dijkje
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 16:26
Locatie: ERP

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

ma okt 26, 2009 21:48

De krukaspoelie/trillingsdemper wordt los genomen van het krukastandwiel dit blijft normaal zitten om het specialgereedschap aan te monteren om de krukas optijd te zetten.
Het krukastandwiel word eigenlijk alleen los gemaakt om de voorste krukaskeerring te vervangen.

En zoals ik het begijp is het krukastandwiel losgelopen 4000km na vervanging.

Verder zal het niet mee vallen om de garage nu nog aansprakkelijk te stellen dan had er een schade expert bij moeten komen om vast te stellen bij wij de schuld lligt.

markmvemetaal

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

ma okt 26, 2009 22:10

Dan zijn ze dus theoretisch iig verantwoordelijk.. Wanneer ze er niet aan gezeten hebben dan hebben ze niet volgens "het boekje" gehandeld, en zouden ze het niet losgehaald hebben, en opnieuw geborgd. Anders hebben ze volgens het boekje gehandeld en zouden ze het opnieuw geborgd moeten hebben...
in beide gevallen dus fout mi...

Graag info van een ervaringsdeskundige!

Andretti Molletti

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

ma okt 26, 2009 23:26

Geen ervaring, wel deskundig op schade gebied...
Dan zijn ze dus theoretisch iig verantwoordelijk.. Wanneer ze er niet aan gezeten hebben dan hebben ze niet volgens "het boekje" gehandeld, en zouden ze het niet losgehaald hebben, en opnieuw geborgd. Anders hebben ze volgens het boekje gehandeld en zouden ze het opnieuw geborgd moeten hebben...
in beide gevallen dus fout mi...
Dit is de dus redenatie: het verkeerslicht is niet groen DUS het is rood?? Nee dan kan ook Oranje nog een kleur zijn..
Wanneer ze er niet aan gezeten hebben en een plausibele verklaring hebben omdat niet te doen, dan zijn we klaar en heb je niks... stel dat de fabriek zegt dat je het wiel los moet halen om de remvoeringen te controleren, maar sommige velgen hebben een dusdanige doorkijk dat je zonder demontage kan inspecteren... ben je dan fout en schulidig als je het wiel niet loshaalt?
Als er een goede, technisch verantwoorde reden is, dan hoef je niet per se volgens het boekje te werken. Er staat vast ergens in het werkplaatshandboek dat er geen rechten aan ontleent kunnen worden.
Ik denk dat je je mag en kan beroepen op wat je mag verwachten als klant van een professionele reparateur. Niet meer en niet minder. De riem is er te vroeg afgelopen... pas daarna hebben er andere lees derden aan gewerkt. Hun werk staat niet ter discussie, het aflopen van de riem na 4000 km wel... en de gevolg schade. MAG je als klant verwachten dat je zonder onderhoud en controles weer 50-60000km met een riem kan doen?? Ik dacht het wel want 1000-den mensen doen dat dagelijks....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di okt 27, 2009 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 01:32

Afbeelding


Hier zie je zo'n onderste tandwiel van distributie die op de krukas gemonteerd zit. Dit tandwiel heeft schroefdraad voor het monteren van de poulie voor de multiribriem, deze wordt er dus tegenaan gemonteerd. Alles zonder de centrale bout van het distributietandwiel te beroeren.
Die centrale bout hoeft niet los om riem te vervangen. Sterker nog: ik kan beamen dat het bijna bij geen één dealer gebeurd tijdens distributiewissel omdat het vervangen gaat op merktekens van dit tandwiel op het gietstuk en die van het nokkenastandwiel bovenaan.

Maar ja, dat het vreemd is dat ie losliep na verse distributiemontage, dat staat buiten kijf. Het zou zo maar kunnen dat er tegendraads op tijd gedraaid is (ja je hebt koekenbakkers onder "monteurs")
Dan nog: wie zal dat toegeven?

