Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Discussie retry ;)

do nov 02, 2006 22:14

:mrgreen:


@@: ook op het 2CV forum komt het (foutief) ter sprake http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=142 ... b67fc461fd
:mrgreen:
Gelezen.. :jumping: :wink:

Groofy?? Nou: Op de Brera groeven doelende... :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: Discussie retry ;)

do nov 02, 2006 22:42

@Jasparon: in de engelse link staat nagenoeg het antwoordt...

@@@: je opmerking over 1 april...is die gevoelsmatig? je zit daarmee wel warm nl!!

Gebruikersavatar
Ruben75
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 18:01
Locatie: Apeldoorn

RE: Discussie retry ;)

di feb 27, 2007 00:28

Volgens mij zitten hier wel mensen die mij een antwoord kunnen geven in een flinke discussie die ik op m'n werk heb met een mede 75 TS eigenaar...
Ik heb de search al redelijk gebruikt maar geen antwoord kunnen vinden, dus vandaar dat ik het hier even vraag. Het gaat om de volgende stelling:

"Het ontstekingstijdstip kan bij een 75 Twinspark worden versteld door middel van het verdraaien van de verdelerunit(s)."

Collega: Ja, rotor eerder of later bij betreffende aansluiting, dus vonk. Circuit wordt dan namelijk gesloten en er wordt daardoor een vonk opgewekt.

Ik: Nee, ECU bepaalt moment van ontsteking en verdeler zorgt er enkel voor dat er in de juiste cilinder wordt ontstoken. Verstellen van de rotor leidt enkel tot slechte of geen ontsteking en beschadiging van verdeler door overslaande vonk. Als ECU puls geeft adhv signaal van Hall-sensor op krukas moet de rotor bij de juiste aansluiting staan, verder heeft deze geen functie.

Ik kom bij veel (algemene) bronnen tegen dat het tijdstip wel gewijzigd kan worden door de verdeler te draaien, maar volgens mij gaat dit bij een 75TS niet op. Als de Hall-sensor in de verdeler unit zat was dit wel het geval geweest.

Wie kan ons een sluitend antwoord geven in deze discussie?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Discussie retry ;)

di feb 27, 2007 22:14

Volgens mij heb jij gelijk Ruben. Bij de 33 16v (ook met motronic en mechanische verdeler) klopt jouw stellingname in ieder geval.

Het enige wat je af kunt stellen is door op de rotor te kijken of de vonkbaan goed in het midden loopt en dan evt de verdeler verdraaien.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”