Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: Stuurbekrachtiging 155.

wo sep 23, 2009 22:49

Meteen met Forté behandelen.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155.

wo sep 23, 2009 23:04

Met het vervangen bij een 16v heb ik geen ervaring, wel bij de V6, maar zoveel anders zal het niet zijn.

-Multiriem eraf/los.
-Leidingen los, olie opvangen.
-Pomp verwijderen.
-Nieuwe pomp plaatsen, alles dus in omgekeerde volgorde terug monteren.

Tips: 1) Vergeet niet om nieuwe koperen afdichtringen te plaatsen.
2) Na alles terug gemonteerd te hebben het systeem eerst vullen, je stuur zonder
draaiende motor links en rechts onderuit draaien zodat de olie zich goed verdeelt.
Olie bijvullen op niveau, motor starten en bovenstaande bewegingen herhalen.
Wederom niveau controleren, check ook even of er nergens lekkage is opgetreden, zo nodig
de wartels van het leidingwerk even aandraaien.
Zover was ik ook al.Het gaat hem er alleen om hoe,de oude pomp te verwijderen.Ik weet niet of er al iemand heeft gezien hoe de pomp bevestigt zit bij een 16V? :? Bovenzijde zit een motorsteun en heel het spul zit onmogelijk gemonteerd in een soort steun ofzo.En er is eigenlijk nergens plek om een sleutel of een ratel met dop tussen of ook maar in de buurt van de pomp te krijgen.Dus wat is de beste werkwijze?
Begin het aardig beu te worden met de voorwielaandrijvers en met name de 16V's.Geef mij maar gewoon een ouderwetse 75 of Alfetta om aan te sleutelen...............

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Stuurbekrachtiging 155.

do sep 24, 2009 12:51

Oke, daar moet ik even verstek laten gaan wegens gebrek aan ervaring zoals eerder aangegeven. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155.

do sep 24, 2009 13:42


Zover was ik ook al.Het gaat hem er alleen om hoe,de oude pomp te verwijderen.Ik weet niet of er al iemand heeft gezien hoe de pomp bevestigt zit bij een 16V? :? Bovenzijde zit een motorsteun en heel het spul zit onmogelijk gemonteerd in een soort steun ofzo.En er is eigenlijk nergens plek om een sleutel of een ratel met dop tussen of ook maar in de buurt van de pomp te krijgen.Dus wat is de beste werkwijze?
Begin het aardig beu te worden met de voorwielaandrijvers en met name de 16V's.Geef mij maar gewoon een ouderwetse 75 of Alfetta om aan te sleutelen...............
Je zult eerst de poulie er af moeten halen voordat je de pomp uit z'n steun kan krijgen. Wat ik me van de verhalen herinner is dat je diverse motorsteunen los kan halen (misschien ook je subframe?) en met een krik en dergelijke je blok zo schuin kan kantelen dat je er net met een klein rateltje bij kan.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Stuurbekrachtiging 155.

do sep 24, 2009 19:25

Ze hebben me ooit bij Van Neerijnen hetzelfde verteld. Motorsteunen los en het blok iets kantelen, anders kom je er heel lastig bij.

Succes!

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Stuurbekrachtiging 155.

do sep 24, 2009 20:07

Ik vond vanmiddag op internet nog een werkplaats-handboek van de 155 en daar schrijven ze dat je de motorsteunen gewoon op zijn plek moet laten zitten. :? En dat je eerst de multi-riem eraf moet gooien en dan pas de poelie van de pomp moet draaien.Maar volgens mij als de multi-riem er al af is kun je de drie bouten nooit los krijgen,omdat je de poelie niet kunt blokkeren om de bouten los te krijgen.Ik ga volgende week als ik meer tijd heb nog een poging wagen en ik ga toch wel de motorsteun losmaken en het blok wat laten kantelen om wat meer ruimte te creëren.En voordat ik de multi-riem er af gooi de bouten van de poelie eerst lossen.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Stuurbekrachtiging 155.

do sep 24, 2009 20:28

Volgens mij is het bij de 156 nog lastiger, kunstof spruitstuk zit aardig in de weg!

