Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 08:04

Ja zoals hierboven gezegd: Zorgen dat de Wandler (omvormer) in actie is geweest. Dus daarna pas gaan peilen (in de Neutraal bij draaiende motor)

Olie moet vers rood zijn. Is dat niet zo, is het misschien raadzaam om de olie eens te gaan vervangen. Op de bak zit een soort van carter. Die kan er onderuit (carterpan). wel als de olie is afgetapt - maar dat hoef ik de doorgewinterde Sander niet uit te leggen. met de carterdeksel los kom je bij het filter die reinigbaar is, als ie verstopt/vervuild is zal daar het grootste euvel zitten. Schoonmaken en terugplaatsen.

:twisted: En ja zuinige Sander, er zijn automaatbakolieën die duurder zijn en echt verschil maken op de werking van het schakelen - dat is echt geen fabel.

Zo - nu heb je toch wat te sleutelen. :wink:

Tevens vraag ik mij af WAT de bak dan doet bij koud naar de 3e versnelling, haperend schakelen (wel-niet-wel-niet) of helemal niet.... :?:
ik wil Tom niet afvallen want hij hij heeft wel gelijk alleen er is meer in automatenland :wink:
- Niet alle merken moeten gepeild worden in N (neutraal) met draaiende motor...... sommige ook in P met draaiende motor dus check dat even....
- Olie kan rood zijn en toch oud.......als je niet weet wat de vervangingshistorie is: vervangen! die olie EN het filter... Schoonmaken is voor hobbyisten....nieuwe plaatsen doen proff..... :wink: Bovendien kost een automaatbakfilter vaak net zoveel als een luchtfilter dus daar ga je niet voor lopen knoeien....
- slippen: een automaat slipt altijd.... de mate waarin is natuurlijk wel van belang... maar dat moet je voelen dat is niet uit te leggen
- helemaal niet opschakelen: doet ie het ook niet als je de keuzehendel in 1/2 of 3 zet? Nee?! dan zou ik eens kijken of de keuzehendel wel de bak bedient.... (stang mechanisme neem ik aan maar electrisch kan ook....controleren dus of de bak wel aangestuurd wordt..)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 357
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 09:09

Die vulinhouden die hier genoemd worden hebben betrekking op een lege bak d.w.z. ook een lege koppelomvormer. Bij het verversen van de olie incl. filtervervanging gaat er ongeveer 3.0 ltr. olie in. Je begint met 2.5 ltr. en vult a.d.h.v. het aflezen van de peilstok zoveel bij dat het onderste bolletje nat wordt.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 11:17

@ Ravado: ik denk dat je gelijk hebt, peilen met draaiende motor , met bak in P
Dat van die keuzehendel ga ik nog eens na, maar met warme bak werkt alles wel goed, (P,O,A,2,1) dat weet ik wel.
Ik wil nog wel benadrukken, dat de bak warm echt goed werkt in mijn beleving.
Dus het verhaal van de juiste olie/ filter zou best eens kunnen dan, toch?
En er zal neem ik aan -maar ga ik nog na- geen verschil zijn in de bakbediening/ keuzehendel koud/ warm. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:03

- Niet alle merken moeten gepeild worden in N (neutraal) met draaiende motor...... sommige ook in P met draaiende motor dus check dat even....
Klopt maar bij de oudere automaten en al helemaal duitse - biedt de N meer soelaas ivm de wandler(omvormerwerking) Hoewel het verschil tussen deze weinig is.
(ja en in het instructieboekje staat inderdaad "P" , dat zegt niet zoveel - maatje van mij werkt bij een transmissiespecialist - vandaar mijn overgenomen wijsheden uit het verleden)

Waarom? Omdat de oudere bakken door de staat ervan gevoeliger zijn voor de druk van die omvormer.

Sander spreekt over lastig in de hoogste versnelling springen - en precies daar heb ik wel wat Merc en Beamer ervaring mee....DRUK.....ofwel oliepeil ofwel filterwerk (of de combi)

O ja Rav: wel eens het verschil gezien tussen vervangingsfilters en reinigingsfilters? (da's pas Profi!)
:wink:
Bovendien gaat het over Sander, hier bekend als recyclekoning :biggrin:
Laatst gewijzigd door giulia-tom op zo jun 03, 2007 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

tahir

RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:07

maar Alessandro,ik dacht dat je het over de versnellingsbak had :oops:
motor met filter vervangen is inderdaad 5.8 liter lees ik nu :)

Andretti Molletti

RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:08

Doe warm maar eens een `stall test` weet je gelijk meer.

