hondaman
Member
Member

RE: 75 motor vervangen door 155 motor

za sep 29, 2007 09:55

OK.Dat is een antwoord waar ik wat aan heb.Zal ie in de winter toch uit elkaar moeten.Ik was er al bang voor.

Andretti Molletti

za sep 29, 2007 12:16

Je stelt een vraag...wacht op het antwoordt wat je wilt horen.. loopt naar je wederhelft en zegt: kijk ze zeggen dat ik moet reviseren!!
En je hebt een legitieme reden om te gaan reviseren!!! :lol: :lol:

Hoort dit topic niet in het cafe thuis :-k

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 29, 2007 18:15

@Hondaman: zoek eerst eens uit waarom ie olie gebruikt/lekt..... dan kijken of dat probleem te fixen is of dat een revisie beter/gunstiger is.....
een echte revisie kost genoeg geld...

zoals Andretti terecht stelt:"eerst een goede diagnose stellen! "
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za sep 29, 2007 23:56

eerst een goeie diagnose idd, dan kan je daarmee ook je begroting voor je motorenrevise opstellen. Dus evt set zuigers en bussen etc. Koprevisie, lagerwerk, en hoe ver wil je gaan? Kruk slijpen en harden? Balanceren?
Als je het goed doet wel, anders is het geen reviseren, maar opknappen. Bij reviseren ben je al gauw 2500 aan spullen kwijt.

dus wellicht is het portemonneesgewijs verstandig eerst een goeie diagnose te stellen...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Huib
Guru
Guru

Re: RE: 75 motor vervangen door 155 motor

zo sep 30, 2007 12:15

Ik praat in engelse termen.
EGR = Exhaust Gas Recirculation. In het Engels.

Waar staat UGR dan voor volgens jou? Ik weet niet beter of EGR is de internationale engelstalige benaming.

Niet om te zeuren maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat je bedoelt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 30, 2007 12:52

75 TS blokjes zijn nog in overvloed te krijgen als je de adressen weet, zo duur zijn ze ook niet. De hoeveelheid 75s met rotte koets die op dit moment gesloopt worden is best groot, plaats een advertentie bij "gezocht" en je krijgt er gegarandeerd meerdere goede aangeboden.

Blauwe pluimen bij gas loslaten is vaak versleten kleplagers en oliekeringen daarop, soms is dit eenvoudig op te lossen met nieuwe rubbertjes zetten. Dit is door handige knutselaars te doen zonder de kop te lichten. Je kan nog overwegen alleen dit even te (laten) doen en dan eens te kijken wat de rest van je blok doet daarna.

Carterontluchting niet aan je luchtinlaat hangen is de nieuwste rage van de stickertuning-brigade. Het maakt echt bijna niets uit in vermogen tenzij je blok zo versleten is dat je door de overdruk die langs je zuigerveren lekt bakken met olie je luchtinlaat in blaast. De hoeveelheid vermogen die je dan al kwijt bent doordat je zuigerveren versleten zijn (en ongetwijfeld de rest van je blok) is zoveel groter dat je echt niets meer merkt van dat beetje olie wat je verbrand. Daar is maar een uitzondering op, namelijk als je een injectiesysteem met met lambdasonde hebt, die raakt zo vervuild en ontregeld dat je injectiesysteem over de zeik gaat en dan heb je natuurlijk een slecht lopende motor. Dit komt dus allemaal *niet* door het hangen van je carterontluchting aan je luchtinlaat, maar door andere dingen die mis zijn. Symptoombestrijden in plaats van de oorzaak wegnemen lijkt me niet de bedoeling, toch?

"Opknappen" van je blok lijkt me niet de moeite als je voor een paar honderd euro een goedlopend blokje kan kopen, ga voor de volledige revisie of hang iets 2ehands om.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 30, 2007 13:00

75 TS blokjes zijn nog in overvloed te krijgen als je de adressen weet, zo duur zijn ze ook niet. De hoeveelheid 75s met rotte koets die op dit moment gesloopt worden is best groot, plaats een advertentie bij "gezocht" en je krijgt er gegarandeerd meerdere goede aangeboden.........
Joh wijs me eens tien sloop75 ts-en aan dan...?? :?
Sloop75s >ja 1.6 1.8 maar geen ts-en of v6-en.....Die worden opgebruikt op zandvoort...
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 30, 2007 13:33

Helaas, bij mij zijn ze op... :( heb er net twee verkocht voor weinig... 8)

Meeste 75 TSen hebben inmiddels ook al wel dik twee ton gedraaid, dan willen ze allemaal wel eens een beetje olio gaan verbruiken.