Ik ken het van de 155 niet maar hoop dat de pomp aan de achterkant wel genoeg ruimte heeft.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Stuurbekrachtiging 155.

do sep 24, 2009 22:43

Succes. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Stuurbekrachtiging 155.

ma sep 28, 2009 18:16

Mijn stuurpomp is ook aan de beurt om vervangen te worden.
Er komt nu een enorm gekrijs uit dat wil je niet weten (filmpje komt nog), mensen snappen er niks van als ze dat geluid horen terwijl ik voorbij kom tuffen. :P
Heb er nog eentje op de plank liggen die ik ga laten reviseren (of inruilen voor revisie exemplaar).
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Stuurbekrachtiging 155.

ma sep 28, 2009 23:03

Filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=DWaTufQKWbI

Gister de multiriem eraf gehad om de poelies na te lopen, poelie van stuurpomp maakte wat geluid, de rest leek gewoon in orde (dynamo + span/looprollen zijn nog geen jaar oud) blijft over de stuurpomp en aircopomp.
Aangezien het geluid duidelijk uit de buurt van stuurpomp komt lijkt mij dat de oorzaak... heb er maar flinke lading siliconenspray opgespoten want moet er toch morgen nog 80km mee rijden. :roll:

update: Misschien toch niet de stuurpomp, de multiriemspanner is ook nog verdacht. Aangezien die goedkoper is en makkelijker te wisselen heb ik die een nieuw besteld...
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Stuurbekrachtiging 155.

do okt 01, 2009 23:50

Leuk.... nieuwe spanner gemonteerd, dus even tanken voor een proefritje om te kijken of het geluid weg is.... wil ik starten na het tanken, niks noppes nada, geen stroom meer......
Toch maar paar keer opnieuw proberen, en vervolgens start ie ineens weer wel, accu geeft aan dat ie niet volledig opgeladen is en na 20 min stationair draaien wordt ie ook niet bijgeladen zo lijkt het.
Kortom dit weekend maar is naar de garage voor definitieve diagnose, want ik ben het nu wel zat. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Stuurbekrachtiging 155.

vr okt 02, 2009 07:56

Dynamo dan, misschien dat deze de vreselijke bijgeluiden geeft.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Stuurbekrachtiging 155.

za okt 03, 2009 13:02

Ben nog helemaal niks opgeschoten... monteur van lokale garage heeft met een stethoscoop geluisterd, en hij kan niet bepalen waar dat geluid vandaan komt.
Volgens hem maken zo'n beetje alle onderdelen op de multiriem meer geluid dan normaal, hij sloot zelfs de distributieriem niet uit als oorzaak.
Voor het vinden van de oorzaak moest wat hem betreft alles los voor inspectie.....
Ik denk zelf dat het niet aan de distributie ligt overigens, heb 2 weken terug de multiriem er nog af gehad, toen was het zingen weg (dat krijssende geluid was er toen nog niet) en klonk de motor gewoon normaal.
Ga maandag maar even een rondje maken langs andere garage's voor een second opinion.

Wordt vervolgd dus.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Stuurbekrachtiging 155.

za okt 03, 2009 15:41

veranderd het gekerm in toonhoogte of volume zodra je aan je stuur draait terwijl de auto stilstaat met draaiende motor?
en als je het stuur tegen de maximale uitslag drukt en even vasthoud?
zo kun je de stuurbekrachtegingspomp al een heel eind uitsluiten..

wat betreft je dynam, deze kun je ook even de laadcapaciteit meten,
als de motor stationair draaid, de spanning over de bijde accupolen meten met een volt-meter,
doe hetzelfde met alle verbruikers aan (aanjager, achterruitverw., groot licht e.d.),
een goede dynamo geeft in beide omstandigheden ong. 14 volt.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Stuurbekrachtiging 155.

za okt 03, 2009 16:50

veranderd het gekerm in toonhoogte of volume zodra je aan je stuur draait terwijl de auto stilstaat met draaiende motor?
en als je het stuur tegen de maximale uitslag drukt en even vasthoud?
zo kun je de stuurbekrachtegingspomp al een heel eind uitsluiten..

wat betreft je dynam, deze kun je ook even de laadcapaciteit meten,
als de motor stationair draaid, de spanning over de bijde accupolen meten met een volt-meter,
doe hetzelfde met alle verbruikers aan (aanjager, achterruitverw., groot licht e.d.),
een goede dynamo geeft in beide omstandigheden ong. 14 volt.
Vergeten te melden, maar de dynamo is inderdaad ook (gister al) doorgemeten en levert 14 volt.
Sturen naar maximale uitslag heeft alleen invloed op het "zingen", niet of nauwelijks op dat krijsende geluid...
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”