reijnaje
Guru
Guru

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

wo apr 20, 2005 16:11

Serge,

Ik zou haast zeggen: laten we morgen ff onder de motorkap van mijn 16V kijken, misschien dat dat meer zekerheid geeft? Als zal het BDP opzoeken lastig zijn met gemonteerde bumpers e.d. of is dat wel te doen?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 20, 2005 16:17

Jeroen, in mijn schuur heb ik nog een 33 16v blok liggen, met correcte timing, dat is goed vergelijkingsmateriaal.... ik was even vergeten dat ik die had...... Toch raar dat zo'n oliepomp in meerdere standen verkeerd zou kunnen staan. BDP is op zich op het vliegwiel redelijk te vinden hoor, ook met alles gemonteerd. Alleen nokkenassen zijn niet te controleren, maar dat is ook niet nodig
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

wo apr 20, 2005 16:22

BDP is op zich op het vliegwiel redelijk te vinden hoor, ook met alles gemonteerd. Alleen nokkenassen zijn niet te controleren, maar dat is ook niet nodig
Jawel toch, hoe weet je anders dat nummer 1 in BDP staat ?
ivm nummering cilinders: ik ga thuis eerst kijken voor ik iets schrijf, ik begin hier zowaar te twijfelen :(
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 20, 2005 16:31

:oops:

Oeps...... je hebt gelijk Michel, ik als technische leek heb dar niet aan gedacht!! :oops: :oops: MIsschien staat bij mij inderdaad cylinder 1 niet in BDP...... En dat kan betekenen dat de rotor wel goed staat, of misschien 180graden verkkerd.... Ik moet opnieuw mijn huiswerk doen dus

Trouwens, waar is jouw ene posting gebleven???/ 8)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 20, 2005 16:33

weggedaan, omdat ik verdomme begin te twijfelen !!!!!! :? :? :?
voor nog MEER verwarring te zaaien, wilde ik eerst dubbelchecken !

maar aangezien je ze toch gelezen hebt:

1: passagierskant, distributie
2: bestuurderskant, distributie
3: passagierskant, schutbord
4: bestuurderskant, schutbord !

8)

en eigenlijk ben ik er WEL zeker van ! 8)

reijnaje
Guru
Guru

wo apr 20, 2005 16:35

De BDP tekens vinden lukt wel maar hoe krijg jij de krukas gedraaid zonder dat je goed bij de poelie kan? Aan het vliegwiel draaien met een schroevendraaier oid vond ik ook niet zo'n succes, klein stukje gaat wel maar als je wat verder moet ....

Blijft wel raar dat het zoveel verkeerd kan staan inderdaad, zijn toch dingen om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een motor lijkt mij.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 20, 2005 16:36

in versnelling zetten ;)

reijnaje
Guru
Guru

wo apr 20, 2005 16:37

in versnelling zetten ;)
En draaien aan de wielen.... soms is het zo simpel he.... :oops:

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 20, 2005 16:58

Precies, ik trek hem vooruit terwijl hij in de versnelling staat...

Maar voor een stukje extra verwarring, hier eht plaatje uit het wrekplaatshandboek waarbij over TDC (BDP) en wijzen naar cylinder 1 van de rotor gesproken wordt,maar het plaatje laat iets anders zien, en dat komt verdacht veel overeen met mijn motorblok...

Maar meteen een andere vraag... Stel, mijn cylinder 1 staat nu niet op BDP en ik moet het vliegwiel dus nog 360 graden draaien, dan draait de rotor toch ook een geheel aantal keren 360 graden?. Dus, stel ik had geen BDP maar ODP(?) en ik draai het vliegwiel 360 graden tot ik wel BDP op cylinder 1 heb (dus naast de olievulbuis...:)) dan draait de rotor toch ook een veelvoud van de 360 graden? Een verkeerde stand van 90 graden kan dan toch niet verklaard worden? De rotor draait toch halve snelheid van het vliegwiel??

Afbeelding

Ik ga vanavond gewoon mijn twee motorblokken vergelijken, de enige oplossing!
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Huib
Guru
Guru

wo apr 20, 2005 17:06

Maar meteen een andere vraag... Stel, mijn cylinder 1 staat nu niet op BDP en ik moet het vliegwiel dus nog 360 graden draaien, dan draait de rotor toch ook een geheel aantal keren 360 graden?. Dus, stel ik had geen BDP maar ODP(?) en ik draai het vliegwiel 360 graden tot ik wel BDP op cylinder 1 heb (dus naast de olievulbuis...:)) dan draait de rotor toch ook een veelvoud van de 360 graden? Een verkeerde stand van 90 graden kan dan toch niet verklaard worden? De rotor draait toch halve snelheid van het vliegwiel??