Anderzijds - als het goed is bestaat daar een verzekering voor bij de dealer. Dat ie geen aansprakelijkheid aanvaardt is punt 2...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

dijkje
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 16:26
Locatie: ERP

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 09:04

Mark,

Heb je de oude onderdelen nog en zou je daar geen foto kunnen toevoegen zodat we kunnen of het de krukaspoelie/trillingsdemper of krukastand wiel is heir zit een heel groot
verschil in over de eene loopt de multieriem en over het andere de distributieriem. En dan kunnen we het allemaal over het zelfde onderdeel hebben.En met haast 25jarig monteurs
vak miag ik hopen dat ik wel een beetje ervarinsdeskundig mag zijn.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 09:51

Al is de bout niet losgenomen, deze zal wel gebruikt zijn om de motor rond te draaien (waarmee moet je dat anders doen).

Het is blijkbaar een bout, en geen moer met een zichtbare borging op de as.

Dan lijkt het mij niet raar om de bout na afloop op moment vast te zetten en opnieuw te borgen, zeker als er een vloeistofborging is toegepast, en er niet klakkeloos vanuit te gaan dat hij goed vast zit.

---
Eric

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 11:00

Om de motor te tornen draai je rechtsom, dus gaat die bout nooit los. En al zou je linksom draaien gaat ie ook echt niet zomaar los!

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 11:04

Als je de krukasbout los zou willen draaien moet je serieus gereedschap hebben en vaak lukt dat ook niet zomaar met alleen luchtgereedschap.
Oftewel die bout zit echt heel vast.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 11:19

Om de motor te tornen draai je rechtsom, dus gaat die bout nooit los. En al zou je linksom draaien gaat ie ook echt niet zomaar los!
En toch is hij wel losgekomen. Waarom precies zal altijd wel een raadsel blijven, het gaat erom of bij de reparatie genoeg zorgvuldigheid is betracht aangezien de bout wel is gebruikt. En onzorgvuldigheid is zeker niet zo klaar als een klontje, maar in dit geval zijn er eigenlijk geen oorzaken denkbaar waardoor de bout zomaar zou loskomen na 2ton. Ok, wat de garage aanvoert, geen borgingsresten aanwezig, maar omdat je die niet ziet bij een bout betekent dat dus dat de garage de borging ook niet heeft kunnen verifieren bij de reparatie, m.i. toch wel een argument voor enige mate van onzorgvuldigheid. Het tegenargument "die dingen laten we altijd zitten en gaan uit zichzelf eigenlijk nooit los" zal wel zo zijn, maar betekent volgens mij niet dat het daarmee het risico van de klant is geworden dat hij wel loskomt.

---
Eric

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 12:41

BOVAG of ANWB? onafhankelijk expert inschakelen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

dijkje
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 16:26
Locatie: ERP

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 13:09

Zoals bij haast alle moderne ts motoren van alfa heeft een jtd motor ook linkse draad op de krukasbout dus zo maar los lopen met lopende motor is zeer onwaarschijnlijk.
wat verder wel eens voor komt is dat de krukasspie wel eens afbreekt en dan krijg je het zelfde beeld.verder zou bij gewoon los lopen ook de kruas zeerwaarschijlijk flink beschadigd
moeten hebben van het op neer gaan van de poelie op krukas.[/list][/quote]

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 13:24

Wat Andretti Molleti ook al zegt is denk ik ook waar het op neer komt. Er is een auto geleverd door Alfa Romeo. Deze is door een Fiat dealer van een verse distributie voorzien. De auto is onverwacht en veel eerder dan reel is binnen de te verwachten levensduur van de auto en de onderdelen stuk gegaan. De eigenaar/bestuurder valt hier niets te verwijten, hij heeft zorgvuldig gehandeld en heeft de auto binnen de door de leverancier gestelde onderhoudstermijn door een vakman laten onderhouden.

