Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 01, 2005 22:50

Naar mijn weten zijn de platina bougie's ook van NGK die voor de 16V orgineel worden geleverd. Maar als dit geen orginele bougie's zijn, zal ik eerst de juiste bougies monteren want misschien is dat wel het gehele probleem
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 01, 2005 22:52

die zijn inderdaad van NGK. volgens de boeken worden die voorgeschreven vanaf '92 (de motronic motoren ?) vraag me niet waarom, 't stond zo in de kataloog van de onderdelenboer.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 01, 2005 22:54

Ik moet nu bekennen dat ik niet weet hoe de platinum bougies eruit moeten zien. In mijn andere (reserve) blok zaten exact dezelfde bougies, en dat blok komt van een Alfist die alleen maar origineel materiaal gebruikte... dus misschien toch? ik had naar de code gekeken op de bougies, maar ben het vergeten...

Maar ze hebben 1 'tip', niet 4. Wat heeft de platinum-versie?
Laatst gewijzigd door Sergio op zo mei 01, 2005 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 01, 2005 22:58

ik DACHT ook maar één ! gl's hebben 4 !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 02, 2005 05:50

De platina bougie hebben ook maar een elektroden, en een massa lipje, je kunt het wel zien aan de elektrode want deze moet puntig zijn, dan is het een platina bougie
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 02, 2005 10:48

Hij is puntig, dus het is een echte:) Ik heb er verder eigenlijk weinig aandacht aan geschonken.....
Zondag ga ik samen met Michel een grondige check van de Q4 doen met wat meetapparatuur, alle tips zijn voor die tijd nog zeer welkom.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 02, 2005 19:48

Ik gok toch op gewoon vette bougies, ondanks dat ze nieuw zijn. Als je accu goed is kun je een tijdje doorstarten met het benzinepomprelais eruit. Tijdens het starten dan volgas geven.

Het is weinig werk, in ieder geval de moeite van het proberen waard. Het tikken zou ik me niet druk om maken zolang de auto nog niet gereden heeft en de olie nog niet door en door warm is geweest.

Een lek spruitstuk levert ook een soort tikkend geluid op maar zorgt er zeker niet voor dat de auto op 3 cilinders gaat lopen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 02, 2005 20:06

Misschien kan je om hem even te starten je bougiekoppen iets los trekken van je bougies, door de hogere weerstand krijg je een krachtigere vonk. Als hij weer op 3 clinders loopt kan je door een voor een de kabels los te trekken ook gemakkelijk controleren welke niet mee doet.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 02, 2005 20:13

Misschien kan je om hem even te starten je bougiekoppen iets los trekken van je bougies, door de hogere weerstand krijg je een krachtigere vonk. Als hij weer op 3 clinders loopt kan je door een voor een de kabels los te trekken ook gemakkelijk controleren welke niet mee doet.
Klopt als een bus. En niet te snel zaken vervangen ed. Laat dat ding eerst eens lekker warm worden en ga er een stuk in rijden. Pas daarna heeft het echt zin om eens nader zaken uit te gaan zoeken.

Er zijn namelijk na lange tijd van stilstand zat zaken welke minderof onjuist kunnen zijn.

-Timing onsteking,
-Bougiekabels,
-Bougies,
-Kleppen (afdichting)
-Brandstof toevoer,
-Brandstof kwaliteit ( oud)
-Vervuiling injectie (verstuiver)
-Onvoldoende opvoerdruk,
-timing distributie zoals Jos aanhaalde
etc, etc, etc.

Niet te snel in paniek raken, maar eerst met vers "sap"erin een blokkie om dat lost meestal al heef veel trubbels op :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 02, 2005 20:13

Misschien kan je om hem even te starten je bougiekoppen iets los trekken van je bougies, door de hogere weerstand krijg je een krachtigere vonk. Als hij weer op 3 clinders loopt kan je door een voor een de kabels los te trekken ook gemakkelijk controleren welke niet mee doet.
Klopt als een bus. En niet te snel zaken vervangen ed. Laat dat ding eerst eens lekker warm worden en ga er een stuk in rijden. Pas daarna heeft het echt zin om eens nader zaken uit te gaan zoeken.

Er zijn namelijk na lange tijd van stilstand zat zaken welke minderof onjuist kunnen zijn.

