Gerrets
Guru
Guru

Re: RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7

di jan 20, 2009 19:50

Heb ook al een lange tijd een lichte ratel in de motor zitten, (afhankelijk van de temperatuur buiten), lijkt erop dat het van het spruitstuk komt. Andere olie e.d heeft tot nu toe het ratelen niet beinvloed.
hitteschild? weet je zeker dat het uit de motor komt, moest je trouwens nog onderdelen hebben??

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gerrets
Guru
Guru

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

di jan 20, 2009 22:08

Nou zonet van de snelweg gekomen en weer iets opgemerkt. Het is dus alleen als ik hard gereden heb dus 140 over de snelweg. De heen reis heb ik keurig 120 gereden en toen was er niet aan de hand toen ik van de snelweg kwam. Net op de terugweg dus 140 gereden en toen ik de snelweg afkwam kon ik de tik weer horen maar het is dan puur bij het optrekken bij een stoplicht. Bij thuiskomst de auto stilgezet en uit de versnelling, koppeling in en zonder de koppeling in te trappen maar in beide gevallen geen tik. Motor in de versnelling optrekken geen tik. het is maar vreemd..........

gr Tom
Groeten Tom

Gerrets
Guru
Guru

za jan 24, 2009 16:25

Wat nu duidelijk geworden is, is dat het alleen tikt wanneer de motor warm is. Wanneer de motor wat koeler is geworden is het weg. Wellicht iemand nog enig idee.

gr tom
Groeten Tom

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 25, 2009 06:27

Wat nu duidelijk geworden is, is dat het alleen tikt wanneer de motor warm is. Wanneer de motor wat koeler is geworden is het weg. Wellicht iemand nog enig idee.
Je zou zeggen dat de boel alleen tikt bij dunnere olie. Nog steeds het meest voor de hand liggend is dan een klepbeker. Je kan er natuurlijk gewoon mee doorrijden tot de stukken metaal je om de oren vliegen, maar ik zou er eens naar gaan kijken in plaats van op het forum te blijven vragen wat het kan zijn. Niemand kan door een paar regels tekst heen naar je auto kijken, dat is wel wat er nodig gaat zijn om een diagnose te stellen.

chopmax
Member
Member

zo jan 25, 2009 08:16

Hoe veel seconde zit er tussen twee tikken?

Bij mij was het een lagerschaal, aangezien de vorige eigenaar geen olie in het blok deed.

Het klonk alsof klein kaboutertje een stuk of 20 knikkers in een jampot had, en daarmee heftig stond te schudden.
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

Gerrets
Guru
Guru

zo jan 25, 2009 11:09

Je zou zeggen dat de boel alleen tikt bij dunnere olie. Nog steeds het meest voor de hand liggend is dan een klepbeker. Je kan er natuurlijk gewoon mee doorrijden tot de stukken metaal je om de oren vliegen, maar ik zou er eens naar gaan kijken in plaats van op het forum te blijven vragen wat het kan zijn. Niemand kan door een paar regels tekst heen naar je auto kijken, dat is wel wat er nodig gaat zijn om een diagnose te stellen.
Helemaal met je eens, de reden dat ik dit topic begonnen ben is om te kijken waar ik naar moet kijken en wat jullie vermoeden. De tik is alleen onder belasting te horen dus heb niet ecxact kunnen horen waar het vandaan komt, wel vanaf de linkerkant. En mijn idee is ook de dunnere olie maar wat voor effect dit heeft op mindere delen van de motor is mij niet bekend.

@chopmax: de tik loopt mee in de toeren maar alleen onder belasting als de auto stilstaat en ik geef gas dan hoor ik niets.

Gr Tom
Groeten Tom

chopmax
Member
Member

zo jan 25, 2009 11:47

Je hoort een tik als metaal metaal raakt, in mijn ogen het volgende:

Hoe dunner de olie, hoe makkelijker deze tussen twee onderdelen die al speling hebben, kan worden weggeduwd.
Hoe meer belasting, hoe meer kracht er beschikbaar is om de olie weg te duwen.

Speling leidt tot tikken, en tikken tot meer speling.

