Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 155 2.5 V6

wo jul 08, 2009 22:19

uitlaatkleppen kun je in ieder geval al zo stellen zonder nokkenassen uit te hoeven bouwen... en dat zijn degene die het meeste verlopen. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 155 2.5 V6

wo jul 08, 2009 22:22

Overigens ben je niet volledig/ juist ingelicht.... als je de 12V V6 motoren echt kent, dan weet je, dat je de nokkenassen kunt demonteren, zonder de distributie te lossen. Of je het moet willen is een tweede.... Maar het is idd raadzaam om gewoon eerst eens de kleppendeksels te lichten en te meten en vooral voelen en kijken. Kleine moeite en zal veel duidelijkheid geven. :wink: Vrij lastig te zien, maar kijk heel goed naar de uitlaatklepbekers.
En oh ja, de uitlaatkleppen kan je wel stellen zonder nokkenasdemontage en die mogen best een tiende krapper, dan fabrieksspecificatie. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Alfa 155 2.5 V6

wo jul 08, 2009 23:12

Ik ben zelf wel vrij handig met auto's, maar het interne van de motor waag ik me tog niet aan.
Heb giuliettaevo al een pb gedaan, misgien dat hij er even naar wilt kijken.
Rij in iedergeval morgen na m'n werk is langs Auto Berlina in Nijmegen...
"Tijdelijk Alfa loos..."

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 155 2.5 V6

wo jul 08, 2009 23:49

Overigens ben je niet volledig/ juist ingelicht.... als je de 12V V6 motoren echt kent, dan weet je, dat je de nokkenassen kunt demonteren, zonder de distributie te lossen. Of je het moet willen is een tweede....
Je zult de riem toch van spanning af halen als je de stokken uit de motor haalt. Je bespaart jezelf 6 handelingen door de distributie niet volledig te demonteren, te weten het loshalen van de krukaspoelie, de krukas-sensor en het verwijderen van de riem. De andere 3 zijn het terugplaatsen van die delen.

Inspectie van de klepspeling is voor iemand die het vaker gedaan heeft op een 155 ongeveer een uur werk als er niets tegenzit en hij/zij flink doorwerkt. Je kan met vrij eenvoudig gereedschap, een click-R tang, imbus T-sleutels en een setje voelermaatjes zelf meten. De voorste cylinderbank is het minste werk en geeft je al vast een indicatie hoe de achterste er aan toe is. Als je bij de voorste al meet dat de nokkenas er uit moet om de inlaatkleppen te stellen, weet je in ieder geval al zeker dat je de distributie los moet halen. Toch zou ik voor de zekerheid ook de achterste zelfs dan nog nakijken. Een versleten nok op een nokkenas kan een lelijke financiele tegenvaller zijn die je liever van te voren ziet.

Zoals gezegd, de uitlaatkleppen zijn eenvoudig te stellen, als je klepbekers niet zijn ingeslagen heb je 90% kans dat je met alleen de uitlaatkleppen stellen weg komt en de nokkenassen er niet uit hoeven.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Alfa 155 2.5 V6

do jul 09, 2009 11:24

-Tankvlotter: Om hier gemakkelijk bij te kunnen haal je de complete achterbank er even uit. Is slechts 4 bouten.
Let op de kunststof bochtjes van de benzine aan/afvoerslangen bovenop het deksel, deze kunnen erg
broos worden naar loop van tijd.
Zorg dat je een avond/nacht van te voren de boutjes van de borgplaatjes even inspuit met kruipolie
of WD-40. Boutjes zijn vaak verroest en breken zeer gemakkelijk af.
Het deksel verwijderen is gewoon een kwestie van losdraaien.
-Voeler buitentemp.: Is vaak ook verroest, of heeft een slecht contact. Voeler is eventueel nieuw te bestellen.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Alfa 155 2.5 V6

do jul 09, 2009 16:31

En oh ja, de uitlaatkleppen kan je wel stellen zonder nokkenasdemontage en die mogen best een tiende krapper, dan fabrieksspecificatie. :wink:
Die tiende ligt er aan Alessandro! Tiende strakker volgens het 155 boekje, daar staat het namelijk FOUT .

0.45 - 0.50 inlaat (is ook volgens boekje!)
0.31 - 0.345 uitlaat!

Dit moet zijn.
0.20 - 0.25 uitlaat, dit is volgens alle boekjes behalve de 155 omdat het daar FOUT staat, namelijk 0.31 - 0.345. (dit is veel te ruim).

