kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random vaag

wo mei 09, 2007 20:40

Ik heb osrav onder de 155 zitten, bevalt veel beter dan koni. Iets harder, maar comfortabeler, op Zandvoort hielden ze het uitstekend. Erg over te spreken ook het prijskaartje is aantrekkelijker
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Tonio
Guru
Guru

Re: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random vaag

wo mei 09, 2007 20:43

Weer een topic om mijn eindeloze nieuwsgierigheid wat voer te gunnen: heeft iemand ervaring met instelbare Spax dempers?

Volgens hun catalogus zijn deze nog gewoon te krijgen. Wat ik vooral interessant vind aan deze dempers is dat ze in te stellen zijn met een draaiknop en dus ook na montage vlot van hardheid te veranderen zijn. Wat ze moeten kosten, weet ik dan weer niet (ik kan zo niet meteen een site vinden die ze online aanbiedt met prijs bij).

Apart is overigens wel dat de Spax catalogus onderscheid maakt tussen GTV's van '80 tot november '84 en GTV's van '85 tot '89? Voor GTV's tot '84 zijn hun dempers niet eens meer leverbaar.

Is er een wijziging geweest aan het onderstel van de GTV waar ik niks van weet ofzo? :?

Het gaat trouwens om de Spax PSX serie.

En nu we het toch over voor de benelux vrij vage merken hebben (als je geen Britse oldtimer hebt tenminste): zijn er nog andere bedrijven die sportdempers voor de GTV6 leveren die best te pruimen zijn?
Ik heb Spax dempers op mijn eerste 116-serie Giulietta 2.0L. Beviel goed, maar slechts ca. 5.000 km gereden na montage. Toen is de auto gestald, dus over duurzaamheid van Spax kan ik niets zeggen. Ze zijn instelbaar in 14 standen geloof ik. Standje 7 of zo was voor mijn gevoel gelijk aan de Koni's die er eerder op zaten. Spax dempers zijn instelbaar, echter niet eenvoudig met een handbediende draaiknop. Je moet met een schroevendraaier onder de auto kruipen om een klein draaiknopje te verstellen dat onder aan de schokdemper zit.
Tip van mijn toenmalige leverancier: dat draaiknopje is gevoelig voor water en zand wat kan binnendringen. Hij smeerde er een dikke klodder zuurvrije vaseline overheen om dat te voorkomen. Maar dat is natuurlijk tijdelijk; twee regenbuien en het is weg. Nog beter lijkt me: vóór montage van de schokdemper een stukje fiets-binnenband over het onderste deel van de demper schuiven. (ja inderdaad, als een condoom er overheen! :wink: ). Ty-reps aanbrengen boven en onder die verstelknop, en er kan niets meer gebeuren.

De Giulia heb ik voorzien van 4 cm verlaagde veren, en nieuwe Sachs gasgevulde schokdempers. Daar ben ik echt super tevreden over. Weet iemand of Sachs dempers vergelijkbaar zijn met Bilsteins?
Mijn ervaring is dat ze bij korte hobbels etc. nog best comfortabel zijn, maar na diep inveren komen ze in 1 keer snel en gelijkmatig terug. Dus goed stug zonder dat het een stuiterbak geworden is.

Akieromeo
Member
Member

Re: RE: GTV6 dempergeneuzel: Koni Geel vs. Spax vs. random v

do mei 10, 2007 19:37

Ja, verschillende testen in duitse en noorse bladen gelezen, voor weggebruik redelijk tot goed voor steviger (circuit)werk is de uitgaande slag niet of nauwelijks aanwezig (volgens de testers althans) normale prijs prestatievehouding.
Waren dat ook de volledig instelbare OSRAV dempers?? of de normale sportskit
Giacomini heeft altijd met OSRAV in de squadra gereden
En de afstelmogelijkheden van deze dempers zijn naar mijn idee goed...

Je kan de ingaande slag afstellen door middel van een inbusboutje bovenzijde schokdemper, daarnaast kun je de gehele hardheid van de demper nog bepalen door er extra ''gas'' in de demper te stoppen. Demper is voorzien van een ventiel.\

Ik ben benieuwd hoe ze rijden ...da zien we binnekort wel :wink:
GTV6 '82
GT 1.9 JTDm

Terug naar “Algemene Technische vragen”