Helaas bestaat je halve auto uit metalen onderdelen en smerende olie. Uit bovenstaande informatie is geen zinnige conclusie te halen. Het is in ieder geval niet je linker achterlicht.

Bij mij waren het de lagerschalen van de krukas. Is bij mij begonnen bij specifiek toerental vollast, en ge-eindigd bij altijd.
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

Huib
Guru
Guru

zo jan 25, 2009 14:07

De tik is alleen onder belasting te horen dus heb niet ecxact kunnen horen waar het vandaan komt, wel vanaf de linkerkant. En mijn idee is ook de dunnere olie maar wat voor effect dit heeft op mindere delen van de motor is mij niet bekend.

@chopmax: de tik loopt mee in de toeren maar alleen onder belasting als de auto stilstaat en ik geef gas dan hoor ik niets.
om het onderscheid met een uitgelopen lager te maken: de tik van een klepstoter is onafhankelijk van de belasting van de motor. Een licht uitgelopen drijfstanglager hoor je bij stationair draaien niet of nauwelijks maar wel als je de motor gaat belasten.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gerrets
Guru
Guru

di jan 27, 2009 19:39

Huib bedankt ik had nog niet de tijd om het echt goed te checken. Vanavond ben ik er achter gekomen dat de tik bij stationair nauwelijks te horen is en onder belasting loopt het mee in touren. De tik is nu ook vaker aanwezig ondanks dat ik het middel gebruikt heb wat jullie aangeraden hebben. Ik ga geen meter meer rijden en zaterdag gaat ie op de brug.

ik zocht het topicvan Patje 33 want die heeft hetzelfde meegemaakt maar kon het zo snel niet vinden.

gr Tom
Groeten Tom

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 28, 2009 10:19

Brug op
Olie eruit
Spruitstukjes los - 1e uitlaatdeel demontage - (zit nog schroefbaar sinds blokwissel :wink: )
Pan eraf

Nu alvast via de dealer of revisiebedrijf de lagerschaaltjes regelen - zijn de kosten niet - dan zitten die dadelijk gelijk vers.

Het zal waarschijnlijk degene zijn het dichtst tegen het schutbord. (die heb ik het meest zien gaan)

Kijk met minitieus oog naar de astap - daar heb je bij een revisieboer een schuurlint voor om die op te poetsen (als dat nog kan)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 28, 2009 10:49

Toevallig geen aan de kop lekkend spruitstuk, geeft ook dit geluid bij belasting, en makkelijk te checken alvorens alles open te gooien
trasforma il meglio in massimo

sudsprint
Guru
Guru

wo jan 28, 2009 17:59

Toevallig geen aan de kop lekkend spruitstuk, geeft ook dit geluid bij belasting, en makkelijk te checken alvorens alles open te gooien
Dat is ook een goede tip.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Speeder

wo jan 28, 2009 18:00

Dat is ook een goede tip.
Uitlaat lekte nergens is al eerder geschreven... dat was nl ook mijn eerste vraag.

Gerrets
Guru
Guru

RE: Geen idee waar het zit, 33 1.7 I.E. nog niet opgelost

wo jan 28, 2009 18:26

Zaterdag gaat ie op de brug en gaan we kijken wat er aan scheelt. Ik rijd er tot die tijd ook niet meer mee. wordt vervolgd.

(edit) Afgelopen zaterdag de drijfstanglagers vervangen en naar huis gereden en ik dacht geen tik meer!. Maandag rijd iik richting mijn werk en bij het optrekken bij een stoplicht was ie er ineens weer! Dus nu even uitzoeken welke kop het is en die vervangen.

gr Tom
Groeten Tom

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! niet opgelo

wo feb 18, 2009 18:59

Oei, da's minder Tom. Ik las toen jouw post (die je nu hebt aangepast) en was toen blij voor jou....... zucht, die nare oude Alfa's ook altijd! :twisted:

Ben benieuwd! (altijd lastig vanachter de pc) Ik moet binnenkort eens kijken naar hele harde tikken uit een 33 1.7ie.... doet ie ook stationair en ook belast en onbelast, ook op toeren.... uitlaatpakkingen in orde.... dus ik denk heel duidelijk richting nokkenas(sen) en klepstoters......

Bij jouw 33 ook?

Terug naar “Algemene Technische vragen”