Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Cylinderkop plaatsen+ Mechanische spanner Alfa 75

wo mei 27, 2009 20:48

OK ik was gewoon even benieuwd of dit kon ik heb namelijk 2 inlaatkleppen gemolt door dat waarschijnlijk mijn distributieriem versprong
en ik hoor van verschillende kanten dat dit kan komen door die mechanische spanner...

en ik kan me ook niet veel anders bedenken als bovenstaand genoemd maar dan met inparkeren

want ik parkeerde mn 75 en toen ik hem weer starte een uurtje later maakte hij een heel diesselend geluid.
waarschijnlijk omdat die riem versprongen was en hij kleppen aan het aantikken was

Ik weet anders ook niet hoe dit anders zou kunnen komen jullie misschien wel? alle ideeen welkom :)

Want ik heb dit liever niet nog een keer, heb nou mn cylinderkoppen moeten laten reviseren
Dus als het ergens anders door komt moet ik misschien nog iets laten repareren om te voorkomen dat dit nog een keer moet gebeuren
Voila! Dan bij jij dus nummer drie! Ik ken iemand, die exact hetzelfde heeft meegemaakt. En dus ook koppen gereviseerd. (maar nog steeds dat verfoeide ding heeft zitten :roll: )
Ik ken ook iemand, die twee keer (!) heeft meegemaakt, dat bij starten de riem een tandje versprong..... één tandje gaat nog zonder schade... Hij heeft toen direct weer de oude spanner gemonteerd.

Natuurlijk gaat het ook vaak goed. (dus wat dat aangaat geen wellus nietus discussie) Maar alleen al het feit, dat het kán en het feit, dat het dus geen theoretisch geneuzel is.... nou ja, vul zelf maar in. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gavyn88

RE: Cylinderkop plaatsen+ Mechanische spanner Alfa 75

wo mei 27, 2009 21:37

Fantastisch Alessandro dan weet ik in ieder geval waar het aan ligt maar het kan dus ook gebeuren bij het starten.

Ik ga dus in iedergeval snel op zoek naar een hydraulische spanner :D

Mocht iemand van jullie nog enekele tips hebben waar ik nog meer op moet letten hoor ik het graag :D

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 30, 2009 10:22

[ ik heb een mechanische spanner gemonteerd en ik duw de 75 (tijdens klepstellen/controle of bdp bepalen) ook weleens in de versn. achteruit.. T is mij nog niet gebeurd dat het hele torretje van tijd sprong..
Tja - Je doet het goed of niet Rav! :wink:

Er zijn mensen die hardnekkig zijn: soit - die gaan zo'n oude olieboot modificeren....
Want die ligt heel anders aan als ie precies werkt als de mechanische, capice?? :?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

za mei 30, 2009 13:42

Mocht iemand van jullie nog enekele tips hebben waar ik nog meer op moet letten hoor ik het graag :D
Lees het KB daar staat de modificatie al heel lang geleden in beschreven, dat blok loopt nog steeds, niks tandjes etc, gewoon goed.
denk je nou echt dat alfa een mechanische spanner modificatie af fabriek doet als het niet werkt??

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 30, 2009 18:46

denk je nou echt dat alfa een mechanische spanner modificatie af fabriek doet als het niet werkt??
Alsof Alfa altijd van die slimme constructies maakt.......... :roll:

Vraag het eens aan Dennis de Rooy bijvoorbeeld. :idea: Die klets zeker ook maar wat? :wink:

Vaak, heel vaak gaat het goed ja........ en soms, heel soms niet.....

I rest my case 8)

Andretti Molletti

za mei 30, 2009 19:08

ik zit nu zo'n 25 jaar in de auto branche als technisch docent.
Ik klets niet, val niemand persoonlijk aan dus ik snap je probleem niet?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 30, 2009 19:28

'Mijn probleem' is dat hier duidelijke praktijkgevallen van versprongen tanden bij 12V V6'en met de originele alfa mechanische ontspanner, die ook zeker te weten deugdelijk en op de juiste manier gemonteerd waren, simpelweg weggewuifd worden onder het mom van: alfa voert nooit discutabele modificaties door.....

