giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Roest

zo jul 05, 2009 22:13

De ervaringen met RX zijn bij mij dan weer zeer goed... :? Enigste nadeel is dat ze het niet bij de Brezan of zo hebben. :(

Maar dat was wel op nieuwe plaat en geen roestige plaat. roestomvormers heb ik het niet zo op namelijk, waar roest is komt meer roest zeg ik altijd... :(

Bij mijn vader op het werk restaureren ze oude mercedessen (en dan wel de duurdere, niet die diesel-taxi-modellen die vandaag de dag zo populair zijn..) en daar gebruiken ze ook alleen maar RX producten voor de bodem e.d. Ook mede door de mogelijkheid om het op kleur te maken. Nu zijn dit wel dure auto's die helemaal tot de laatste schroef uit elkaar zijn geweest en waar waarschijnlijk niet mee gereden wordt als het regent maar mijn vader had er nog geen teruggezien die begon te roesten. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

zo jul 05, 2009 22:21

Verzinken is ook niet zaligmakend, ik geloof vaak nog meer in epoxi-primers als verzinken. Met thermisch verzinken moet alles gestraald worden wat zo goed als onmogelijk is in dorpels e.d. wel zijn er chemische baden waar dit wel in gaat, maar loopt alle eerder gebruikte tectyl dan ook weg? Het thermisch verzinken gebeurd in een bad met iets van 450 graden. Zowel met stralen als het verzinken is er dus kans op kromtrekken van het staal. Daarnaast is zink een opofferingsmetaal, simpelweg omdat het onedeler is als staal, hierdoor gaat eerst het zink weg, en daarna alsnog het staal.
Daarnaast is het heel eenvoudig. Wanneer staal, slechte kwaliteit of niet, niet in aanraking kan komen met water en zuurstof, kan er geen roest oftwel Fe3O2 ontstaan. Als je dit dus kan beperken, en dat kan voor een heel groot gedeelte, kan er dus zo goed als geen roest onstaan. Hierdoor kan dus ook slecht plaatstaal mits goed behandeld gewoon jaaaren goed gaan. Wanneer het niet goed behandeld is roest het wel met de snelheid in het kwadraat.
Ik heb een mercedes gehad welke volgens horen zeggen altijd van top materialen gemaakt worden..... deze auto's roesten echt nog veeel harder dan de gemiddelde sud, gewoonweg door het gebruik van bitumencoatings die scheuren en het proces nog verder versnellen dan blank staal. (het zijn trouwens in zijn geheel bagger auto's maar dat is weer een ander verhaal.....ze lopen wel op frituurvet :P )
Na de epoxilaag gebruik ik niks bijzonders, gewoon stalen en gelijk!!! in de epoxiprimer zetten. Hierover heen de plamuur indien nodig, fillers en uiteindelijke lak. Wanneer ik door de epoxi-laag heen schuur wel weer opnieuw een laag erop zetten. Ik ben ook geen profesionele spuiter, ik denk dat dat soort gasten meer weten over het opbouwen van de lagen.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

Re: RE: Roest

zo jul 05, 2009 22:25

Bij mijn vader op het werk restaureren ze oude mercedessen (en dan wel de duurdere, niet die diesel-taxi-modellen die vandaag de dag zo populair zijn..) :
Die had ik dus :lol: Ook wel de degelijkste auto ooit gemaakt genoemd..... 50Pk uit een 2liter diesel... en dan trots kunnen vertellen dat het zo degelijk is en niet kapot gaat... Ik heb hier trouwens vaker mee stil gestaan dan met de italianen. En roesten doen die krengen echt verschrikkelijk maar dat zal je pa ook wel dagelijks ondervinden.

Maargoed, volgens mij dwaal ik wat af.... wat is het beste en simpel te gebruiken om een 33 te beschermen, en op welke manier.
Volgens mij dus:
Rotte delen vervangen
Niet rotte delen vol spuiten met ML
Welke punten.... nog weinig over gehoord

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 06, 2009 20:09

Goede mecedessen komen meestal uit Amerika... :( vaak zijn europese auto's slecht.

Heel slechte auto's krijgen ze niet vaak, vaak is het duurder om dat te herstellen als een betere body te zoeken. :wink:

Helaas is de beste manier ook meteen zo duur dat als je het bij een 33 zou doen je die auto ook nooit meer moet willen verkopen met het idee iets van je geld terug te zien. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 06, 2009 20:39

Daarnaast is het heel eenvoudig. Wanneer staal, slechte kwaliteit of niet, niet in aanraking kan komen met water en zuurstof, kan er geen roest oftwel Fe3O2 ontstaan.
Je zegt zelf al dat er water bij moet komen, anders is het geen roest maar "gewone" oxide oftwel Fe3O2. Pas als er water bij komt krijg je Fe(OH)2 of andere grotere moleculen waar ook H in gebonden is, oftewel roest.

