Even over de mechanische spanner:
Ik had vanavond pas tijd om het plugje wat achter de spanner in het blok zit te monteren, en daarna dus de riem er weer op te leggen. Om te proberen nog even de oude riem terug en als de olie lekkage inderdaad weg is, gaat er een nieuwe op. Ik had dus de riem gemonteerd en alles netjes op tijd gezet. Nou zal het misschien niet de goede manier zijn maar ik torn het blok altijd met 2 ring 22 sleutels op de nokkenas moeren. Gaat normaal zonder problemen. Maar vanavond versprong de spanner steeds! Iemand hier heeft wel eens gezegd dat als de motor uit valt en je achteruit rolt dat dan de riem van tijd gaat, en dat geloof ik nu ook wel... Na een paar keer dit herhaalt te hebben, heb ik de laatste keer de auto in de versnelling gezet en naar voren geduwd. Toen bleef de spanner goed. Hoewel, hij versprong een tandje maar dat was denk ik omdat de tanden op de krukas niet goed zaten. De tijd wqas weer op en ik moest weer weg, maar misschien morgen even verder kijken.
Maar naar mijn idee klopt dat verhaal van dat achteruit rollen dus wel..

75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971