LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Draagarmtappen afdraaien

ma sep 15, 2008 17:55

Bedankt heren, ga eens achter dat kotteren aan.
Martin heeft het bij het juiste eind, op de afbeelding zijn 147 cup draagarmbrackets.
De 147 heeft 19mm tappen en de 155 dus 21mm.
Gaten iets groter maken (naar de kant waar het meeste vlees zit) zou nog net kunnen, maar mijn voorkeur gaat dus uit naar 19mm tappen.
Er zijn dus 3 maten tappen die de ronde doen, maar OEM is 21mm, diverse andere fabrikanten maken dus de andere 2 varianten, alleen blijkt het zeer lastig te zijn om er achter te komen wie.
Ik heb alle bekende fabrikanten al aangeschreven, maar allen claimen volgens OEM maten te leveren (dit geloof ik echter niet).
Van de week een 155 gezien met 19mm tappen :!: ,dus ze bestaan echt, kon echter geen merknaam ontdekken, maar ga kijken of ik de historie van die auto kan achterhalen.
Er zitten overigens bronze bussen tussen de draagarm tappen en de brackets.
Martin zijn die brackets makkelijk te maken dan???
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Andretti Molletti

ma sep 15, 2008 18:00

Heb je al bij N-technology gekeken wat ze kosten? Dat spul was niet zo schrikbarend duur destijds hoor.
Die blokjes liepen wel heel snel los!! Goed borgen etc etc en in de gaten houden is echt belangrijk!

LENZ
Guru
Guru

ma sep 15, 2008 18:10

Is een kopie van N technology spul, via Madeno(dus wel heel duur), alleen met iets meer camber,
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 15, 2008 18:17

Als je een keer een oude versleten kap hebt mag je die wel opsturen naar mij. vriend van mij heeft een CNC freesbank staan en maakt regelmatig dingen voor anderen. kan hem dan die kap als voorbeeld laten zien en vragen wat het zou kosten om ze na te maken.

Ik neem aan dat het allemaal dezelfde beugels zijn, niet 4 verschillende? evt aanpassingen zal hij ook wel kunnen maken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

LENZ
Guru
Guru

ma sep 15, 2008 18:32

Voor en achter zijn verschillend, de enige aanpassing zou zijn, namaken, maar dan met meer materiaal zodat het vergrote gat van 21mm gebruikt kan worden.
www.lenjansen.nl

Speeder

Re: RE: Draagarmtappen afdraaien

ma sep 15, 2008 18:49

Voor en achter zijn verschillend, de enige aanpassing zou zijn, namaken, maar dan met meer materiaal zodat het vergrote gat van 21mm gebruikt kan worden.
Klopt... maar voor een CNC'er lijkt me dat niet super spannend. Wellicht dat je wel zelf een tekening met de juiste maten en tolleranties aan kan leveren ;)

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 15, 2008 19:31

Bedankt heren, ga eens achter dat kotteren aan.
Martin heeft het bij het juiste eind, op de afbeelding zijn 147 cup draagarmbrackets.
De 147 heeft 19mm tappen en de 155 dus 21mm.
Gaten iets groter maken (naar de kant waar het meeste vlees zit) zou nog net kunnen, maar mijn voorkeur gaat dus uit naar 19mm tappen.
Er zijn dus 3 maten tappen die de ronde doen, maar OEM is 21mm, diverse andere fabrikanten maken dus de andere 2 varianten, alleen blijkt het zeer lastig te zijn om er achter te komen wie.
Ik heb alle bekende fabrikanten al aangeschreven, maar allen claimen volgens OEM maten te leveren (dit geloof ik echter niet).
Van de week een 155 gezien met 19mm tappen :!: ,dus ze bestaan echt, kon echter geen merknaam ontdekken, maar ga kijken of ik de historie van die auto kan achterhalen.
Er zitten overigens bronze bussen tussen de draagarm tappen en de brackets.
Martin zijn die brackets makkelijk te maken dan???
Hoe makkelijk die te maken zijn, daarvoor zou ik met een collega kunnen overleggen. Maar ik lees dat er zich al meer mogelijkheden zijn om ze te laten maken. Dan zul je ook op zoek moeten naar andere bronzen bussen en de bijbehorenede toleranties. Overigens zijn de astappen van de draagarm vrij ruwafgewerkt.
Tegen het loslopen van de bouten zou je misschien fijner schroefdraad kunnen gebruiken. Eventueel door middel van helicoil.

