Helemaal mee eens Duke, dat energie wat je van de uitlaatgassen krijgt is bijna gratis, en zeker in vgl met een compressor.
Nu met een compressor zijn ook zeer hoge vermogens te halen, kijk maar naar de dragsters, maar dan zit je weer in een heel andere categorie, zeer special brandstof (klopvaster), een gezonde compressierverhouding zal ik zeggen..., dit is niet echt gebruikelijk bij een serie wagen tenzij ge veel geld hebt natuurlijk
Het feit dat de turbo de overhand een beetje heeft genomen zal wss wel liggen aan de autosport in de jaren 80, toen zijn de ontwikkelingen daar naar uit gegaan.
Als er in die tijd een paar gekken met mechanische compressor vanal hadden geëxperimenteerd was het mss nu meer gebruikelijk een compressor te hebben.
Maar voor de moment is turbo toch beter volgens mij dan compressor, zeker de nieuwe technologieën, twee turbo's, hybride turbo enz... van een turbogat is er nu niet meer zo over te spreken in vgl met vroeger, zeg maar de 75 1.8 turbo.
mvg NIck
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI