Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

di jul 07, 2009 21:34

Turbodruk sensor zit wss op dezelfde plaats als bij de 4cil.
Achter in het spruitstuk in het midden van de motor.

Het vliegwiel kan idd het trillen veroorzaken maar niet het roken.

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

za jul 11, 2009 10:01

Het vliegwiel kan idd het trillen veroorzaken maar niet het roken.
Daarom denk ik aan een combinatie van dingen :wink:
Ik hou jullie wel op de hoogte, bedankt voor de input.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

di jul 14, 2009 20:25

Begin nu maar eens met de turbodruk sensor en EGR klep te reinigen.
Vanavond de turbodruksensor gereinigd... :oops:
Niet alleen de sensoropening zelf zat helemaal vol met vette kool/drab, maar zelfs ook het kanaal naar de sensor toe in het spruitstuk!! :shock:
Misschien psychologisch, maar ik had het idee dat ik toch weer veel beter in de stoel werd gedrukt bij de testrit... :D

Gauw een paar pakkinkjes bestellen en de EGR aanpakken :wink:

Tot nu toe behoorlijke overeenkomst met jouw geval :P
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

ma sep 14, 2009 17:06

Afbeelding
Afbeelding

Hoi,

Vandaag de EGR-klep gedemonteerd. Zie foto's, de aanslag is niet erg veel, toch de boel gereinigd met remmenreiniger.
Als ik de doorlaat test dan staat de klep in ieder geval niet open richting uitlaat.
Turbodruksensor normaals gereinigd.
Dit lijkt dus in orde.

De koppeling en vliegwiel worden over een paar weken vervangen, of daar het schudden bij stationair mee opgelost wordt zullen we zien.

Wat roken betreft, het is zwarte rook (te weinig lucht of teveel diesel dus) nu niet onderin maar meer op toeren. Onderin (1200rpm) is de trekkracht wat mager, als jedan gas intrapt gebeurt er niks maar moet ik echt terugschakelen. Vroeger was-ie m.i. daar iets soepeler.

Hoe kan ik de injectoren (retour) testen?
Hoe kan ik testen of bijv. de turbodruk te laag is? En of de schoepen netjes verstellen? Het stangetje naar de vacuümdoos is gangbaar.

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

di okt 13, 2009 18:58

\:D/ :thumbs: =D>
Het trillen en rauwe lopen is opgelost ! Stationair kan ik mijn tomtom weer aflezen.
Oorzaak was idd het vliegwiel. Het binnenste deel had een axiale spelig van bijna 1mm. Daardoor staat die plaat niet haaks op de as, is er onbalans, koppelt de boel slecht etc.
Loopt weer als een zonnetje O:)
Verder was er geconstateerd dat er een bout uit het subframe miste, zijn de stabilisatorstangrubbers opgevuld (geen bijgeluiden meer), en doordat de koppeling nu wel vrijkomt schakelt de bak ook weer als het bekende mes door de boter.
Daardoor kan ik nu weer meer toeren maken dan 2500rpm zonder "tanden te poetsen" en kan ik de roet ook weer uit de pijp blazen :D

Kortom:meer dan tevreden, op voor de volgende 340.000km :driving:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

zo okt 18, 2009 18:50

mooi om te lezen dat ie nu weer mooi loopt Arjen!!

Fijn ook om te horen dat je nog goed verder geholpen bent bij ons toen ik weer in Enschede aan het werk was :)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Terug naar “Algemene Technische vragen”