Als aan deze voorwaarden voldaan is, heb je als Nederlandse particulier recht op garantie. Het consumentenrecht is vrij duidelijk hier in, als iets binnen de te verwachten levensduur stuk gaat, heb je recht op in ieder geval een deel van de kosten en vervolgschade vergoed. Als een distributie al na 4000 km na onderhoud/vervanging defect raakt, ongeacht de oorzaak, is er een fout gemaakt. Of die al bij fabricage gemaakt is of pas bij het onderhoud is niet zo relevant voor het punt of er garantie verleend moet worden of niet. De bedragen en wie ze moeten betalen zullen misschien nog wel ter discussie zijn, maar dat lijkt me iets dat de garage en Alfa Romeo Nederland lekker onderling uit moeten vechten.

Het is heel vervelend dat de garage in kwestie van een bekende is, zeker nu deze persoon niet meer met je wil praten, maar je zult ze aansprakelijk moeten stellen. Van jou valt niet te verwachten dat jij een technisch oordeel kan geven over hoe het defect is ontstaan en wie er aansprakelijk is. Zij hebben aan de distributie gewerkt, die is er af gelopen, dus zij zijn aansprakelijk. Als zij hun aansprakelijkheid op de fabrikant af willen schuiven, is dat tussen hun en de fabrikant, jij bent daarin geen partij. Ik zou zo snel mogelijk de Bovag en/of je rechtshulp in gaan schakelen en de zaak bij hun neerleggen. Niet zelf gaan proberen te praten met deze mensen, als dat zin zou hebben, was het nu al wel opgelost.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 13:44

Dat is wel erg kort door de bocht lijkt me. Als er nu iets mis was met de distributieriemspanner of looprol zou het duidelijk zijn. Maar omdat dit tandwiel en bout niet los gemaakt word bij distributiewissel lijkt me dit niet een fout van de garage. Ik snap dat het erg lullig is dat dit gebeurd is maar er gebeuren wel vaker rare dingen met auto`s. VW Golfjes TDI lopen ook altijd spontaan de krukaspouliebouten uit... Ik begrijp ook dat je als klant zijnde altijd een link probeert te leggen naar de garage toe maar soms gaat dat erg ver. Zo had ik laatst iemand die met zijn GT bij me kwam met "je hebt laatst mijn auto uitgelezen en nu gaat mijn linker raam niet meer naar beneden..." Tsja, zo denken de mensen helaas. Ik heb een nieuwe schakelaar gemonteerd :wink:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 13:52

Daar sluit ik mij aan. Daarnaast: gelijk hebben en gelijk krijgen is nog steeds niet hetzelfde , ook niet in NL. bedenk: wie eist bewijst.. Dus voordat je een ellenlang ellendig traject ingaat moet je voor jezelf op een rij zetten of je wat je zegt spijkerhard kan maken. Nogal lastig denk ik met een oudere auto met veel km...Dus dan moet je de oude onderdelen nog hebben, een verklaring vragen van de garage die gerepareerd heeft, notarieel bekrachtigd, met getuige, verklaringen van specialisten dat onkunde of wanprestatie van de garage echt het enige was waar dit door kon komen. En dan nog is het afwachten wat er aan tegenargumentatie komt. Met een risico dat je een tegenclaim ingediend krijgt voor verloren uren door rechtbankbezoek.. Is het dit allemaal waard? denk het persoonlijk van niet, maar goed dat moet ieder voor zich uitmaken. Even iets langer met de auto doorrijden dan het plan was, en je hebt het er weer uit.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 17:22

Ik ben nu vooral benieuwd waarom een werkplaats handboek spreekt over het demonteren van het distributie tandwiel?

Zoals ik al eerder zei zou het kunnen dat je door het los maken van het tandwiel de distributie goed kan stellen. Dus geen spie in de krukas waardoor het tandwiel vrij kan draaien op de krukas als de bout minimaal zijn klemkracht verliest!
Wie kan daar zekerheid over geven? Het kan al een heel ander beeld geven over het onstaan van deze schade.

Kan ook iemand opzoeken wat het aanhaalmoment is van deze bout?
Van veel benzine motoren sla je de krukas bout namelijk met een ringsleutel en hamer los, ik ken ook motoren waarbij je een pijp van 2 mtr nodig hebt. :shock:

Dus wie heeft de juiste werkplaats gegevens?

Terug naar “Algemene Technische vragen”