Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Hoe auto (33) ondersteunen tijdens langdurig klussen

ma sep 25, 2006 15:58

Gewoon op 4 assteunen onder je (gecontroleerde) kriksteunen en op een paar plekken een stapeltje wielen onder je auto. Hoeven niet te steunen dus kan je verleggen tijdens het sleutelen maar dondert je auto van de steunen is het alleen even erg schrikken als hij op de wielstapels valt.
Onder de kriksteun gaat gewoon echt niet gebeuren. Ik kan de kriksteunen wel visueel controleren, maar dan heb ik nog steeds geen idee van de binnenkant. N.B. De kriksteunen van mijn SW zagen er aan de buitenkant ook prima uit, totdat de krik er dus vorige week doorheen boorde, met aan de binnenkant een gezonder partij roest!

Voor wat betreft de bandenoptie:
Ik krijg er dan maximaal twee banden op elkaar onder, dus zal ik meerdere stapels moeten plaatsen opdat de bandenstapels samen het gewicht van de auto kunnen dragen. Het probleem is dat er in nog wel onder moet kunnen rollen met (zelfgekluste) ligplankje.

Toch maar eens die kooiaapjes 's nachts gaan bekijken :wink:

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Hoe auto (33) ondersteunen tijdens langdurig klussen?

ma sep 25, 2006 16:12

Hoe ik het met mijn sloper heb gedaan is als volgt:

voor bij het subframe in het midden opgekrikt.
stalen wielen geritseld bij sloop en onder de dorpels gelegd:
Afbeelding

alleen de deuren gingen niet meer zo geweldig dicht :mrgreen:

om het blok en bak iets te laten zakken moeten achter 2 boutjes worden losgedraait voor je baksteun.
En bij het schut bord boven die lange bout en moer van de motorsteun.

ik kon hier wel redelijk goed bij in deze positie. ben dan wel een slangenmens :lol:

heb de stuurhuishoezen van de imola op een brug gedaan, dat ging snel 8)

Gerrets
Guru
Guru

ma sep 25, 2006 17:35

Of graaf een gat onder je auto :biggrin:

Je zou idd gewoon assteunen kunnen gebruiken maar doordat het niet zeer stabiel is, is het verstandig om er wat pallets onder te leggen deze kunnen ontzettende veel hebben mocht het 900 kilo zware geval van de assteunen vallen.

succes
gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 25, 2006 17:38

Ik zou, voor de stuurhoezen vervangen (en dus het stuurhuis demonteren met alle nevenactiviteiten van dien de auto met de voorwielen op een minibrug rijden. Als je met die klus klaar bent zorg je dat de wielen vrijkomen van de grond/ minibrug. Krik de auto middenvoor op en zet dan pootjes onder het supframe of zo (of leg er twee wielen onder in het midden of zo, geen probleem) Laat de achterzijde lekker laag, da's geen probleem voor deze twee klussen.

Oh ja, de kooiaapjes wensen ook 'snachts geen bezoek. :wink:

M.b.t. de foto op de vorige pagina: toen stond de auto dus op wielen met daarop een paar balken. ondersteund op een constructieve plaats -niet zijde kriksteun- die een 33 niet heeft! De auto was aanvankelijk opgekrikt met de aapjes. Uiteindelijk ging de hele transaxle eraf m.b.v kooiaapjes een hefplateau voor de bak. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 25, 2006 17:42

I Uiteindelijk ging de hele transaxle eraf m.b.v kooiaapjes een hefplateau voor de bak. 8)
Dat doe ik altijd ff op een goede garagekrik..... is zo gepiept...kwestie van krik goed plaatsen...

Je kan het ook moeilijk maken.....

