Pescina
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: RE: Wat denken de kenners?

za jul 21, 2007 10:11

Je kan toch vragen waarom ze zoveel tijd berekent hebben? Misschien hebben ze er een goede verklaring voor. Vragen staat vrij en het heeft meer zin dan de vraag hier te stellen.
Ciao Kas,

Ja heb ik ook gevraagd natuurlijk. Er werd me verteld dat de handremkabel de boosdoener was en dat dat zolang duurde.
Huidig geen Alfa

Alfa 33 1.3 S Blue (1989)
Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

Andretti Molletti

Re: Wat denken de kenners?

za jul 21, 2007 10:56

Ik stel de vraag hier omdat ik niet weet hoelang deze werkzaamheden moeten duren.
Maar je kan wel de prijs beoordelen? (Je zegt dat je er van schrok, dus je had een verwachting).

Het gaat me niet om Pescina of andere personen, maar er is wel irritatie naar de branche in het algemeen.
Daarom is het belangrijk beide kanten te bekijken.
Dat de branche te duur wordt in verhouding met de loonstijgingen is duidelijk. Daar zit o.a. de overheid achter met allerlei heffingen die niet meer reeel zijn.
Dat mensen die in de branche werken ook geirriteert raken is duidelijk uit een aantal bovenstaande postings (en deze van mij ;) )
Vooral vakantiegangers die een aardig woordje buitenlands spreken laten steeds meer hun onderhoud ed op vakantie doen ivm de lagere werkplaatstarieven in de omringende landen.

De klanten raken geirriteerd door torenhoge prijzen, door steeds vaker foutive diagnoses en aanhoudende ellende. (iemand die een uur teveel betaald is vaak nog goed af ;) ).
Echt goed personeel wordt steeds zeldzamer en logisch want de marges zijn minimaal en de opleidingen kosten goud.. De winst moet ergens vandaan komen en dus is de kwaliteit-prijs verhouding in het geding.

Beide kanten zijn te begrijpen.

Wat doen we hier op het forum?
(Het Kas antwoordt was best wel diplomatiek toch?)
Ik denk dat we elkaar moeten helpen oplossingen voor (technische) problemen aan te dragen. Elkaar zelfs fysiek kunnen helpen.
Onze alfaatjes op de weg houden, maar..
wat we NIET moeten doen is de branche de schuld geven of de monteur in de garage.
Dat neemt niet weg dat we in real life de ondernemer niet mogen aanspreken op zijn verantwoordelijkheden, integendeel!! Je mag als klant voor zo'n bedrag een hoge verwachting hebben, onderbouwing van het verhaal kan je hier ook vinden op het forum, maar laten we het zo objecief mogelijk houden!

Ik begrijp Pescina wel, 100+ euro is niet niks!!
Maar ik begrijp Ronald misschien nog wel beter.... als techneut zie ik ook elke maand te weinig salaris binnen stromen om mijn auto naar een werkplaats te kunnen rijden waar nota bene gemiddeld genomen minder geschoold personeel zit dan ik, maar wat mij netto meer kost dan ik verdien... vreemd..;)

paulsteeman
Guru
Guru

RE: Wat denken de kenners?

za jul 21, 2007 11:07

Absoluut mee eens Dre.....
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Wat denken de kenners?

za jul 21, 2007 11:27

Je kan toch vragen waarom ze zoveel tijd berekent hebben? Misschien hebben ze er een goede verklaring voor. Vragen staat vrij en het heeft meer zin dan de vraag hier te stellen.
Ciao Kas,

Ja heb ik ook gevraagd natuurlijk. Er werd me verteld dat de handremkabel de boosdoener was en dat dat zolang duurde.
Dan is het toch ook duidelijk waarom ze 4 uur berekenen? In 1.5 uur kun je mijnsinziens de klus klaren maar zoals hier al geoppert is kan het behoorlijk tegenzitten. Ik zal maar niet vertellen hoe lang ik bij de voorremmen van mijn Sud gezeten ( en gestaan ) heb. Een ervaren Alfasleutelaar had het wellicht sneller gedaan maar al met al was het een erg dure aangelegenheid geworden. Communicatie over en weer is erg belangrijk en nog steeds een probleem bij veel klanten en bedrijven. Uitleggen waarom het zoveel tijd kost scheelt een hoop ergernis achteraf. En was je vraag eigenlijk niet nodig geweest. :wink: Wat dat betreft ben ik het met Andretti eens.

