bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: max.5000rpm???!!! v6 motronic probleem

di mar 15, 2005 09:35

Timing wordt gecontroleerd door ECU computer en hij rijdt onder 5000tpm prima????

I.d is BDP sensor een logische boosdoener maar omdat het zo specifiek bij toerental
gebeurt en niet last afhankelijk zou verderler niet roet in het eten gooien???
Die dingen zij ook aan slijtage onderhevig.

SanderQV
Member
Member
Contacteer: Website

di mar 15, 2005 20:56

Mijn 75 TS heeft last van eenzelfde soort probleem. Als de motor goed warm is dan begint deze vanaf ongeveer 5000 rpm 'in te houden', de injectie en ontsteking valt dan steeds eventjes weg.
Bij mij is het probleem dat de 60-2 tandenkrans slingert t.o.v de BDP sensor. Dit wordt dus erger als de motor goed warm is en gaat dan pas voor problemen zorgen. Het komt zeer waarschijnlijk door versleten lagers.
Waarom dit altijd bij ongeveer 5000rpm begint is me niet helemaal duidelijk. Als de motor(olie) trouwens echt heet wordt, begint de ellende ook al vanaf 4000rpm of nog eerder.

Met een 'normale' diagnose computer o.i.d. is dit probleem trouwens niet te vinden. Wat je moet doen is de spanning die van de BDP sensor afkomt, bekijken met een scoop. Als daar om het gewenste signaal een grote 'omhullende' omheen zit, dan heb je dit probleem.
Zoals hier
http://home.wanadoo.nl/sanderqv/syncfou ... ut5V_2.jpg
en hier
http://home.wanadoo.nl/sanderqv/syncfou ... fout5V.jpg
in het groen is weergegeven.
In het blauw is het digitale signaal in de motronic weergegeven en het is duidelijk te zien dat bij de kleinste amplitude van het BDP spanning, een digitale puls ontbreekt....

Groeten, Sander.

164 Q4

di mar 15, 2005 21:35

Ik had ook verwacht dat ik tijdens het rijden bepaalde waardes zou zien wegvallen waardoor de storing wel duidelijk werd maar het probleem is tijdens het testen niet meer opgetreden en een opgeslagen electrische storing was het sowieso niet (maar dat zei Charles zelf al).
Hij had daarvoor nog wel een massapunt beter vastgezet en daarna was het probleem dus ook weg. Veel te zoeken viel er dan ook niet meer.
We hebben nog wel even een storing van het electronische onderstel er uitgevist, dus die doet het nu ook weer perfect.

Storing was in dit geval dus blijkbaar een slechte massa en geen BDP sensor.

Nu de Maserati nog even, en daar hebben we ook al een sterk vermoeden, en alles loopt weer als een tiet :P .

kai
Advanced Member
Advanced Member

di mar 15, 2005 21:49

Wat denk je van de Maserati ?

164 Q4

di mar 15, 2005 21:59

Dat 'ie de brandstofdruk maar even meten moet. Hij had hem gestart en we zouden er even een stukje mee door prov. Groningen scheuren maar halverwege de oprit stond hij al stil :evil: en wilde daarna nog even 1x kort aanspringen om vervolgens weer af te slaan. Volgens Charles kon hij toen rustig gasgeven wat hij wou maar hij had totaal geen vermogen meer. Daarbij rook de wagen ook absoluut niet naar brandstof.
Zodoende heb ik een sterk verdacht dat het wel eens in het brandstofsysteem kon zitten. De injectie hebben we verder ook niet gecontroleerd trouwens want het stekkertje van de tester had toch niet gepast. Even kijken of ik er de goede module wel voor heb dan zouden we een verloopstekker kunnen maken.

kai
Advanced Member
Advanced Member

di mar 15, 2005 22:22

Wist niet dat het zo slecht met r ging !
Eh .. roest in de tank ?

164 Q4

di mar 15, 2005 22:30

Alles is mogelijk, dat is even aan Charles om dat nog uit te zoeken. Ik heb eventueel wel een drukmeter om eerst even de druk te meten om er ook zeker van te zijn en dus niet overhaast dingen te gaan vervangen.

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

do mar 17, 2005 18:59

wbt de 224v is mijn eerste verdenking richting brandstoffilter en daarna de stroomvoorziening van de brandstofpomp en de pomp zelf......
de 164 geeft nou kuren mbt het abs , geeft storing aan op dashboard (ook remslijtage en olie) k*t italiaanse electronica!!!! (made in germany by bosch) :evil:

Terug naar “Algemene Technische vragen”