misschien hebben diegenen die later de zoekfunctie gebruiken hier wat aan:
betreft een alfa 146 1.6 twinspark moter
de fan van deze type word door de moterregelunit aangestuurd,schema ervan is in de link die rob boven had gegeven,bij mij was dit niet het geval,de relais die als je de zekeringkast losmaakt en je naartoe haald is aan de rechterkant boven de 1ste of de 2de (excuus hiervoor) van de fan,de garage had mij verteld dat er een ruilmotor in zat,het kan zijn dat het daardoor komt maar er zat bij mij geen relais van de fan in de zekeringskast,verder heb ik gemerkt dat er op bijde kabels die op de sensor komen (zijn er 2 boven op je termostaat) aarde aanwezig was,dus klopte er iets niet en ik dacht die relais is niet niks voor niks weggehaald dus..
ik had al binnen een schakelaar maar die werd na het inschakelen na 10 seconden gloeiend heet,ik heb met iemand overlegt die er meer verstand van heeft en die heeft mij verteld van een startrelais,dan zou er minder stroom door de schakelaar lopen en zou deze minder warm worden.dus heb ik deze gebruikt
startrelais gehaald (kost rond de 6 euro) 4 aansluitingen nummers 30/85/86/87 ,ik heb gemeten en op de fan zat constand stroom aan de rode kabel,dus heb ik er een zekering tussen gezet van 30 ampere,50 kan ook dacht ik maar deze houd het al een week nu,daar heb ik een kabel naar de aansluiting 30 getroken en een aansluiting naar de schakelaar,de andere aansluiting van de schakelaar gaat naar aansluiting 85 van de relais.op aansluiting 86 komt aarde en aansluiting 87 gaat naar de rode stroomdraad van de fan..verder had ik geen continu aarde op de fan dus heb ik deze ook op aarde gezet..
ik heb het met draaiende moter en op stilstand getest en alles werkt goed zonder dat de kabel warm word
ik heb gelezen dat ze bij oude autos een 2de fan erbij gooien,dan kan je de stroom ook van je eigen startrelais trekken,en een 2de fan met een relais en schakelaar erop aansluiten..
ps: het zou makelijker wezen als de kabels die op de sensor boven de termostaat komen 1 aarde had ivm allebij de kabels en bij te warme vloeistof de aarde doorgaf op de andere aansluiting,in dit geval kan je denk ik ook makkelijk de 86 aansluiting van de relais op die kabel aansluiten,dit komt door een storing bij mij denk ik,maar dan zou je dus een ouderwedse manier van aansturing van de fan in elkaar zetten
ik heb er niet bere verstand van maar omdat ik dit op deze manier heb verholpen wou ik het erbij zetten zodat iemand die dit alles leest niet niet voor niks gaat lezen
corrigeren mag altijd