Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

za jan 10, 2009 22:01

wat zitten er voor bougies in?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 22:06

druk meet je met een meter in de slang, tussen de pomp en de injectoren in is eigenlijk het makkelijkste ( aanvoerslang van de brandstofrail op de meter aansluiten). is de druk te hoog dan zit je retourleiding waaschijnlijk verstopt maar dat komt niet zo snel/vaak voor. Ook kan het zijn dat je drukregelaar ( dat vaatje met die vacuumslang erop aan het einde van de brandstofrail) niet goed werkt, deze zorgt ervoor dat de druk in de rail op een gelijk niveau ( waarschijnlijk 3 bar) blijft.

als je de druk meet met de pomp ingeschakeld en vervolgens de pomp uitschakeld kun je ook zien of de druk erop blijft staan., dan is het terugslagklepje in ieder geval nog goed. als de druk wegzakt kan het terugslagklepje in de brandstofpomp kapot zijn, de drukregelaar kan slecht zijn of je injectoren lekken. Of je injectoren lekken kun je trouwens ook makkelijker controleren, even de gehele brandstofrail met injectoren losmaken en dan de pomp laten draaien.... aan de uiteinden van de injectoren kun je dan zien of ze lekken. :wink:

Persoonlijk denk ik eerder dat het een elektronisch iets is... maak alle stekkers eens los en kijk of ze goed schoon en droog zijn, even inspuiten met WD40 kan ook geen kwaad. En als je de stekker van de tempsensor los hebt kun je meteen de sensor even doormeten. :wink: Gaskleppositieschakelaar kun je ook doormeten als je toch de multimeter in de hand hebt. Daarna Luchtmassameter demonteren en kijken of de klep wel netjes vrij kan bewegen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Frits
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

zo jan 11, 2009 23:30

wat zitten er voor bougies in?
Witte :lol:
Maar waarom vraag je dit? Ik kan starten bij koud/warm/lauw weer, zolang de 90 maar niet te lang stil gestaan heeft.
Aan wat denk je bij de bougies, als de 90 niet wil aanslaan na 1 week koud weer?
druk meet je met een meter in de slang, tussen de pomp en de injectoren in is eigenlijk het makkelijkste ( aanvoerslang van de brandstofrail op de meter aansluiten). is de druk te hoog dan zit je retourleiding waaschijnlijk verstopt maar dat komt niet zo snel/vaak voor. Ook kan het zijn dat je drukregelaar ( dat vaatje met die vacuumslang erop aan het einde van de brandstofrail) niet goed werkt, deze zorgt ervoor dat de druk in de rail op een gelijk niveau ( waarschijnlijk 3 bar) blijft.

als je de druk meet met de pomp ingeschakeld en vervolgens de pomp uitschakeld kun je ook zien of de druk erop blijft staan., dan is het terugslagklepje in ieder geval nog goed. als de druk wegzakt kan het terugslagklepje in de brandstofpomp kapot zijn, de drukregelaar kan slecht zijn of je injectoren lekken. Of je injectoren lekken kun je trouwens ook makkelijker controleren, even de gehele brandstofrail met injectoren losmaken en dan de pomp laten draaien.... aan de uiteinden van de injectoren kun je dan zien of ze lekken. :wink:

Persoonlijk denk ik eerder dat het een elektronisch iets is... maak alle stekkers eens los en kijk of ze goed schoon en droog zijn, even inspuiten met WD40 kan ook geen kwaad. En als je de stekker van de tempsensor los hebt kun je meteen de sensor even doormeten. :wink: Gaskleppositieschakelaar kun je ook doormeten als je toch de multimeter in de hand hebt. Daarna Luchtmassameter demonteren en kijken of de klep wel netjes vrij kan bewegen.
Ik ga een een cursusje Nord-blok met Motronic doen... jee, dit is even wat anders dan m'n 33 boxer blokje met carbs.

Persoonlijk ga ik momenteel voor de optie injectoren. Reden hiervoor, de andere zaken zijn niet 'tijdsafhankelijk'. Langzaam lekkende injectoren kunnen, het effect van een verzopen motor hebben. Bij warm weer kan dit mogelijk sneller 'verdampen', via een openstaande klep. Bij koud weer kan het verdampen wel eens een probleem zijn. Zeker als de temp. sensor goed werkt en de Motronic dus nog eens extra benzine regelt.

Niet dat de andere zaken het niet kunnen zijn, maar met m'n zeer beperkte kennis, zie ik daar de logica niet van in (of dat helpt bij een Alfa is natuurlijk een tweede)
Maar ik ga de de andere zaken wel proberen uit te sluiten (retourleiding en druk).

Zal niet van de week gebeuren, maar ik hou jullie op de hoogte.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 12, 2009 18:30

Als je geen haast hebt met proberen zou je ook de druk van de benzineleiding af kunnen halen( brandstofpompdraden losmaken terwijl de auto loopt/ relais van de pomp eruit halen/ slang eraf trekken met grote plas benzine als gevolg...)... Als er geen druk meer op staat zal er niet veel lekken. En dan na een paar dagen voor het starten even een directe + op de pomp om druk op te bouwen en proberen maar. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Frits
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

ma jan 12, 2009 20:13

Als je geen haast hebt met proberen zou je ook de druk van de benzineleiding af kunnen halen( brandstofpompdraden losmaken terwijl de auto loopt/ relais van de pomp eruit halen/ slang eraf trekken met grote plas benzine als gevolg...)... Als er geen druk meer op staat zal er niet veel lekken. En dan na een paar dagen voor het starten even een directe + op de pomp om druk op te bouwen en proberen maar. :wink:
Er is geen haast bij zolang ik de 90 maar om de 4 dagen even start.

Ik heb nog wel een vraag, want ik begrijp het bovenstaande niet.
Waarom moet ik met een lege benzine leiding gaan starten? EDIT: .. o wacht het kwartje valt..:idea: als ik een lege leiding heb en een week wacht, dan lekken de injectoren ook niet :!: Als ie dan start, dan ligt het dus waarschijnlijk aan de injectoren
(het leegrijden heb ik trouwens gisteren op de terugweg van de NJR uitgeprobeerd, toen m'n lampje van 'noodvoorraad' niet aanging, waardoor ik dus stilstond na 440 km (minder dan 1 op 10, terwijl 1 op 11 normaal is :?:), ik had hier even geen rekening meegehouden, gelukkig de Brienenoord net voorbij en de afslag gehaald, op 100 meter van de pomp ging ik niet meer vooruit ..., met 5 liter erbij kon ik ruim de pomp halen :lol: ) maar geen week gewacht met starten !
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”