Maar bij die waarden zou ik niet meer dan 0.05 strakker gaan, of te wel:
0.15 - 0.20 op de uitlaat, maar echt net minder!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3659
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Alfa 155 2.5 V6

do jul 09, 2009 16:34

Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Alfa 155 2.5 V6

do jul 09, 2009 16:40

Jup, helaas moet ze er dan tog uit, tis voor mij op dit moment niet haalbaar om haar aan te pakken.
In mijn geval is het nu goedkoop is miskoop.
Maar wil wel heel graag 155 blijven rijden, dus hoop dat iemand wil ruilen...
"Tijdelijk Alfa loos..."

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 155 2.5 V6

do jul 09, 2009 16:46

Jup, helaas moet ze er dan tog uit, tis voor mij op dit moment niet haalbaar om haar aan te pakken.
In mijn geval is het nu goedkoop is miskoop.
Maar wil wel heel graag 155 blijven rijden, dus hoop dat iemand wil ruilen...
Weet je wel zeker dat die stokken vervangen moeten worden, of is dat alleen maar de inschatting omdat de kmstand zo hoog is? Het is 5 minuutjes werk om de voorste cylinderbank te bekijken, dan weet je al voor 50% hoe je nokkenassen en klepbekers er aan toe zijn.

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Alfa 155 2.5 V6

do jul 09, 2009 16:55

Jah ik heb er zelf geen verstand van, en weet zo niemand die het wel kan.
Maar ze moet waarschijnlijk tog weg, heb er nu al ruzie met m'n ouders over.
"Tijdelijk Alfa loos..."

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 155 2.5 V6

do jul 09, 2009 19:07

Jah ik heb er zelf geen verstand van, en weet zo niemand die het wel kan.
Maar ze moet waarschijnlijk tog weg, heb er nu al ruzie met m'n ouders over.
Ik heb deze auto nog steeds staan. Misschien vinden we ruilen allebei wel interessant?

http://alfaclub.nl/forum/viewtopic.php?t=33693

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Alfa 155 2.5 V6

vr jul 10, 2009 19:15

Dit moet zijn.
0.20 - 0.25 uitlaat, dit is volgens alle boekjes behalve de 155 omdat het daar FOUT staat, namelijk 0.31 - 0.345. (dit is veel te ruim).

Maar bij die waarden zou ik niet meer dan 0.05 strakker gaan, of te wel:
0.15 - 0.20 op de uitlaat, maar echt net minder!
Ben ik ff suf bezig zeg.... ik bedoelde dat er i.p.v. tussen 0.225 en 0.250 deze best op 0.19 - 0.20 gesteld mogen worden.... dat is dus 2 honderdste krapper :oops: (0.18 mag ook nog wel) Nóg strakker (0.15??? :shock: ) zou ik persoonlijk niet durven.... (niets over gehoord of gelezen, maar ik ben niet zó'n waaghals :lol: )

Maar goed, waar hebben we het nog over, paar dagen hernieuwd actief op het forum en nu alweer on its way out...... :roll: (deze 155 dan)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Alfa 155 2.5 V6

vr jul 10, 2009 21:48

Dit moet zijn.
0.20 - 0.25 uitlaat, dit is volgens alle boekjes behalve de 155 omdat het daar FOUT staat, namelijk 0.31 - 0.345. (dit is veel te ruim).

Maar bij die waarden zou ik niet meer dan 0.05 strakker gaan, of te wel: :wink: Maar goed, waar hebben we het nog over, paar dagen hernieuwd actief op het forum en nu alweer on its way out...... :roll: (deze 155 dan)
Het probleem is dat je in de praktijk nooit het verschil tussen 0.15 of 0.18 meet. Ik heb denk ik zo een beetje alle voelermaatjes bekeken, maar de kleinste stap is 0.05.

Of te wel het stellen geschied enkel tussen deze waarden, vandaar 0.15 - 0.20. De volgende stap is 0.20 - 0.25, dit zijn de fabriekswaarde maar dus iets te ruim.
Mijne is dus op 0.15 - 0.20 gesteld, uIteraard moet die 0.15 wel erug smoot passen ;)
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 155 2.5 V6

vr jul 10, 2009 22:26

Dan heb je toch niet goed gekeken...... er zijn toch echt voelermaatsetjes met tussenmaten... en als je dan ook nog over een micrometer beschikt (schroefmaatje), dan kan je zelfs combineren met verschillende varianten van twee voelermaatjes op elkaar en zo zelfs tot stapjes van 0.01 komen.... is wel wat omslachtig/ arbeidsintensief, maar het kán. Blijft over de interpretatie van 'smooth'.... maar daar kom je nooit uit... geeft niet, als JIJ er maar een goed en voor alle kleppen GELIJK gevoel bij hebt. :wink:

TIP voor zo'n setje voelermaatjes: inchmaten! kost nog steeds geen drol, maar kan je wel precieser werken. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”