De rotor draait met halve krukassnelheid, net als de nokkenassen. Je hebt tenslotte per cilinder meer één keer in de twee slagen een vonk nodig.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 20, 2005 17:28

Michel, volgens mij onstaat er nu verwarring, cylinder 1 is de cylinder naast de olievulbuis. op jouw foto wijst de roor hieernaartoe. Volgens mij noem jij dat cylinder 3.....
Ik heb net (dus voor alle twijfel) de nummering gecontroleerd. de nummering die ik dus eerder neerschreef klopt. (dus cilinder 1 is NIET naast de olievulbuis, da's nummer 4)

Mijn conclusie: jij bent vanaf het begin op 't foute been gezet doordat je mis was met de cilindernummering. Daarop heb je je gebaseerd om de bougiekables aan te sluiten en daarom start je auto niet ;)

dus:

vliegwiel op T, nokken op merktekens en check of de rotor dan staat zoals op mijn foto.
als dat zo is:

sluit de kabel van cilinder 1 op die plaats aan. (waar de rotor staat, richting schutbord, ongeveer richting accu)
volg de aansluitingen op de verdeler klokgewijs
sluit in die richting respectievelijk 3,2 en 4 aan.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 20, 2005 23:37

OK, na wat mailwisselingen met Michel ben ik in de boeken gedoken, en ik heb nu het idee dat er twee soorten rotorstanden in BDP bestaan, 1 voor de 8v en 1 voor de 16v! ik heb hier plaatsjes van gevonden die overeen komen met verschillen tussen de twee plaatjes die ik hier al eerder geplaatst heb. Ook komt dit overeen met de rotorstand van mijn 16v..... Donderdagavond ga ik dit eens nalopen als ik in mijn schuur ben.

Mocht dit alles kloppen dan moet ik verder zoeken naar de oorzaak van he niet starten van de 16v, te beginnen met de vonk op de bougies,......

Rare jongens, die Italianen......
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 21, 2005 09:22

Hier een foto van mijn rotorstand... Het is in BDP of ODP, dat moet ik vanafvond nog even nakijken, maar het is zeker dat die stand verkeerd is....
Ook nog twee (slechte) foto's uit het handboek... met 2 verschilende rotorstanden in BDP...

Mijn rotorstand
Afbeelding

Rotorstand 16v in handboek
Afbeelding

Rotorstand 8v
Afbeelding

Maar warom zou een rotstand in BDP bij een 16v afwijken van een 8v????
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 21, 2005 09:56

tja.... ](*,)

Eerste probleem is dat je niet weet of je nummer 1 wel einde compressie staat als ie op de "T" staat (want je kan de merktekens op de nokken niet zien en de rotorstand is onbetrouwbaar). Dit kan je wel controleren met behulp van stompe schroevendraaier in bougiegat.

als ik je foto zie kan ik volgende vaststellen: als je nou krukas 360° draait, opnieuw op de "T" dan gaat je rotor 180° gedraaid zijn en wijst ie wel identiek zoals op de tekening in je manual. Dan zou 't verhaal dus kloppen !
Maar dat klopt dan weer niet met de info die ik van de dealer kreeg, dat de rotorstand bij 8v en 16v WEL identiek is !

:?

Huib
Guru
Guru

do apr 21, 2005 12:17

Eerste probleem is dat je niet weet of je nummer 1 wel einde compressie staat als ie op de "T" staat (want je kan de merktekens op de nokken niet zien en de rotorstand is onbetrouwbaar). Dit kan je wel controleren met behulp van stompe schroevendraaier in bougiegat.
Dat kun je niet met een schroevendraaier bepalen. Of cilinder 1 in het einde van de compressieslag staat wordt niet bepaald door de positie van de zuiger maar door de kleppen. Voor de zuiger is er geen verschil of het einde compressieslag of einde uitlaatslag is.

Voor uitsluitsel zul je dus de distributiekappen eraf moeten halen. BDP op het vliegwiel in combinatie met de merktekens op de nokkenassen in lijn geeft de garantie dat cilinder 1 aan het einde van de compressieslag zit. Dan zou de rotor dus naar de kabel van cilinder 1 moeten wijzen.

Ik kan met niet voorstellen dat de rotor van een 8v anders staat dan die van een 16v.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”