Maxtor
Guru
Guru

RE: Distributieriem(en)

di okt 24, 2006 19:21

Ik hoop niet dat iemand zich aangesproken voelde, maar ik vond dit wel een leuke en ook best nuttige discussie! Zoals Michel al aangaf, hier is het forum voor, dit soort discussies, leuk :D

Maar nog even terugkomen op dat hydrolische stoters verhaal.... vanaf wanneer zijn ze die hydrolische stoter blokken gaan leveren?? Ik dacht einde type 2 begin serie 3 toch?

@Alipapa, let wel op dat je de goede d-riemen besteld, de riemen voor de mechische stoters zijn namelijk net iets korter dan voor hydrolische, en vica versa dus. Dan kan je voor vervelende situaties staan (weet ik uit ervaring).
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 24, 2006 19:31

Over die hydraulische stoters stelde ik me ook vragen, ja. Er zijn, dacht ik, type 2's waar ze reeds in zaten.
En voor wat betreft de lengte van de riemen: dit klopt als een bus ! Heb er ook al "prijs" mee gehad.

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Distributieriem(en)

di okt 24, 2006 19:34

Gaan we weer :wink: Meningen zijn hierover verdeeld, maar als een spanrol (LET WEL: BIJ EEN 8V) geen gekke spelingen vertoont of iets "te" vlotjes draait, kan ie rustig blijven zitten.
De dealer verving ze destijds nooit, tenzij in bovengenoemd geval.
Volledig mee eens, idem voor de waterpomp.
Ik heb al vele boxer km's achter me en ook enkele boxers in onderhoud gehad en nog nooit een waterpomp moeten vervangen.
If it ai't broke, don't try to fix it!

Als de auto al lang stil staat met bijv,. acht ik de kans wel groot, dat de waterpomp de geest gaat geven.
Fijt blijft: voelen, luisteren, beoordelen.........zucht. :wink:
Voila.
Prijs waterpomp: 35 €
Prijs rollen (complete set met spanners) 100 €
Nieuwe rolletjes persen heb ik geen ervaring mee, maar zo was het volgens mij niet bedoeld.
Ik verkoop je 2 koppen voor 100 € / set als het misloopt !
Bij m’n sprint vervang ik de waterpomp, ok, we zijn dan ook met een restauratie bezig ! (ik heb daar onder een klomp corrosie iets gevonden wat op een waterpomp gelijkt – en zelf dat wil nog niet zeggen dat ze het niet meer doet)

@Frank: als ie na 14 dagen de geest geeft, dan vervang je 'm alsnog he ! kost je alleen terug wat werk. v-snaren: 10 minuten, radiator: 5 minuten (hoeft zelfs geneens) distributiekappen: 5 minuten. waterpompje stukrammen: een uur. maar dat had je sowieso moeten doen ! 8)
Maar blijft idd. een eeuwige discussie. Bij restauratie: met je eens. om een 33-je de weg op te houden ? zonde van je geld.
wat duur zeg ik kocht een nieuwe wateromp voor 20 euro en spanrollen voor 15 euro per stuk (kompleet met houder) het losse rolletje kostte 5 euro.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 24, 2006 19:39

Voor die paar centen ga ik niet lopen klooien. Ben nogal lui en heb een hekel aan om dezelfde klus 2X te moeten doen. Gewoon alles vervangen. Inclusief pomp. Voor minder dan 100 euro ben je klaar. Ben je er weer een hele tijd vanaf.
Scheelt voor welke klus....Ik hou ook niet van nutteloos geld uitgeven. Ok, een druklager dat er nog goed uit ziet, daarvoor loop ik niet het risico 2 weken later mijn bak opnieuw te mogen demonteren.
Maar je gaat toch ook niet zeggen: "ow, ik vervang m'n remblokken, laat ons meteen schijven en lagers mee vervangen want .....HET WIEL IS ER NU TOCH AF ? " :lol: :lol:
Dit hierboven heeft misschien een hoger slapstick gehalte, maar een waterpomp om die reden vervangen, komt qua werk op hetzelfde neer....

en idd, leuke discussie ! ik hou van dit soort discussies tussen mensen die allen weten waarover het hier gaat en de materie kennen. Zoals dit groepje posters hier :wink:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 24, 2006 19:48

