di feb 27, 2007 00:28
Volgens mij zitten hier wel mensen die mij een antwoord kunnen geven in een flinke discussie die ik op m'n werk heb met een mede 75 TS eigenaar...
Ik heb de search al redelijk gebruikt maar geen antwoord kunnen vinden, dus vandaar dat ik het hier even vraag. Het gaat om de volgende stelling:
"Het ontstekingstijdstip kan bij een 75 Twinspark worden versteld door middel van het verdraaien van de verdelerunit(s)."
Collega: Ja, rotor eerder of later bij betreffende aansluiting, dus vonk. Circuit wordt dan namelijk gesloten en er wordt daardoor een vonk opgewekt.
Ik: Nee, ECU bepaalt moment van ontsteking en verdeler zorgt er enkel voor dat er in de juiste cilinder wordt ontstoken. Verstellen van de rotor leidt enkel tot slechte of geen ontsteking en beschadiging van verdeler door overslaande vonk. Als ECU puls geeft adhv signaal van Hall-sensor op krukas moet de rotor bij de juiste aansluiting staan, verder heeft deze geen functie.
Ik kom bij veel (algemene) bronnen tegen dat het tijdstip wel gewijzigd kan worden door de verdeler te draaien, maar volgens mij gaat dit bij een 75TS niet op. Als de Hall-sensor in de verdeler unit zat was dit wel het geval geweest.
Wie kan ons een sluitend antwoord geven in deze discussie?
Alvast bedankt!