harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

ma jan 15, 2007 22:22

Kul verhaal.(Van de garage dan :wink: ) 15w 40 is in koude toestand dikker en in warme toeststand net zo dik als een 10 w 40.

knip


Laat bij een garage de oliedruk eens meten.

zou toch wel een andere garage opzoeken als degene met dat kromme olie-verhaal....

als ze het juiste verschil in 15w40 en 10w40 niet weten dan heb ik zo mijn bedenkingen...

8)
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

ma jan 15, 2007 22:23

Kul verhaal.(Van de garage dan :wink: ) 15w 40 is in koude toestand dikker en in warme toeststand net zo dik als een 10 w 40.
Klopt volgens mij.
In warme toestand bedraagt de dynamische viscositeit 40 (centipoise = 1 milli Pa.s). In koude toestand is de viscositeit 10 dikker, dus 50 cP.
Bij 15 W 40 is de viscositeit in warme toestand 40 en in koude toestand 15 dikker.
Bij volsynthetische olie 0W40... Je raad het al, geen verschil in viscositeit tussen warm en koud.
Dan is er ook nog de kinematische viscositeit (m^2/s)

Weet iemand meer??
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op ma jan 15, 2007 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Verkeerde olie 15/w40?

ma jan 15, 2007 22:27

Ik weet uit ervaring met mijn vorige 33's dat als het olielampje gaat branden onder de 2000 toeren en je oliedruksensor (wel controleren dus!!) is goed dan heb je te maken met versleten drijfstanglagers....

dus ik zou gauw controleren of je oliedruksensor goed is. Als dat het geval is....... minstens 1 drijfstanglager loshalen en kijken wat de staat is... dan weet jee heel veel meer.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Verkeerde olie 15/w40?

ma jan 15, 2007 22:50

In mijn opinie is rijden met een brandend oliedruklampje NOOIT verstandig. Zeker iets aan laten doen, laat inderdaad eens de oliedruk meten in een garage!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 09:36

http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/ ... rolie.html


Een link met informatie over olie maar ik vrees dat de keuze voor de 15W/40 niet de oorzaak is voor de lage oliedruk.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 11:21

http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/ ... rolie.html
Een link met informatie over olie maar ik vrees dat de keuze voor de 15W/40 niet de oorzaak is voor de lage oliedruk.
Top info :thumbs:

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 12:58

@Arno Romeo; wat zou er volgens jou dan gebeuren met het stationair toerental wanneer de drijfstanglagers versleten zijn?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 18:58

@Arno Romeo; wat zou er volgens jou dan gebeuren met het stationair toerental wanneer de drijfstanglagers versleten zijn?

niks, daar verandert niks aan. Een laag toerental is ook een lage olieopbrengst (want de pomp draait minder hard) doordat de drijfstanglagers versleten zijn heeft, door het lage toerental, de oliepomp te weinig opbrengst waardoor je weer geen goede smering tussen drijfstanglagers en krukas hebt........
oorzaak>gevolg....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 19:08

Aha, dus te laag toerental kan voor slijtage aan lagerschalen zorgen, omdat de pompopbrengst dan laag is. Ik vond het al vreemd.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 19:19

Ik moet even zeggen dat het lampje niet meer gebrand heeft sinds het voorval, ben s´avonds weggeweest en ben eersgisteren naar duitsland gereden maar geen lampje meer ook niet onder de 2000 touren. en het tourental blijft keurig op 1000 touren stationair dit is toch voldoende neem ik aan aangezien dit al zo is sinds ik mijn bella heb.

Hoe controleer ik de sensor btw?

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 19:37

Hoi,

Ik mag toch aannemen dat de oliepomp in een motor zo is ontwikkeld dat ie bij stationair draaien ook goed zijn werk doet.
Want dan zouden er wel meer motoren erg vroeg aan hun einde moeten komen.
Ik kan mij wel iets voorstellen dat bij een koude motor die net is gestart en de olie nog niet goed is rond gepompt extra slijtage geeft.

MVG Richard Kremer
ALFA loos

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 20:37

P'cies wat Ravado zegt; de oliedruk is afhankelijk van pompopbrengst en de instelling van het overdukventiel maar bijvoorbeeld in het geval van toegenomen speling bij de lagers neemt de oliedruk af en kan de smering onvoldoende zijn. Bij het stationair toerental hoeft de oliedruk niet groot te zijn. Iedere keer als je start heb je even grenssmering of wanneer je gas diep intrapt bij bij een laag toerental.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 21:02

Hoi,

Ik mag toch aannemen dat de oliepomp in een motor zo is ontwikkeld dat ie bij stationair draaien ook goed zijn werk doet.
Want dan zouden er wel meer motoren erg vroeg aan hun einde moeten komen.
Ik kan mij wel iets voorstellen dat bij een koude motor die net is gestart en de olie nog niet goed is rond gepompt extra slijtage geeft.

MVG Richard Kremer
als alle onderdelen goed zijn doet een oliepomp inderdaad waarvoor ie is gemaakt en zal het geen problemen geven......... hier gaat het echter over (in)ge of versleten onderdelen....... dan kom je dus weer terug bij mijn vorige post.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 21:23

Volgens mij is je oliepomp een verdringingspomp bestaande uit twee tandwielen in een kast. Ookal wordt ie omgeven door olie, na verloop van tijd krijgt ie speling en zal dus intern gaan lekken. Dat vermindert de oliedruk en opbrengst.
Als de motor koud is of gewoon warm dan merk je dit niet omdat de olie te dik is om te lekken en dikkere olie heeft meer weerstand door de oliekanalen. Als de olie heet is wordt het pisdun. Denk maar aan een stevige snelwegrit, dan meteen een afrit en stilstaan voor een stoplicht. Bij mijn 75 gaat dan het oliedruklampje in mijjn oliedrukmeter branden. De oliedrukmeter geeft dan nauwelijk 0,5 bar aan. Ik heb er iets dikkere semisynthetische olie in gegoten en nu doet ie dat minder alleen nog als het buiten erg warm is.
Ik maak mij geen zorgen. Als de motor even iets meer toeren draait zie ik de druk weer oplopen en gaat het lampje uit. Dan denk ik hete olie is dunne olie en heeft weinig weerstand door de olie kanalen. Ook al is de druk laag het wordt nog steeds rond gepompt en dat is voldoende, ook voor je glijlagers. Want de olie tilt de krukas niet omhoog door de oliedruk maar door de sleepkrachten van de krukas op de olie (adhesiekrachten). Die trekt als het waren onder zich door en zo ontstaat een oliefilm tussen de krukas en lagerschaal. Dit smeert de glijlager.
Als je je zorgen maakt, dan probeer je de oliedruk te meten of vervang je de oliepomp.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 21:36

Klopt Roy maar een te lage oliedruk resulteert echt wel in te weinig smering op je drijfstanglagers.
Als jouw 75 maar een 0,5 bar aangeeft bij , waarschijnlijk, 900 toeren, is dat niet echt ideaal.
Je moet je natuurlijk wel afvragen of de oliedrukmeter van een 75 nauwkeurig genoeg is.
Als de druk 0 is dan wordt er geen olie rondgepompt.
Mocht je met profesionele meetaparatuur op 05, bar dan zou ik je oliepomp loshalen.
In je oliepomp zit een veer. Als je achter deze veer nou een ring legt dan heb in ieder geval meer voorspanning en dus ook meer oliedruk.

Te weinig oliedruk is funest voor je lagers.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”