stall test: in D. voet heel hard op de rem, en volgas geven!!!
Dan stalled de motor ergens bij 3000 a 3500 rpm als de koppelomvormer nog goed is.. er is voor eleke aut. een stall toerental.
Deze test zegt dus iets over de staat en kwaliteit van de koppelomvormer!

tahir

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:09

maar Alessandro,ik dacht dat je het over de versnellingsbak had :oops:
motor met filter vervangen is inderdaad 5.8 liter lees ik nu :)
ik denk dat ik nog moet bijkomen :lol:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:09

motor met filter vervangen is inderdaad 5.8 liter lees ik nu :)
[-(

nietes! 525 is toch een 2.5 liter! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

tahir

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:16

motor met filter vervangen is inderdaad 5.8 liter lees ik nu :)
[-(

nietes! 525 is toch een 2.5 liter! :wink:
:needcoffee: :lol:

ik lees jullie wel,zo steek ik tenminste wat op :D

Andretti Molletti

RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:20

Is idd de betere werkwijze bij bmw...

MOTOR met filter vervangen!!!

8)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 12:47

O ja Rav: wel eens het verschil gezien tussen vervangingsfilters en reinigingsfilters? (da's pas Profi!)
:wink:
als je het reinigingsfilter maar vervangt... :wink:
op voorwaarde dat het kan.......

@Allessandro: als je de voet op de rem houdt en je zet de automaat in D of R voel je dan gelijk dat de automaat weg wil of duurt het even voordat je aandrijving hebt?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 23:51

Ik heb nog niks getest of gemeten vandaag, enkel wat gepoetst. :oops: (ook niet gereden dus) Ik ben wel voornemens morgen de olie juist te peilen!
Dat is dus blijkbaar na alle standen 10 sec ingeschakeld te hebben en dan in stand 0, met lopende motor?
En dat doe ik dus eerst met koude bak en later nog eens met warme bak.
Tussen die twee metingen in ga ik rijden en probeer dan duidelijker in de gaten te krijgen, wat er (niet) gebeurt. Ik ga dan ook de standen 1 en 2 proberen. Dan kom ik hopelijk meer te weten.

@ravado: ga ik ook extra op letten. In mijn beleving wil ie wel meteen weg, zowel voor-, als achteruit.

@Andretti: de motor ga ik niet vervangen :lol: , maar de stalltest ga ik wel doen!

Alvast bedankt voor de input, morgen kan ik dus gerichte tests uitvoeren. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Roeltje 164

RE: automaat schakelt koud niet goed op

zo jun 03, 2007 23:59

Die Alessandro, komt ie met een beemer die okee leek en het toch niet is, en opeens heeft iedereen er verstand van..... :lol: :lol: suc6 ermee... :D
geweldig zo'n forum... :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: automaat schakelt koud niet goed op

ma jun 04, 2007 21:23

Okay, ik heb de eerder genoemde tests gedaan. De uitkomsten:

Koud staat het oliepeil van de bak op max.
Warm staat het oliepeil boven max!

Koud blijft de bak meestal in 2. Als je rustig rijd -en dat doe ik- vertrekt de auto in 2, warm of koud, geen verschil. Ga je harder, dan hoort de bak dus op te schakelen naar 3.
Warm doet ie dat prima, koud dus niet. Hij lijkt soms te slippen als je harder wilt met koude bak. :?

Warm schakelt de bak perfect, alle versnelingen en standen. Ik heb dit o.a. stilstaand geprobeerd en idd de auto zet zich meteen schrap.
Koud duurt dit net iets langer, maar meer dan 1,5 sec zal het niet zijn.

De kickdown doet warm goed z'n werk. Koud komt dit niet voor. :wink:

Dan de stall test. Een beetje lastig voor mij, want dan moet ik mijn rechtervoet erbij gebruiken. Ik heb de linker dus vol op de rem gezet en mijn hiel van de rechter op het gaspedaal. Ik ben langzaam de druk op gaan voeren. De auto wilde wel gaan rijden (uiteraard), maar het toerental bleef steken op iets boven de 2000 t/m. De auto stond nog steeds stil.
Ik ga er vanuit, dat dit plankgas is, maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet, want ik voel immers niks in mijn voet. Wel heb ik voldoende kracht in mijn been, dus het zal wel kloppen. :roll:

Nou heren geleerden: zeg het maar! 8-[
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: automaat schakelt koud niet goed op

ma jun 04, 2007 21:33

ik heb vroeger een gelijkaardig probleem gehad met een mazda,die schakelde vaak niet meer.
er was een pakking kapot ,want de versnellingswissel ging met oliedruk.
en doordat de pakking kapot was kreeg het systeem te weinig druk.
was wel nog in de oude tijd :1984 :oops:

Terug naar “Algemene Technische vragen”