-Timing onsteking,
-Bougiekabels,
-Bougies,
-Kleppen (afdichting)
-Brandstof toevoer,
-Brandstof kwaliteit ( oud)
-Vervuiling injectie (verstuiver)
-Onvoldoende opvoerdruk,
-timing distributie zoals Jos aanhaalde
etc, etc, etc.

Niet te snel in paniek raken, maar eerst met vers "sap"erin een blokkie om dat lost meestal al heef veel trubbels op :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 21:04

Vandaag heb ik, samen met Michel en Koen, geprobeerd de motor toch aan de praat te krijgen, wat uiteindelijk gelukt is. Maar hoe en wat de redenen waren van het voorheen niet starten, we weten het niet??!!!!
Benzinedruk is ok, timing is ok, ontsteking is ok, injectoren werken, compressie konden we niet meten maar lijkt prima, maar de bougies waren niet ok (nieuwe platinum bougies, met de oude liep de motor goed) en de motor valt op de meest vreemde momenten spontaan stil of gaat op 3 cylinders lopen. de auto heeft een Alfa Alarm, wat weleens de veroorzaker van al het leed zou kunnen zijn.... het alarm zit echter in de bedrading geintegreerd.......

Maar, samengevat, met Michel en Koen hebben wij de motor (na zeeer veel pogingen) perfect draaiend gekregen, maar, totdat Koen en Michel weg waren.... De motor viel weer stil, ik heb bougies verwisseld en de computer diverse malen gereset (incl. alarm) waarna ik de auto met wederom de oude bougies weer op 4 poten zeer netjes stationair draaiend kreeeg.... Ook het tikken in de motor was helemaal weg, hij liep als een zonnetje!! Totdat...... wolken voor het zonnetje verschenen, letterlijk wolken.... blauwe wolken.... Ik liet op een gegeven moment de motor constant op 2500 a 3000RPM draaien totdat ik bemerkte dat ik omgeven werd door blauwe rook, de schuur stond helemaal blauw met uitlaatwalmen....... Een olielek in de motor? Wie zal het zeggen???? Balen dus.... het leed met deze motor houdt maar niet op..... Ik ben geneigd om de motor maar weer uit de Q4 te halen en mijn oude blokje met 250.000km te monteren, deze liep zonder problemen...... Wat nu... wat kan de oorzaak zijn van die walm........ Veel vragen die ik niet zo kan antwoorden.... Alle hulp is welkom....
In stationairloop is er geen blauwe walm, bij 3000rpm wel, en behoorlijk...

Michel/Koen, ik ben een beetje typmoe (lees lui/teleurgesteld), dus als jullie jullie commentaar willen toevoegen, graag!!! Er zijn zoveel vage dingen gebeurd dat ik het niet meer helemaal weet....
Laatst gewijzigd door Sergio op zo mei 08, 2005 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 21:08

Kleine samenvatting:

- Timing ok
- brandstofdruk voor en na regelaar ok
- vonk op bougies (uiteindelijk) ok
- Compressie niet gemeten (meter paste niet), maar leek zeker ok.
- motor heeft perfect stationair gelopen, als een naaimachientje
- opeens stilvallen van de motor (startonderbereker? De bobinevonk valt op dat moment weg maar bezinepomp werkt wel nog)
- bougies gewisseld
- stroomverdeler staat netjes op merkteken afgesteld

De motor loopt dus soms ok, soms totaal niet of op minder dan 4 cylinders.
Bij constant ca. 3000rpm veel blauwe uitlaatrook, bij stationair gebeurd dit niet (zichtbaar)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Martino
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:53
Locatie: Eindhoven

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 21:11

Serge, jammer te horen dat het allemaal vaag blijft. Helaas schiet mijn motorische kennis en ervaring hier tekort om een zinnige technische bijdrage te leveren, maar zoals je weet : ik leef met je mee.

