Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde.

do sep 06, 2007 20:53

Vandaag de lambda regeling uitgeschakeld en gaan proefrijden, maar helaas. Ook heb ik de gasklepschakelaar eens doorgemeten en die geeft de goede weerstandswaarde.

Nu heb ik inmiddels wel ontdekt dat het rauwe geluid wat er is tijdens het inhouden uit de katalysator komt. Die ga ik er dus eerst eens tussen uit halen om verder te testen.

@Alfa33. Jij had het inhouden ook i.c.m. rauw lopen en klinken, kan dus ook de kat. geweest zijn. En dat het niet verholpen is door het uitschakelen van de lambdaregeling, maar door het gelijktijdig verwijderen van de kat. :?: (Als je dit tenminste gelijktijdig gedaan hebt)
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 33 16V inhouden en lambda waarde.

do sep 06, 2007 22:15

Vandaag de lambda regeling uitgeschakeld en gaan proefrijden, maar helaas. Ook heb ik de gasklepschakelaar eens doorgemeten en die geeft de goede weerstandswaarde.

Nu heb ik inmiddels wel ontdekt dat het rauwe geluid wat er is tijdens het inhouden uit de katalysator komt. Die ga ik er dus eerst eens tussen uit halen om verder te testen.

@Alfa33. Jij had het inhouden ook i.c.m. rauw lopen en klinken, kan dus ook de kat. geweest zijn. En dat het niet verholpen is door het uitschakelen van de lambdaregeling, maar door het gelijktijdig verwijderen van de kat. :?: (Als je dit tenminste gelijktijdig gedaan hebt)
Nee, ik had eerst de kat verwijderd en de lambdaregeling in stand gehouden (meerdere maanden). Het koude start probleem bleef bij mij ook zonder kat bestaan. Ik heb er mee leren leven zeg maar, totdat ik over dat emissieblokje bij de Motronic ML 4.1 gelezen had op squadra tuning. De lamdaregeling heb ik toen vervolgens uitgeschakeld waardoor die nu dus nog beter trekt en sindsdien 10% zuiniger geworden is :D
Tot op heden heb ik geen koude start problemen meer gehad. Voor de rest heb ik technisch niets veranderd aan de auto, dus vooralsnog schrijf ik dit aan de lambdaregeling toe.
Ben wel erg benieuwd wat het bij jou nu kan zijn dan.....
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

zo sep 09, 2007 16:53

Inmiddels heb ik de kat er tussenuit gehad, wat ook niet helpt en de voorverwarming van de lambda sonde gechekt.

Ook heb ik net de injectoren doorgemeten. Deze zouden volgens de vraagbaak een weerstand moeten hebben van 16 ±0,5 Ohm. Ze hebben een weerstand van 4,2 Ohm, dat klopt dus niet. Maar ze hebben wel alle 4 een waarde van 4,2 Ohm???

Zijn dit dan geen originele injectoren ofzo? Het zijn gele met een blauwe stekkeraansluiting.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

ma sep 10, 2007 10:59

gele?

welke kleur heeft het dekseltje zeg maar? als dit geel is klopt er iets niet..... naar mijn weten zitten deze in de 2.0 TS en de V612v :shock:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

ma sep 10, 2007 14:01

Het onderste deel wat in het spruitstuk zit is zwart, en het bovenste deel wat in de injectorrail zit is geel. En dan zit er een blauwe stekker op.

Net heb ik even gekeken bij een 2.0TS 16V in een 155 en deze heeft dezelfde, alleen zijn deze een iets lichtere tint geel en zit er een zwarte stekker op.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

ma sep 10, 2007 22:11

dan denk ik dat je verkeerde injectoren in je 16v hebt zitten :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde i

ma sep 10, 2007 22:13

dan denk ik dat je verkeerde injectoren in je 16v hebt zitten :wink:
opeens verkeerde injectoren???? :?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde i

ma sep 10, 2007 22:22

dan denk ik dat je verkeerde injectoren in je 16v hebt zitten :wink:
opeens verkeerde injectoren???? :?

niet opeens maar dacht dat er geen gele in een 16v horen te zitten deze ken ik alleen uit een 2.0 of een V6.....

weet niet wat er in een 16v horen maar denk geen gele 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

ma sep 10, 2007 23:19

gele zitten in eeen 1.7 16v en ze doen het super in mijn 1.4beetje xtra :D :D

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

ma sep 10, 2007 23:27

De kleur zegt niet zoveel... De nummers die erop staan des te meer.