Een alternatief voor de aluminium blokken is mischien de originele metalen beugels te gebruiken, alleen dan niet met rubber.
Hetzelfde idee als Powerflex eigenlijk, maar dan bussen van bijvoorbeeld teflon of grote bussen van brons.

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 15, 2008 19:36

Is een kopie van N technology spul, via Madeno(dus wel heel duur), alleen met iets meer camber,
Dat camber wordt bepaald door het horizontale gat ten opzicht van de bouten? Dat is met de originele metalen beugels wat moeilijker te realiseren want dan moet het gat uit het midden van de bus komen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 15, 2008 20:04

Dat camber wordt bepaald door het horizontale gat ten opzicht van de bouten? Dat is met de originele metalen beugels wat moeilijker te realiseren want dan moet het gat uit het midden van de bus komen.
Wat dacht je hiervan:
- nylon bussen draaien met de juiste buitendiameter voor de stalen steunen. vervangen dus het originele rubber.
- 21mm gat boren, niet geheel in het midden.
- gat boren in de losse metalen steun dat uitkomt in de ruimte waar het rubber hoort te zitten.
- moer op het gat lassen.
- inbusstelschroef in de moer draaien.

op deze manier heb je nylon bussen met en verstelmogelijkheid voor het camber. je draait tot de gewenste stand en borgt het dan met de stelschroef.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 15, 2008 20:36

Ja, daar zat ik ook al half aan te denken. De uitwerking kwam ik echter zo nog niet uit.
Waar wil je dat gat aanbrengen, als je onderstaande foto ziet? En hoe wil je grip krijgen op de nylonbus om te verdraaien?
Afbeelding

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 15, 2008 21:10

Om toch nog even terug te komen op het verkleinen van de astappen van 21 naar 19mm: zou je dat niet kunnen slijpen?
Als je een krukas kunt slijpen, dat zou een draagarm toch ook moeten kunnen, of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? 8-[

Andretti Molletti

ma sep 15, 2008 21:15

kan wel, maar ook dan moet je de draagarm ronddraaien en dat is erg lastig...

Je bent wel erg aan het meedenken he :thumbs: ... kun je nog wel slapen ;)

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 15, 2008 21:29

kan wel, maar ook dan moet je de draagarm ronddraaien en dat is erg lastig...

Je bent wel erg aan het meedenken he :thumbs: ... kun je nog wel slapen ;)
Ik ben het topic wel aan het volspammen he :oops: Ja, als je zelf geen racer of andere autosport voertuig hebt, kun je alleen maar anderen proberen te helpen. Zo lang ik niet beloof om het op te lossen en te regelen, zullen het geen slapenloze nachten worden.

hoop ik :blue_lol:

Maurizio
Guru
Guru

ma sep 15, 2008 21:50

De originele draagarm astap verkleinen is een duur en heeft een lage slagingskans.

Low budget oplossing:
Wat is de gat diameter van het huis.
Ik denk aan een verloopbus op astap naar een grotere diameter van kunststof. Busje in het orgineel bevestigingsblok en een glijlager erin. Glijlagers met gat 21mm vind je niet.
Wil je meer camber een alu blok maken waardoor de onderste draagarm meer offset krijgt.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 15, 2008 22:32

Aha, er zit 1 bronzen bus tussen de draagarm en het blokje dus? Ik zat zelf te denken aan 2 bussen, die in elkaar ronddraaien. Je kan er nog een groef in maken voor vet, dan smeert het ook nog een beetje. Smeernippel er in draaien en je kan het smeren zonder demonteren. Mijn idee was dus om geen alu te gebruiken maar staal, want een bronzen bus blijft niet in Alu vast zitten als het warm wordt, zoiets lijkt me wel gewenst als je 2 bussen gebruikt. Alu zet veel meer uit dan dat brons dus klem-fit blijft het niet. 2 bussen heeft ook als voordeel dat je draagarm niet perfect rond hoeft te zijn, met de bus er omheen (vastzetten met loctite) zal je redelijk wegkomen lijkt me?

Staal heeft ook als voordeel dat je er wel een serieuze schroefdraad in kan zetten dus dat ze neit zo snel loslopen als de alu blokken. Camber stellen met een off-center bus lijkt me best spannend, maar uiteindelijk kan dat ook met camberplaten bovenop de toren. Het is een McPherson en geen dual-wishbone setup, dus je hoeft niet perse excenters in je draagarm-ophanging te zetten om camber te stellen he?

Terug naar “Algemene Technische vragen”