Of iemand nu docent autotechniek is of gepromoveerd putjesschepper, doet hier niet ter zake.

En wat een ieder met zijn of haar alfa doet, is mij echt om het even. Ik heb geen enkel persoonlijk, noch zakelijk belang bij. Dus mijn 'probleem' is het niet hoor. :wink:

Leek mij wel duidelijk aan de hand van mijn voorgaande post(s) :roll:

Andretti Molletti

za mei 30, 2009 20:58

'Of iemand nu docent autotechniek is of gepromoveerd putjesschepper, doet hier niet ter zake.
Waarom haal jij het dan aan? Je suggereert erg veel in je posting maar wat bedoel je nou? Is een mechanische spanner niet goed? Zijn alfa's slecht omdat ze niet achteruit kunnen draaien? Schrijf eens wat artikelen voor het KB met technisch correct onderbouwde meningen.
Zeg nou eerlijk, welk verhaal zou jij geloven. Je putjesschepper verhaal of de autotechisch docent?
I rest my case nu wel....

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 31, 2009 12:17

Theoretische kennis is leuk, maar soms zeggen praktijkervaringen meer.
In dit consrete geval spreken wat mij betreft meerdere praktijkervaringen boekdelen en zeg ik, dat ik mensen afraad de mechanische spanner te gebruiken, omdat er reële kans bestaat op verspringen van de distributie.
Kortom, mijn bescheiden mening: Alfa ontwerpt heel vaak hele leuke dingen en voert heel vaak goede modificaties door, maar in dit geval duidelijk niet. De oude hydrolische spanner blijkt enkel lekkage als nadeel te hebben tegenover reële kans op motorschade, door verspringen van de tanden bij de mechanische spanner. Ik verzin of suggereer dit niet, de praktijkgevallen zijn bekend, nota bene de aanleiding van dit topic!

Maar goed, ik mag dat niet zeggen, want ik schrijf geen artikelen voor het KB. Bovendien ben ik een prutser, want ik heb er niet voor gestudeerd. :blue_lol: Kom op zeg................

Dit stond er toch echt al eerder heel duidelijk, zonder enige suggestie. :wink:

Gavyn88

zo mei 31, 2009 12:37

Allemaal hartelijk dank voor jullie meningen
Ik heb al gemerkt dat jullie er allemaal behoorlijk veel vanaf weten :)

In mijn situatie ga ik toch mijn mechanische spanner omwisselen met een hydraulische
Ik hoop niet dat dit iemand in het verkeerde keelgat schiet ;)
maar het is me nou 1 keer gebeurd en ja das een duur geintje reviseren van je cylinderkoppen

dus onder het motto better safe then sorry
Ben ik toch van plan om zsm de hydraulische spenner te plaatsen :)

Andretti Molletti

zo mei 31, 2009 22:25

Maar goed, ik mag dat niet zeggen, want ik schrijf geen artikelen voor het KB. Bovendien ben ik een prutser, want ik heb er niet voor gestudeerd. :blue_lol: Kom op zeg.............
Ik spreek je statements niet tegen.... 8)
Geef nou gewoon eens een onderbouwd technisch antwoord ipv allerlei onnodige zaken erbij te betrekken.
De openingsposter zegt dat het WAARSCHIJNLIJK komt door, en jij schrijft een drooggelegde hydrolische (dus op WATER!!) spanner is beter dan mechanisch... m.i. is dat mechanisch..
Oja ik heb dus 25 jaar ervaring theoretisch en 6 jaar een werkplaats gerund als werkplaatsmanager... jij?? 8)
iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en ik denk dat je dat eens zou moeten respecteren... Ik val jou ervaringen ook niet af, dat maak jij er zelf van.
Als je nu begint kun je dat aantal ervaringsjaren nog net voor je pensioen evenaren :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”