Ieder z`n eigen methode natuurlijk. Er is ook geen moeten maar het komt nogal eens voor dat een riem breekt of verspringt doordat de spanrol vastloopt. Ik wil gewoon relaxet in een auto rijden en niet telkens met de gedachte bij dit soort cruciale onderdelen zitten. De kosten zijn naderhand vele malen hoger mocht het misgaan.
Wat betreft de remschijven heb je gelijk in, maar andersom gaat het verhaal wel op. Bij nieuwe schijven ook de blokken vervangen. Maar daar ging het hier niet over. :wink:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 24, 2006 19:54

Er is ook geen moeten maar het komt nogal eens voor dat een riem breekt of verspringt doordat de spanrol vastloopt.
Is zo, maar op het moment van vervanging was die rol nog goed ! Een gevaarlijk statement, maar ik acht de kans dat een goede oude spanrol vastslaat tegenover een nieuwe (met bijvoorbeeld fabricagefoutje) die ook vastslaat 50/50....
Anderzijds, als je twijfelt wat goed en niet goed is....vervangen ! (bij elke twijfel).
Ik probeer maar het verschil aan te tonen tussen hoofdredacteur van de vrekkenkrant worden (met alle gevolgen vandien) of nutteloos onderdelen vervangen...
Vooral omdat we hier specifiek over het 8V boxerblok praten, vind ik de kosten niet verantwoord. 2 tweedehands koppen kosten je misschien niet eens de prijs van die spanrollen :wink: en je krijgt er als hobbyist nog een leuke klus bij om te doen ! :lol:

alipapa
Junior Member
Junior Member

di okt 24, 2006 20:00

Ja, echt hydrolische klepstoters, heb alle bijgeleverde documenten erbij, kunnen die dingen vastzitten na een lange rustperiode, en hoe los je dat gewoonlijk op?

Mijn idee is na rijp overleg de riemen en de waterpomp te doen, verder zou ik die spanrollen vervangen,het draaiende deel dan als er tenminste geen rare dingen zichtbaar worden bij de demontage.
De spanrollen ,neem ik aan worden onder spanning gehouden met een veer?, hoe kan je vaststellen of een veer te slap is dan.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di okt 24, 2006 20:03

De spanrollen staan inderdaad onder spanning met een veer. Maar als je complete nieuwe spanrollen koopt krijg je er geen nieuwe veren bij en zul je het tochmet de oude moeten doen
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 24, 2006 20:05

Ja, echt hydrolische klepstoters, heb alle bijgeleverde documenten erbij, kunnen die dingen vastzitten na een lange rustperiode, en hoe los je dat gewoonlijk op?

Mijn idee is na rijp overleg de riemen en de waterpomp te doen, verder zou ik die spanrollen vervangen,het draaiende deel dan als er tenminste geen rare dingen zichtbaar worden bij de demontage.
De spanrollen ,neem ik aan worden onder spanning gehouden met een veer?, hoe kan je vaststellen of een veer te slap is dan.
Wordt vanalles over geschreven, keertje flushen, productje van Wynn's, sommigen doen wat ATF bij de olio....Maar gewoonlijk draait het toch uit op vervangen.
Ivm die veren: die veren hebben alleen nut tijdens het spannen van de riemen, daarna worden ze gefixeert door een moer 17. Als deze dus versleten zijn (eigenlijk nog nooit meegemaakt) kan je de spanner altijd wat "helpen" om de riem te spannen. (doe ik sowieso, trouwens, met beleid)
Maar eens de riemen gemonteerd en gespannen, hebben die veren geen enkel nut meer. Nou ja, tenzij je moer "zou" loskomen...maar dan floept die veer ook wel los, vrees ik.

Maxtor
Guru
Guru

di okt 24, 2006 20:09

Kijk toch voor de zekerheid even op het blok of je echt hydrolisch hebt (niet dat ik je niet geloof, maar heb je zekerheid), heb je kleppendeksels met daarop Alfa Romeo dan heb je mechanisch, heb je van die piramide achtige dingen zonder Alfa Romeo als kleppendeksels dan heb je hydrolisch. Trouwens, stom, daar kom je zowieso achter als je de merktekens tracht te zoeken op de nokkenassen.....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 24, 2006 23:44

