Serge,
Ik zou haast zeggen: laten we morgen ff onder de motorkap van mijn 16V kijken, misschien dat dat meer zekerheid geeft? Als zal het BDP opzoeken lastig zijn met gemonteerde bumpers e.d. of is dat wel te doen?
Jawel toch, hoe weet je anders dat nummer 1 in BDP staat ?BDP is op zich op het vliegwiel redelijk te vinden hoor, ook met alles gemonteerd. Alleen nokkenassen zijn niet te controleren, maar dat is ook niet nodig
En draaien aan de wielen.... soms is het zo simpel he....in versnelling zetten
De rotor draait met halve krukassnelheid, net als de nokkenassen. Je hebt tenslotte per cilinder meer één keer in de twee slagen een vonk nodig.Maar meteen een andere vraag... Stel, mijn cylinder 1 staat nu niet op BDP en ik moet het vliegwiel dus nog 360 graden draaien, dan draait de rotor toch ook een geheel aantal keren 360 graden?. Dus, stel ik had geen BDP maar ODP(?) en ik draai het vliegwiel 360 graden tot ik wel BDP op cylinder 1 heb (dus naast de olievulbuis...) dan draait de rotor toch ook een veelvoud van de 360 graden? Een verkeerde stand van 90 graden kan dan toch niet verklaard worden? De rotor draait toch halve snelheid van het vliegwiel??
Ik heb net (dus voor alle twijfel) de nummering gecontroleerd. de nummering die ik dus eerder neerschreef klopt. (dus cilinder 1 is NIET naast de olievulbuis, da's nummer 4)Michel, volgens mij onstaat er nu verwarring, cylinder 1 is de cylinder naast de olievulbuis. op jouw foto wijst de roor hieernaartoe. Volgens mij noem jij dat cylinder 3.....
Dat kun je niet met een schroevendraaier bepalen. Of cilinder 1 in het einde van de compressieslag staat wordt niet bepaald door de positie van de zuiger maar door de kleppen. Voor de zuiger is er geen verschil of het einde compressieslag of einde uitlaatslag is.
Eerste probleem is dat je niet weet of je nummer 1 wel einde compressie staat als ie op de "T" staat (want je kan de merktekens op de nokken niet zien en de rotorstand is onbetrouwbaar). Dit kan je wel controleren met behulp van stompe schroevendraaier in bougiegat.