ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Banden lopen tegen stabilisatorstang.

do mei 31, 2007 08:39

??
Die zijplaten zijn ztijf in de opwaartse/neerwaartse richting maar zoals Roberto beschrijft kun je ze buigen!!
het is 10mm dik en gaat zeker niet vanzelf maar het kan..
de messen, zo worden ze genoemd zijn zijdelings niet zo heel sterk, maar daar worden ze dus NIET op belast..
De naam "mes"is treffend... een mes buig je zijdelings met gemak... in de snijrichting niet!
Ietsjes bijbuigen geen probleem en maakt de boel niet onveilig hoor!
ik heb het hier geproberd met mijn 30mm stabi en die krijg ik met mijn 100kg echt niet in beweging... zou er verschil in materiaal gebruik zittn??? het ene 10mm staal is het andere 10mm staal niet, toch?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Banden lopen tegen stabilisatorstang.

do mei 31, 2007 09:20

Messen moeten wat dikte hebben. De smalle zijde wordt ook belast. Je duwt via de botjes aan de zijkant van het mes, dus er ontstaat een koppel.
Resume zowel de hoge kant als de platte zijde van het mes worden belast, alleen in een heel andere verhouding, waardoor deze beiden kunnen verschillen in dikte!
En voor de werking van de stabilisator telt alleen de hoogkantige belasting van het mes. Dat is ook de enige kracht die de ronde staaf op torsie kan belasten.
Op zich is het helemaal niet erg dat het mes op de platte kant te vervormen is, maar ik vraag me af of het mes niet te dun is, veel <10mm?.
Waardoor je teveel torsie opgenomen wordt in je mes en de torsiestaaf niet effectief gebruikt wordt.

die stabi's die ik laatst gelast had - waar scheuren die??? Precies in de oksel!
In de overgang mes / torsiestaaf zitten de grootste spanningsconcentraties dit dient met zorg ge-designed/gemaakt te worden :mrgreen:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 31, 2007 09:41

Het probleem is nu bekend dus, dus heb ik meteen een andere vraag over hetzelfde onderwerp. Ik ben op de sloop een stabi tegengekomen vlgs mij 28 mm van een VW Passat, ik heb het idee dat hij bijna goed is qua afmetingen. Het is toch geen bezwaar om de "messen" ( Die er eigenlijk niet aanzitten want hij is uit 1 stuk gemaakt) met een hydraulische pers ( 15 ton) iets te verbuigen.?????(koud)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 31, 2007 09:46

Nee, dat kan gewoon Algra....Iets dan......Tell me, voor je Giulia?? (slopen die Passat's! welke serie eigenlijk?)

Als je de verbinding tussen buis en platte kant niet belast kan het niet echt misgaan lijkt mij :wink:
Laatst gewijzigd door giulia-tom op do mei 31, 2007 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Maurizio
Guru
Guru

do mei 31, 2007 09:50

Die er eigenlijk niet aanzitten want hij is uit 1 stuk gemaakt) met een hydraulische pers ( 15 ton) iets te verbuigen.?????
Kan, hoe denk je dat de messen van een stabi anders gemaakt worden. Je moet allen de vervorming niet overdrijven, dan krijg je scheuren!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 31, 2007 10:00

Dan ga ik toch es serieus meten.. Welke Passat vroeg je??
Iets van Bj 2000- 2002 d8 ik.Iig nog niet die met die "China-made chroomgrille" :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”