Stef33
Guru
Guru

RE: Carburateurs bertone reinigen

vr mei 04, 2007 01:21

De helft (van de koelvloeistof) zal wel ongeveer 4 liter zijn. :P
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Stef33
Guru
Guru

RE: Carburateurs bertone reinigen en Inlaatrubbers vervangen

ma mei 07, 2007 10:21

Van het weekeinde eindelijk eens een beetje opgeschoten:

Carburateurs zijn schoon en voorzien van nieuwe pakkingen, alleen de pakkingen voor het gasklepveerdekseltje uit het setje waren te groot en de o-ringen voor de acceleratiesproeiers te dun, hier dus de oude weer gebruikt. Van een carb was de gasklepveer gebroken (schijnt vaker voor te komen las ik in een ander onderwerp). Natuurlijk geen veer bij de hand, maar omdat alleen de helft van 'haakje' was afgebroken was er voldoende veer over om er gewoon een nieuw haakje aan te buigen. Zo te zien was deze veer al heel lang stuk, want hij was behoorlijk op het messing plaatje ingesleten waar hij aan de bovenkant in hangt, dat was al half door. Ter versteviging heb ik een klein messing plaatje gemaakt dat weer tussen veer en originele plaatje ingeklemd wordt. De afstelling van beide carbs is overigens wel iets verschillend. Op de ene carb staan beide schroeven 2 5/8 slag uit en op de andere 2 1/4.

Daarna met de inlaatrubbers aan de slag. Zitten inderdaad van de achterkant vast. Dus water er uit (altijd weer een feest) spruitstuk er af. Rubbers en pakkingen daarvan vervangen, nieuwe inlaatspruitstukpakking, spruitstuk er weer op. Slangen vast en nieuwe koelvloeistof er in. En toen was het helaas al weer tijd om te stoppen, dus later verder.

Ik heb nog wel even het silentblock van de luchtfilterhuissteun losgeschroefd. Hoewel deze op het gevoel vrij aardig was, is het rubber helemaal naar onderen gezakt. Helaas zit hij helemaal in de steun vastgerot, staat nu wel in de kruipolie maar ik vrees dat het toch zagen wordt (andere tips?).

Dus het boodschappenlijstje voor het vervangen van de inlaatrubbers: 4x inlaatrubber, 8x pakking (zitten er bij Arese al bij), inlaatspruitstukpakking, silentblock luchtfilterhuissteun, koelvloeistof.
Dit was gelukking ook het lijstje dat ik op aanraden van Arese daar in een keer besteld heb (behalve de koelvloeistof dan).

Hopelijk van de week genoeg tijd om dat silentblock te vervangen en alles (steun, carbs, luchtfilter) er weer op te zetten, dan kan ik zondag misschien toch nog naar de registerdag. :-)

Ook nog even de verdelerkap los gehad en die was toch wel een beetje vochtig van binnnen, ook een mogelijk oorzaak van eerst een tijdje na starten verrot rijden, maar toch niet alleen bij veel vermogen? Met een natte verdeler verwacht je toch niet alleen bij veel gas geven slecht lopen?

Nog een vraagje: Onderaan het luchtfilterhuis zit een buisje met een gaatje van nog geen mm (wat dicht zat natuurlijk), moet daar nog een slangetje aan (en waarheen dan) of hoort daar helemaal niets aan?
Stef

Stef33
Guru
Guru

RE: Carburateurs bertone reinigen en inlaatrubbers vervangen

wo mei 09, 2007 23:59

eindelijk alles er weer op, gisteravond silentblokje uitgezaagd en nieuwe ingeperst (met een bout en wat plaatjes). Vanmiddag maar eens vrij genomen en alles weer in elkaar. Nog eens naar de verdelerkap gekeken en deze blijkt eigenlijk wel erg stuk: Het hele pennetje is verdwenen, er bungelt alleen een veertje uit.

Bij gebrek aan nieuwe verdelerkap toch maar weer er op en gestart. En hij startte zelfs sneller dan ik gewend was na een tijdje stil staan. (ik had wel de carbs met voorgevuld). daarna even een stukje gereden, en dat ging best lekker eigenlijk. :-)
Totdat ik een keer stevig geremd had, daarna ging hij weer iets inhouden bij veel gas. Misschien dat ontbrekende pennetje in de verdelerkap. :?:

EDIT: Ja dus, zie andere topic over verdelerkap. Met nieuwe verdelerkap en een andere bougiekabel loopt ie weer perfect.
Stef

Terug naar “Algemene Technische vragen”