Je hoeft de kleppendeksels niet te demonteren voor de merktekens. Voor op de beschermkappen van de distibutie zitten aan elke zijde twee rubber dopjes, dezen haal je er uit en draai de zaak net zolang rond tot de inkepingen, welke op de dustributietandwielen staan zichtbaar zijn. Als je zorgt dat deze beiden zo blijven staan en je verdraaid de krukas niet dan komt het goed.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

alipapa
Junior Member
Junior Member

wo okt 25, 2006 00:33

Ik weet al 15 jaar dat dit een hydrolische is maar ben toch even gaan kijken, ik hoef mijn kennis niet bij te stellen.
Heb gelijk even gekeken naar het voorscherm rechts vlak voor het portier, daar kon ik mijn vinger door de blaasjes heensteken, dus dat wordt een andere.
Naast de doorgezakte voorstoelen en het plafond is alles zgan, o ja , de ruit van de achterklep is er eens uitgesneden en kennelijk is de nieuwe lak niet goed onder de ruitrubbers aangebracht want onder de rubbers zit roest, ik denk van het mes.
En dat zou ik bijna vergeten, de voorruit heeft een kleine lekkage op de hoogte van de linker wisser, maar ik geloof dat het geen Sprint zou zijn als dat niet zo was !
Zo langzaam aan weet ik nu wat te doen de komende maanden.
Naar het plaatwerk rv en twee stoelen moet ik nog op zoek, dus een tip is welkom, stoelen zijn zwart/wit geblokt met grijs skay stukken naast het middenstuk.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 25, 2006 08:39

Je hoeft de kleppendeksels niet te demonteren voor de merktekens. Voor op de beschermkappen van de distibutie zitten aan elke zijde twee rubber dopjes, dezen haal je er uit en draai de zaak net zolang rond tot de inkepingen, welke op de dustributietandwielen staan zichtbaar zijn. Als je zorgt dat deze beiden zo blijven staan en je verdraaid de krukas niet dan komt het goed.
Niet bij de oudere motoren. Misschien zitten de merktekens wel op de poulies (ook al twijfel ik daar aan), de rubber dopjes zijn er zeker niet !! Onlangs nog gecheckt bij mijn sprint, naar aanleiding van eerdere discussie hierover.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 25, 2006 09:40

Je kan toch ook gewoon zelf merktekens maken met een lakstift?

alfasud1972
Guru
Guru

wo okt 25, 2006 11:09

Het blijft een eeuwige discussie maar ik blijf van mening dat je zeker als het om relatief lage prijzen gaat en zeker als je toch al met een bepaalde reparatie bezig bent je het beste er gewoon alles nieuw op kunt zetten. Mischien kan je er nog wel 10.000 kilometer mee doorrijden maar wat koop je voor misschien ? Ik wil liever zekerheid. De waterpomp van een boxer Alfa wil trouwens best nog wel eens stuk gaan.

Daarnaast moet je maar van sleutelen houden...steeds alles driekwart doen betekend gewoon vaker sleutelen (want je maakt mij niet wijs dat alle auto onderdelen zo maar 100.000 km mee gaan) en daar moet je maar zin in hebben (snap nu wel waarom Sander zo goed kan sleutelen :wink: :lol: :P ). Ik rij liever wat langer door met de wetenschap dat alles echt goed is.

Van internet: Kapotte waterpomp (2003-12)

Vraag: In de november-editie werd uitgebreid aandacht besteed aan distributietandriemen en -schades. Er werd niet gesproken over de gevolgen van een stukgelopen waterpomp die door de tandriem wordt aangedreven. Ook dat levert motorschade op. Wanneer moet een waterpomp die door een tandriem wordt aangedreven vervangen worden om dergelijke motorschades te voorkomen?

Antwoord: U heeft helemaal gelijk: ook het vastlopen van een waterpomp die door de distributietandriem wordt aangedreven kan een vervelende motorschade tot gevolg hebben. Helaas laat een dergelijk probleem zich meestal niet voorspellen. Komt het tot uitval, dan is dat jammer maar helaas. In een enkel geval openbaart een waterpompprobleem zich vroegtijdig door een overmatige geluidsproductie. Op tijd vervangen van de pomp kan dan vervolgschade voorkomen.

Let wel: er is natuurlijk een wezelijk verschil tussen (door onwetenheid?) risico lopen met de distributie, dan risico lopen door een waterpomp fout te beoordelen. Het eerste kan behoorlijke gevolgschade opleveren, het tweede enkel ietsje extra werk (zie post van michel)
Het eerste komt je dan (letterlijk) duur te staan en het tweede levert hooguit wat frustratie op, maar je leert er wel van en daar draait het toch om? Het is toch hobby? :roll:

Ik wil dus niemand iets opdringen, breng slechts mijn visie naar voren. Eeuwige discussie?? Misschien........ :?
Doe ermee wat je wilt, het is mij om het even. :|

Terug naar “Algemene Technische vragen”