yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Starten 75 1.8ie: rakketakketak

ma mei 28, 2007 19:19

Of de startmotor trekt dus alles naar beneden, kan dat geratel (sluiten en lossen van je relais contacten) verklaren.
Maar dat was dus de laatste keer met het extra relais weg. Vreemd is het allemaal wel :?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Starten 75 1.8ie: rakketakketak

ma mei 28, 2007 20:25

Yuri, heb je al geprobeerd om rechtstreeks vanaf de + van de accu naar de startmotor te gaan, alssie dan gewoon start, is waarschijnlijk het contactslot gaar
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 28, 2007 20:52

Nog een keer geprobeerd, starten - lopen! :blue_confused: Accu was weer 13V.

Mijn theorie nu: de auto heeft 'op de accu' een km of 50 kunnen rijden, en toen werd de boordspanning te laag en was het dus einde oefening. Conclusie: de dynamo laadt niet voldoende bij. Toch wel raar, kun je dan (met licht aan) nog 50 km rijden? Dat het laadstroomlampje niet aan gaat verbaast me al minder :mrgreen:

Dus misschien toch maar de dynamo vervangen...

Anyway, misschien gebruik ik deze wel om in te ruilen op een daily driver diesel bij een autohandelaar in de buurt (afstand: enkele reis < 25 km) :wink:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma mei 28, 2007 20:55

Wat geeft de Voltmeter aan als de motor loopt? Zou toch al gauw boven de 13.5 V moeten zijn... Even goed bekijken wat het nu precies was want anders sta je dalijk weer... :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 28, 2007 20:58

Wat geeft de Voltmeter aan als de motor loopt? Zou toch al gauw boven de 13.5 V moeten zijn... Even goed bekijken wat het nu precies was want anders sta je dalijk weer... :wink:
O ja, dat heb ik dus gelijk gemeten, en dat is te weinig (12,8V) dus ik denk wel dat ik er uit ben. Niet dat ik hier veel mee ga rijden, maar goed. Het liefst doe ik hem over aan een beginnende transaxle-Alfist ipv dat ik hem naar een anonieme autohandelaar breng en dan wil ik er geen trammelant mee hebben, dus ik ga een dynamo uit het rek trekken.

cbrouwers
Member
Member

ma mei 28, 2007 21:16

Hoi Yuri,

Wat ik dus ook al zei: vervang de dynamo (Olie maakt meer kapot dan je lief is :wink: ) Als er een half ingedroogde vettige laag op de gelijkrichter en de spanningsregelaar zit kun je dit dus krijgen! Overigens is "olie in de dynamo" een uitspraak van de wegenwacht, misschien is de dynamo wel "gewoon" kapot. Zelf heb ik gehad dat als ik start het laadstroomlampje brandde, je rijdt een stuk, stopt de motor even. Starten en....laadstrroomlampje uit! Je rijdt door in de veronderstelling dat alles goed is. Na een poos sta je stil.....met een lege accu! Toen kwam die wegenwachter dus! Met een volle accu kun je trouwens een heel stuk rijden, 150km is haalbaar (overdag en geen regen), doe je lampen, ruitenwissers en/of achterruitverwarming aan, dan is het feest sneller over!

Toen je deze (inmiddels) puzzle afgelopen zondag ophaalde zei je na het starten "het laadstroomlampje is uit hoor", ik heb meteen gezegd "maar laadt ie wel bij?"

In ieder geval fijn dat ie het weer gaat doen.

Een "teleurstelling" voor Dibro, die dacht dat 75IE's boomerangs waren! (maar in Italië maken ze helemaal geen boomerangs)
heb: ALFA 156 1.8TS 16V ('05), Spider Junior 1600 ('76)
had: Berlina 2000 ('72), Alfetta 1.8GT ('75), Alfetta 2.0GTV ('79), Giulietta 1.6 ('85), 75 TS ('90), 75 Indy ('92),ALFA 156 1.8TS 16V ('99), ALFA 156 1.8 TS SW ('04)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 28, 2007 22:12

Toch wel raar, kun je dan (met licht aan) nog 50 km rijden? Dat het laadstroomlampje niet aan gaat verbaast me al minder :mrgreen:
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik heb ooit vergeten de dynamo aan te sluiten bij mijn 33, na achteraf bleek. Ikheb daar dus meer dan 200 km (!) mee gereden, voordat ie stil viel. In die periode is 50km met licht aan gereden, 150 km met radio en er is -even tellen........- 6x gestart.
Laadstroomlampje prande idd niet. (maar ik had natuurlijk moeten zien, dat ie bij contact aan en motor uit ook niet brandde!! :oops: )
Accu was wel best goed dus. :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 28, 2007 22:33

Onder het motto 'no use in putting off the inevitable' meteen maar begonnen met het vervangen van de dynamo. Het is ondertussen te donker (ja, ik heb weer zo veel auto's dat ik geen 'binnenplaatsen' meer heb :roll: ) om nog verder te gaan, maar morgenavond zullen we eens zien.

En dan ben ik tóch blij dat ik die startonderbreker er uit heb geknikkerd. Dat zat er ook bepaald niet lekker in (verbindingen isoleren? Welnee, waarom zou je?)

Terug naar “Algemene Technische vragen”