- eerst een keer compressie meten, droog en nat om te kijken hoe de zuigerveren zijn.
- dan kopje eraf trekken en kijken hoe de klepgeleiders zijn.

Dan weet je wat je hebt en kun je beslissen of je het de moeite waard vind om de motor te redden... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

hondaman
Member
Member

ma okt 01, 2007 19:12

dank jullie voor goede tips.Ik was idd eerst van plan om de compressie eens te meten.Volgens mij heeft de motor veel carterdruk.IK ben bang dat ik er niet ben met een setje zuigerveren.KLeprubbers heb ik ook aan gedacht.Is misschien ook een mogelijkheid dat er daardoor olie in de inlaat komt.De motor heeft nl. wel een hele tijd stilgestaan.Ik heb wel een toevoeging in de olie geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 01, 2007 19:44

Doe ook een lektest ivm alleen compressiertest. Of laat evt een lektest doen bij de garage. Lektesters zijn vrij pijzig om zelf aan te schaffen.
Als zuigerveren op zijn en dus veel olie op cilwand achterlaten ipv eraf te vegen kan je hele mooie waarden op je compressietest krijgen terwijl motor toch echt "moe" is.
Als je compressie test slecht is: beetje olie op zuigers gieten. Indien waardes sterk verbeteren zijn zuigerveren en of bussen op. Als waardes slecht blijven moet het in je kleppen en zittingen zoeken.

Mzzl,
DJ

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 01, 2007 19:57

Je stelt een vraag...wacht op het antwoordt wat je wilt horen.. loopt naar je wederhelft en zegt: kijk ze zeggen dat ik moet reviseren!!
En je hebt een legitieme reden om te gaan reviseren!!! :lol: :lol:

Hoort dit topic niet in het cafe thuis :-k
Nee, nee, nee wat hij echt wil horen is dit: 75 blok reviseren en 155 kop er op pas maken, webers er op en met de lente 2008 bent je een gelukkig man!

Zoals al eerder gezegd, 155 blok past echt niet! Ik heb er 1 in gehad en heel snel weer uitgetakeld.... Past nooit. En waarom zou je het willen, na de 75 is het alleen maar slechter geworden..... :D
Dirk - Giulia2000TS

hondaman
Member
Member

ma okt 01, 2007 21:37

Een ding ben ik met je eens:Na de 75 is het slechter geworden. Heb ook een 155 2.0 TS. gehad.Superfijn blok,maar de rest was m.i.goedkope FIAT prut....(sorry liefhebbers).Echter Webers op een TS. blok??......IK vrees dat ik dan in de lente van 2008 nog aan het afstellen ben!

hondaman
Member
Member

ma okt 01, 2007 21:41

lektest is luchtaansluiting op bougiegat maken,drukmeter er op, en kijken hoe snel de druk terugloopt??

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 02, 2007 12:49

In principe wel maar je hebt er speciaal gecalibeerd apparaatje voor. Meet de lek als percentage van de toegevoerde luchthoeveelheid. Werkt veel beter en scheelt weer geknutsel. Gewoon ff proberen te lenen ergens of bij garage laten doen.

Mzzl,
DJ

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 02, 2007 20:53

Een ding ben ik met je eens:Na de 75 is het slechter geworden. Heb ook een 155 2.0 TS. gehad.Superfijn blok,maar de rest was m.i.goedkope FIAT prut....(sorry liefhebbers).Echter Webers op een TS. blok??......IK vrees dat ik dan in de lente van 2008 nog aan het afstellen ben!
Dan moet je injectie nemen met zo'n volledig programmeerbare computer, ben je tot lente 2010 bezig met je hobby... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”