Ciao
Martino
SCARB LidNo. 03205
‘18 VW Passat Variant R-Line (mocht geen giulia bestellen :?)
———
Vroegâh:
'01 156 1.9JTD - Blu Cosmo / Wit leer
'92 1.7 S 16V QV - Zwart uni / Zwart Recaro leer
'93 1.7 IE Sportwagon - Rood uni / Recaro's

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 21:38

Serge, dit is klote !!!!!! We zijn nog met zo'n goed gevoel vertrokken. Drink jij nou maar een pilsje, ik post wel even een verslagje hier ;)

Eerst en vooral: dit zijn de mogelijke oorzaken dewelke we aantroffen (bij onze aankomst deed ie niks, hij wilde flauwtjes aanslaan, maar had er helemaal geen zin in)

Ten eerste: + van de bobine lag op een bepaald moment losgerukt (draad los van de stekker, stekker zat nog op de bobine). Wij dachten doen dat we dat geflikt hadden door het gefriemel in de buurt. Achteraf nog over gedacht, Serge: als we die stekker echt hebben losgerukt met de looplamp of door een tikje of zo, dan WAS de verbinding al niet meer koosjer op voorhand. Zo'n stekkertje zit heus wel vast op de draad en dan hadden we wel per ongeluk de stekker losgetrokken van de bobine ipv de draad van de stekker. Die verbinding WAS dus al niet goed !!!!!!

Ten tweede: de vacuumslang naar de benzinedrukregelaar was ook slecht (half gescheurd). Ook die hebben we vervangen.

Daarna liep de motor mooi op 4 cilinders, maar een 2-tal minuten later sloeg ie spontaan af. Zonder stotteren of pruttelen, gewoon af. Terug starten, geen teken van leven !!!!!! Startmotor ging mooi rond, maar hij deed niks niks niks.

Omdat ik het alarm met startonderbreking verdacht (en verdenk !!!) hebben we iets getest (want ik ben een koppigaard ;) )

Accu een minuttje los, terug aangesloten, alarm aan en uit geschakeld en gestart. Motor liep als een zonnetje en bleef dat doen. Met de accu af te koppelen reset je volgens mij 2 dingen: alarm en ECU (laatste ben ik niet 100 % zeker van). Dus één van beide is de dader. Ik blijf er bij ;)

Blijkbaar heeft Serge dit nog eens herhaald na ons vertrek, toen de motor afsloeg, en weer met succes. HET ZIT IN DIE RICHTING, HET IS ELECTRISCH / ELECTRONISCH, DIT PROBLEEM !!!! Daar verwed ik m'n kop op. een specialist zou er in moeten slagen dat alarm te bypassen, zien wat dat opbrengt.

Wat hebben we getest:
benzinedruk voor en na de regelaar : perfect
vonk: perfect (na nieuwe stekker aan bobine te hebben gezet)
injectoren: doen het
compressie: m'n meter raakte niet tussen bougiegat en zijkant wagen helaas. (stomme 16v :evil: )

ivm blauwe rook: blauwe rook is altijd olieverbruik. Olie verbruik je:

langs de zuigerveren (zou me verbazen, gereviseerde motor)
langs de klepsteelafdichtingen (zou me verbazen, idem)
of.......een te hoog oliepeil !!!!!! (hoeveel heb je d'r op gedaan nadat het carter is los geweest ? )
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 21:44

ok Michel, enkele reacties:
ik denk dat er 2 problemen zijn:
1: alarm of een ander massa-echtig probleem
2. olieverbruik


1 kan ik zelf niet oplossen, ik zou niet weten hoe ik dat alarm af moet koppelen, iets wat ik eigenlijk ook niet wil doen, eht is een mooi alarm op zich. Met de vorige motor, die ik ooit even ingebouwd had, had ik ook een dergelijk probleem, het zit dus in de bedrading, maar dat is toen door de garage opgelost, ik zal vragen of ze nog weten wat toen de oorzaak was, het was toen nl. niet het alarm. Ik heb ook al massaproblemen met dezeauto gehad, misschien is het ook wel daar in te zoeken.

2. Oliverbruik. Tja, zoals je weet is de motor 'gereviseerd' , maar blijft het een vage motor. Ik den dat de motor toch niet zo goed wa als ik gehoopt had en wa het geluk niet aan mijn zijde.... Maar hoe test je wat de oorzaak is? of minstens aan welke zijde vn het blok de oorzaak zit???

en oh ja, ik zat net aan een baco, mn bier was al op, bij de vorige problemen ahd ik al een kratje leegedronken ;)

Maar bedankt voor de hulp en gezelligheid!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”