Pescina
Full Member
Full Member

za jul 21, 2007 15:57

Nou ja ik gun iemand zijn werk ook wel hoor, dat is het probleem niet. Maar ik had zelf ook gedacht een uur of 2.
Maar van die minimaal 100 euro kan ik zelf ook gaan stappen en doe dat dan ook liever!! Als je vind dat je te weinig verdiend hoef ik dat niet aan te vullen natuurlijk.
Maar neem nou die lampkabel.....hij heeft dus gewoon een draadje van mijn andere koplamp gemaakt en doorgelust. Ja dat kan ik zelf dus ook :D

Er komt nog bij dat ik gewoon netjes hou, ik noem geen namen. Ik vind dat ik daarbij best mag vragen wat dat gemiddeld duurt die reparaties.
Daarbij is het zo dat ik het wel kan vragen, heb ik ook gedaan maar ben er niet bij geweest natuurlijk. Dus ik kan het niet controleren.
Gelukkig leven we in vrij land en dit is de laatste keer dat ik daar geweest ben.

Vandaar mijn vraag, het is niet de bedoeling mensen af te zeiken, de branche af te zeiken of wie dan ook.
Huidig geen Alfa

Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

Rob75
Guru
Guru

za jul 21, 2007 16:23

Ik denk dat er verschillende kanten aan dit verhaal zitten, maar dat zou te ver gaan om die allemaal erbij te halen. Een werkplaats tarief van 40 euro inclusief btw. wat ik uit het verhaal opmaak lijkt me heel redelijk. Even grof geschat heeft een garagehoudeer aan een monteur al snel zo'n 20 euro kosten per uur uitgaande van een normaal salaris op mbo niveau. Dan moet hij er zelf ook aan verdienen en de nodige kosten aan werkplaats etc. En ook een niet merkgebonden monteur zal zo nu en dan eens op cursus moeten.

Bij een merkdealer zijn tarieven van 75 euro ex. ook nog wel te verklaren. Ik zag een reactie van iemand bij VAG hier. Daar werken ze met vastgestelde tarieven. Dus remkabel kost een uur(bijvoorbeeld exacte waarde ken ik niet), er van uitgaande dat de auto altijd zijn beurten heeft gehad, zal dit ook lukken. Vervolgens heeft de officiele dealer ook nog eens te maken met allerlei speciaal gereedschap dat de universele garage niet heeft of zelfs niet kan krijgen. Wanneer een Alfa monteur dan ook nog eens moet weten hoe een JTS uit de 159 in elkaar zit, tel uit je winst.

Vraag is dan ook of je een 33 serie twee naar de dealer brengt voor deze klus of naar en universeelbedrijf met als nadeel dat een reparatie duur wordt door de tijd die erin gaat zitten. Persoonlijk denk ik dat de Alfa dealer een rekening had gepresenteerd waar je nu nog voor aan de zuurstof had gelegen.

Misschien is het iets om eens na te gaan of het zinvol is iets via de SCARB of dit forum te regelen waarbij allerhande onderhoud vooraf kunnen worden ingeschat?

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Pescina
Full Member
Full Member

za jul 21, 2007 16:48

Ok duidelijk...en natuurlijk zitten er 2 kanten aan :D
Mijn bedoeling is om in mijn zoektocht naar een goede garage het kaf van het koren te scheiden en te vragen hoe anderen erover denken.

Dank voor de reacties allemaal.
Huidig geen Alfa

Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”