerpons...ik ga gewoon voor de hechtlas...
heb wel al wat gezocht maar heb nog geen oplossing voor de afdichting...de lagers vind ik denk ik wel hoewel ik daar nog niet naar gezocht heb :oops:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 18, 2009 19:07

mag ze mij ook wel pbén. :wink: Heb ik wel een adresje voor denk ik zo.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 18, 2009 19:15

de diameter die zit in het huis is 36,6 mm en het asje meet precies 16mm

zbo67
Member
Member

vr dec 18, 2009 19:49

Hulde ook van deze kant gewoon de uitdaging aangaan als je de kennis hebt of weet waar je mee bezig bent.
Terugplaatsen van de poelie gaat denk wel lukken als je hem verwarmd want ik denk dat ie vanaf nieuw erop gekrompen is,mits ie er een beetje cristelijk af gekomen is.

sucses didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]

164qv12v trackday tool
Giulia Btech

bosali
Junior Member
Junior Member

vr dec 18, 2009 20:48

Ik zou zelf het risico niet durven nemen, hoewel ik zelf veel doe, mij te veel gezeur als de distributie weer los moet, als blijkt dat de waterpomp lekt.
Nou kan je er bij een dwars geplaatste V6 ook erg rot bij.
Het uit elkaar halen, om te leren hoe het in elkaar zit, is wel leuk, doe ik meestal met alles wat vervangen/ weggegooid wordt.
Maar leuk om te volgen hoe je bezig bent, en zeker volhouden :wink:
156 SW GTA
Lotus Elise

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 18, 2009 20:56

:thumbs:

AG
Full Member
Full Member

za dec 19, 2009 06:29

Die afdichtingen zijn bij verschillende bedrijven te krijgen, je kan ze ook laten reviseren hier bv. http://eriks.nl/nl/producten-en-dienste ... cal-seals/

AG

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

za dec 19, 2009 08:25

kijk aan,zal er van de week weer eens induiken...wellicht is het nog jammer dat ik vele waterpompen heb weggegooid...

in de toekomst kan het zomaar gebeuren dat je zoiets noodgedwongen moet doen omdat het niet meer te krijgen is..

fijn weer nieuwe materie ...ben ik weer ff zoet...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 19, 2009 08:48

Het gaat vooral om een economische overweging. Ga je zoveel tijd en moeite in een pomp stoppen die met garantie nog voor een semi-normaal bedrag te koop is? Bijna niemand doet dat. Zodra de pompen zeldzaam worden, is het fijn om ervaring te hebben in het reviseren van dit soort dingen. Op zich is een V6 waterpomp dan ineens nog niet zo'n gek oefenobject. Ik snap dit experment dus best wel.

Is het asje exact 16mm, of is het 16,00 mm bij 20 graden celcius? Het lijkt me dat als je met keramische lagers/keringen gaat werken je juist zulke toleranties moet gaan gebruiken/meten om te zorgen dat de nieuwe lager echt goed sluit en een lange levensduur heeft. Wellicht dat het asje nog nabewerkt moet worden om weer helemaal uniform qua dikte te worden? Wat zeggen de lagerboeren hier over?

Terug naar “Algemene Technische vragen”