giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 75 TS start niet...brandstofpomp?

ma mar 24, 2008 12:58

zolang de pomp nat blijft is het goed. als de pomp lucht kan aanzuigen (bv scherpe bocht waarin de benzine weggedrukt wordt van de aanzuiging) wordt hij steeds slechter. Meestal gaat de pomp herrie maken waarmee hij aankondigt niet helemaal lekker meer te zijn. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 24, 2008 21:15

Nou we hebben vandaag lekker in de sneeuw onder het hok gelegen en geconstateerd dat de pomp vreedzaam zoemt als we 'm rechtstreeks aansluiten op de accu. Meten wijst uit dat het probleem waarschijnlijk in het contactslot zit. Het relais bij het schutbord is ook uitgewisseld en ook dat heeft geen resultaat gehad dus we denken dat dat goed is. Stekkers onder het dashboard zijn ook goed, dus waarschijnlijk het contactslot. We hadden geen tijd meer om daar naar te kijken dus is iets voor als de zon weer schijnt. Ik weet dat dit eerder behandeld is op dit forum dus zal eerst eens gaan zoeken met de zoekfunctie...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 24, 2008 21:22

Dat zeg ik, contactslot :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di mar 25, 2008 18:17

OK...ik heb het hele forum omgespit en ben veel wijzer geworden...echter toch nog wat overwegingen:

Het extra startrelais is bedoeld om het startprobleem bij warme motor te verhelpen. Dit probleem heb ik ook, dus ik ga dit ook zeker inbouwen. Maar ik vraag me af of dit een effect heeft op het probleem wat ik nu heb, dat-ie wel start maar niet aanslaat.

Ik vermoed dat het huidige startprobleem in het circuit zit tussen relais en contactslot. We hoorden het bp relais niet schakelen tijdens het starten...de roze draad is doorverbonden onder het dashboard...maar er zit nog een stekkerverbinding in de motorruimte zelf als ik het goed begrepen heb. Deze heb ik nog niet gecheckt....zou in theorie ook een boosdoener kunnen zijn.

Verder heb ik ook gelezen over de bdp sensor,die de aansturing van de brandstofpomp regelt. Zou die ook oorzaak van het euvel kunnen zijn?

Als het dan toch het contactslot is, moet ik dan de complete cilinder vervangen of zitten er direct achter het contactslot ook nog stekkerverbindingen? Is het denkbaar dat het contactslot wel de startmotor aanstuurt maar niet de brandstofpomp? Want zo nee dan zou het contactslot gewoon goed moeten zijn...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: 75 TS start niet...brandstofpomp?

wo mar 26, 2008 13:04

OK...ik heb het hele forum omgespit en ben veel wijzer geworden...echter toch nog wat overwegingen:
...maar er zit nog een stekkerverbinding in de motorruimte zelf als ik het goed begrepen heb. Deze heb ik nog niet gecheckt....zou in theorie ook een boosdoener kunnen zijn....
Bekend probleem, en bij m'n vorige TS was de stekker in de motor ruimte (vlak bij relais blok, steker met dacht ik een rose/ groene draad) doorgebrand. Betrof een TS uit 89 deze heeft een eenvoudigere stekker als latere bouwjaren. De groene draad doorverbonden met extra zekering ertussen en probleem verholpen.
Succes.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mar 26, 2008 15:58

Als je startmotor rond gaat zit het probleem op zeker niet in je contactslot.
Trek het kapje van het meest rechtse van de 4 relais welke tegen je shutbord gemonteerd zitten aan bijrijders zijde. Druk met je vinger het contact dicht en luister of de pomp loopt. Indien ja... Aansturing van je pomp niet goed...Check traject tussen computer en relais.
Shut up and ride!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 26, 2008 16:50

OK, ik dacht dat de starter ook geen sjoege gaf. My bad!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do mar 27, 2008 10:04

Het net sluit zich...ik ga vanavond eens even de betreffende stekker bekijken.

Om het relais door te drukken moet ik er dus het kapje vanaf halen en twee aansluitingen contact laten maken? Ik heb nog nooit een relais van binnen gezien...

Als de betreffende stekker goed is dan zou het ook nog de aansluiting op het Motronic kunnen zijn?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di apr 01, 2008 10:58

Hij loopt weer...de stekker in de motorruimte bleek de zwakste schakel. Dit was ook de enigste schakel waar de roze draad nog niet doorgelinkt was. Stekker zag er op zich nog OK uit, toch maar doorgelinkt en vroem...

Voordat het probleem opgelost werd deed-ie overigens helemaal niets meer toen ik probeerde te starten. Daar waar eerst de startmotor nog rond draaide bleef het nu doodstil...bij koude motor want die hal al 2 weken niet gelopen. Toen heb ik de kappen van de stuurkolom losgehaald en eigenlijk zonder iets concreets te doen kwamen toen zowel het ARC als de startmotor weer tot leven tijdens het starten. Daar zit dus ergens ook iets niet lekker. Na het doorlinken van de vervloekte stekker sloeg-ie dus ook weer aan.

Gisteren 600 km meegereden heen en weer naar Duitsland en geen enkel probleem...ook niet starten met warme motor...raar maar fijn!

En wat loopt zo'n TSje toch fijn op de Autobahn...het zonnetje scheen...de motor ronkte lekker racy en het stuur leeft in je handen...en dan kun je ook nog op eigen kracht weg rijden na een tankstop.... :driving:
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di apr 01, 2008 13:14

:thumbs: okay, dus probleem verholpen. Om het probleem netjes af te maken monteer een AMP Superseal stekker, deze worden nl ook op later TS gebruikt.
Zag deze stekkers ook in een catalogus voor Moto Guzzi delen, Stein Dinze anders kijk maar eens rond op het internet, een locale electro leverancier moet het ook wel kunnen leveren.
Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di apr 01, 2008 13:30

Kijk voor electra spul, oa stekkers in allerlei soorten en maten (inclusief bosch stekkers zoals op de motronic kabelboom!!) anders ook eens op www.rickdonkers.nl
Bestel ik regelmatig spullen. Gaat prima
Zelf gebruik ik trouwens doorgaans gewoon ongeisoleerde kabelschoentjes van 6.3mm die je in losse huizen van 1,2,3,4, 6of 8 pins kan steken. Werkt prima mits je netjes werkt. Nooit problemen mee tot nog toe.

Gr,
DJ

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di apr 01, 2008 14:46

Top...goeie info. Ik heb nu een geisoleerde stekkerverbinding gebruikt, zo een die je met een speciale tang moet dicht knijpen. Stekkerverbinding zelf heb ik wel vertrouwen in, maar het wordt zo idd wel een rommeltje met al die gebypassde steckers.

Ik moet ook nog een Alfetta met TS opbouwen dus misschien moet ik het daarin maar eens netjes doen. De 75 moet gewoon rijden en niet zeiken.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”