Bij Ford Motorsport kun je via de kleur de grootte bepalen maar bij standaard Bosch injectoren zegt de kleur niet zo veel...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

di sep 11, 2007 06:20

de kleur is een indicatie is mij altijd geleerd :shock:

nu word het heel spannend denk ik

ben eigenlijk ook nog nooit tegen gekomen dat het niet klopt tot nu dan maar ik ga dit ff voor mezelf uit zoeken :?


succes met de 16v
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

Re: RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde i

di sep 11, 2007 11:55

dan denk ik dat je verkeerde injectoren in je 16v hebt zitten :wink:
opeens verkeerde injectoren???? :?
Het probleem is er nu al zo'n 2 jaar :oops: , en ik heb deze 33 al 4 jaar. Omdat het inhouden alleen voorkomt op redelijk specifieke momenten en het ook wel iets erger lijkt te worden, zou het kunnen dat het probleem er al die 4 jaar al is en dat ik het de eerste 2 niet gemerkt heb.
Dan kan het zijn dat ik m'n 33 met verkeerde injectoren gekocht heb, maar hij is altijd bij de dealer in onderhoud geweest waarom zouden die er verkeerde inzetten?

Wie heeft een 33 16V en wil even kijken welke kleur injectoren hij/zij heeft?

En wie weet hoe het zit met de weerstandswaarde die ik gemeten heb? (Op alle vier 4,2 Ohm gemeten, volgens het boekje moet het 16 zijn.)
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 282
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

di sep 11, 2007 12:13

In een 16v zitten GELE injectoren...
Dus dat is goed.

Welke versie chip zit er in je ECU? en welke revisie heeft je ECU?
Er zijn 3 versie's gemaakt 001, 002 en een 003 duidelijk gemarkeerd aan de bovenkant van de ECU.

Versie 001 en 002 hebben wel eens last van vreemde problemen die zomaar kunnen komen en zomaar weg zijn.
Versie 003 heeft daar geen last van, zeker niet in combi met de Squadra-tuning chip dan heb je een goede combi.

Waarschijnlijk heb je problemen tussen de 2000 en 3000 toeren, en verder niet?

Greetz,
Lon

---------------------
had een 33 1.7 S 16v QV ( ze is echter nog wel onder de scarb leden :D te vinden )
Squadra 33 bestuurslid (Webmaster)

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

di sep 11, 2007 12:44

Oke, de injectoren zijn qua kleur dus goed.

Het probleem zit tussen de 2000 en 3000 toeren inderdaad. Daarboven kom ik koud niet.

Op de ECU zit een grote paarse sticker, en nog een kleinere witte. Op die witte staat dan het versie nummer? Dan heb ik een 004. Toevallig dat dat nu ter sprake komt, ik heb net een 003 gemonteerd om te proberen. Tijdens het monteren viel dat verschil me op, en schoot me te binnen dat dat versie verschil al eerder besproken is op het forum.

Zometeen even proefrijden met de andere ECU.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: 33 16V inhouden en lambda waarde. Weerstandswaarde injec

di sep 11, 2007 13:16

er is ook nog een 004 ECU versie en aangezien jij een '94 hebt denk ik dat je de 004 versie hebt. Dat is dus de ECU versie zonder emissieblokje in de kabelboom.

vwb de injectoren: de mijne zijn ook geel en hebben het volgende serienummer:
270 (bovense nummer op de injector)
3290 150 702 (vervolg nummer)

de 3290 kan ik niet heel goed lezen dus die onder voorbehoud. De cijfers 150 702 zijn wel goed.

Ik meet op mijn injectoren een weerstandswaarde van 15,9 Ohm dus dat is goed iig. :D
Jij meet dus 4,2 Ohm op de pootjes en dat lijkt mij dan niet meer een goede injector, of een verkeerde injector. Ik weet niet wat het effect op de motor is van een injector(en) met een te lage weerstandswaarde, maar wellicht dat jouw probleem hiermee samenhangt?? Ik blijf het namelijk wel vreemd vinden dat de motor weer goed gaat lopen op het moment dat die op bedrijfstemperatuur is, terwijl ook dan de weerstandswaarde van de injectoren hetzelfde zijn...... :?
Misschien dat Dre hier meer over kan vertellen???
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”