Zink heeft voordelen omdat het bij beschadiging gelijk een nieuwe afdeklaag maakt door te oxideren en het ijzer niet onder de afdeklaag door kan roesten. Een kras roest dus heel lang alleen maar in de kras, terwijl veel primers door roest worden "opgetild" en afbladderen, waardoor het ijzeroppervlak ineens veel groter is en de roest dus veel sneller om zich heen vreet. Je noemt ook een aantal nadelen van zink. Hieraan wil in nog toevoegen is dat lang niet alle primers goed met zink werken en het slecht lasbaar zijn (vooral met MIG) van verzinkt staal/ijzer. Als je dus verzinkt materiaal in je auto wilt lassen zal je het metaal plaatselijk van het zinklaagje moeten ontdoen, wat weer extra werk is en in theorie het materiaal kan verzwakken door te veel slijpen/schuren.

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

ma jul 06, 2009 23:17

Verzinken heeft zeker voordelen, alleen over het algemeen is het voor een oude auto een moeilijke of onhaalbare oplossing. Daarom geloof ik meer in het gebruik van goede epoxi-primers als verzinken. Als je een auto nieuw bouwt is het zeker een groot voordeel, maar wat ik bedoelde is dat het geen magisch spul is zodat je voor altijd van het gezeur af bent, ook zink wordt aangetast en zal uiteindelijk de tand des tijds niet doorstaan....

Angus Young
Member
Member

di jul 07, 2009 11:24

Licht verroest metaal maak ik zo goed als blank en spuit het dan met meerde lagen epoxy van Brunox http://www.brunox.nl/producten/epoxy_roestomvormer/2/16

Dit bevalt mij tot dusver goed.
SCARB-LIDNR:5860
'94 Alfa Romeo 33 1.7IE

Peugeot 406 Coupé Daily driver
Citroen BX 16 RE Pekelracer

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 07, 2009 13:22

Verzinken heeft zeker voordelen, alleen over het algemeen is het voor een oude auto een moeilijke of onhaalbare oplossing. Daarom geloof ik meer in het gebruik van goede epoxi-primers als verzinken. Als je een auto nieuw bouwt is het zeker een groot voordeel, maar wat ik bedoelde is dat het geen magisch spul is zodat je voor altijd van het gezeur af bent, ook zink wordt aangetast en zal uiteindelijk de tand des tijds niet doorstaan....
Voor een auto die je restaureert heeft verzinken inderdaad eigenlijk alleen zin als je eerst dompelt en dan (dun) galvanisch verzinkt. Zink vergaat inderdaad ook, maar het is een mooie vertrager van roest als je toch lakschade krijgt.

midas
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do sep 24, 2009 16:24

Ik neem aan dat je niet met een restauratie bezig bent en niet heel je bodem kaal en schoon hebt, maar gewoon iets zoekt wat je snel en eenvoudig wilt aanbrengen onder onder het mom van: baad het niet dan schaad het niet...

Helaas zijn er producten, zoals hieboven al gemeld, waardoor je roestprobleem alleen maar groter kan worden.

Zelf heb ik vorig jaar, nadat ik goede verhalen gelezen had over Caprotec RX producten, de hele bodem van mijn Bertone kaalgemaakt en behandeld met RX5 (soort dunne kruipende olie en tegelijk voorbehandeling) en daarna RX10. De hele bodem maar ook alle delen van de wielophanging, benzine tank etc. Meeste werk was het kaalmaken en verwijderen van alle (vlieg)roest. Alles los gehaald van de auto, heb daar echt heel veel werk aan gehad en veel aandacht aan besteed. Maar het resultaat was heel mooi. .
Heb je het staal wel weer laten aanroesten, dat is toch cruciaal voor dit product?

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

do sep 24, 2009 20:47

thermisch verzinken is niet mogelijk!!!

omdat de hele boel krom trekt
omdat het gewicht redelijk drastisch zou toenemen
omdat overal waar nog lak(lees vervuiling)is er geen zink komt (tussen de naden bij dubbelingen bijvoorbeeld)
omdat na verzinken de hele auto geslepen dient te worden om alle oneffenheden te verwijderen. :-({|=

vaak heb ik het al gezegd,SIKKENS 525 washprimer voor binnen,SIKKENS EP (isocyanaathardend)voor buiten...

mijn gtv6 doet het al jaren op valvoline producten...echter altijd eerst schoonmaken,primer,maar ook filler en lak...dan pas valvoline... :lol:

sikkens 525 is erg giftig dus bescherm jezelf. :!: ..niet alleen tegen organische dampen maar ook tegen zuren...het masker heeft een gouden ring als indicatie dat het de juiste is...alleen organische dampen masker is met een bruine ring of sticker... :!:

alle producten tbv holle ruimte behandeling hebben als nadeel :evil: dat als je in bijvoorbeeld een dorpel inspuit er bijvoorbeeld al roest is hetgeen heeft geleid tot een zwelling van de (primer)laklaag...
het product spuit je dan op de zwelling en niet in de roest zelf!!! :idea:

Rob (ex spuiter)

Terug naar “Algemene Technische vragen”