Overigens heb ik 6 tons assteunen van min 30 en max 60 cm hoog en die houden een 75 prima ook als je tegen de auto aan duwt.... (zijdelings) dus ik vind het nogal overdreven als gezegd wordt dat assteunen niet veilig of stabiel zouden zijn....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 25, 2006 17:45

al met al is het eenvoudiger om een brug te huren.........

je moet onderhand stalen zenuwen hebben om aan je auto te sleutellen veilig heid altijd voorop maar zo hou je niet veel optie's over.....

zou gewoon assteunen gebruiken en je eigen boere verstand gebruiken om te kijken waar je ze zet en al moet je ze een of 2 keer verplaatsen omdat je ergens anders moet werken dat maakt toch niet uit je moet je gereedschap toch ook verplaatsen.....

as steunen zijn er omdat je auto niet de heletijd op een krik moet staan vanwege de veiligheid maar nu ga je nog een beveiliging voor je assteunen maken en die beveiliging is die wel veilig genoeg???

het moet wel leuk blijven toch..........
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 25, 2006 17:50

al met al is het eenvoudiger om een brug te huren.........

je moet onderhand stalen zenuwen hebben om aan je auto te sleutellen veilig heid altijd voorop maar zo hou je niet veel optie's over.....

zou gewoon assteunen gebruiken en je eigen boere verstand gebruiken om te kijken waar je ze zet en al moet je ze een of 2 keer verplaatsen omdat je ergens anders moet werken dat maakt toch niet uit je moet je gereedschap toch ook verplaatsen.....

as steunen zijn er omdat je auto niet de heletijd op een krik moet staan vanwege de veiligheid maar nu ga je nog een beveiliging voor je assteunen maken en die beveiliging is die wel veilig genoeg???

het moet wel leuk blijven toch..........
juist! :thumbs: dat bedoel ik nou ook.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 25, 2006 17:56

I Uiteindelijk ging de hele transaxle eraf m.b.v kooiaapjes een hefplateau voor de bak. 8)
Dat doe ik altijd ff op een goede garagekrik..... is zo gepiept...kwestie van krik goed plaatsen...

Is niet moeilijk, alleen anders. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 25, 2006 18:40

Is niet moeilijk, alleen anders. :wink:
als je de apparatuur hebt is het niet moeilijk....anders wel :wink:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 05, 2006 13:30

Uiteindelijk heb ik dan toch assteunen gekocht. Ik heb gekozen voor 6-tons steunen; niet omdat ik het gewicht niet vertrouw, maar omdat de basis van de deze steunen breder is en daarmee staat de auto volgens mij stabieler. Onderstaand een aantal pics. ik heb geprobeerd de steunen zo ver mogelijk aan de buitenkant te plaatsen op sterke delen. Hierdoor ligt de achterkant van de autp iets hoger.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie ervan? Iemand nog tips?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 05, 2006 15:30

weet niet wat je allemaal wilt gaan doen maar voor het gemak zou ok hem nog iets hoger zetten.

en vind die steunen aan de voorzijde wel erg eng naar buiten staan als je moet gaan trekken aan de auto of zo staan deze niet echt veilig..... zou ze iets meer naar binnen zetten en zorgen dat als ze iets gaan scheuven niet gelijk de hele auto op de grond staan evt met jou er onder ik zou in deze positie nog geen einddemper wisselen..... :? sorry
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 05, 2006 19:04

Pieter, bedankt voor je advies. Zou je de steunen aan de voorzijde dan aan de binnenkant van de draagarm plaatsen? Ik heb ze juist met opzet daar geplaatst omdat de wagen me dan stabieler lijkt? Aan de voorzijde komt nog een set tegels onder het subframe, idem aan de achterzijde. Heb je nog meer ideën?

thanks
steven

Rees-Cees

zo nov 05, 2006 19:09

motor en bak er uit halen en op z'n kant gooien (heb ik ook met de reeser gedaan)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 05, 2006 19:32

Cees, ik heb de appratuur niet in huis om dat te doen. (al zou ik dat natuurlijk wel willen :cool: )

Zowel in de lengte- als breedterichting kan ik echt fors duwen en de auto beweegt helemaal niet...als ik de voorsteunen naar binnen verplaats dan durf ik het wel aan (denk ik)

Rees-Cees

zo nov 05, 2006 19:34

Cees, ik heb de appratuur niet in huis om dat te doen. (al zou ik dat natuurlijk wel willen :cool: )

Zowel in de lengte- als breedterichting kan ik echt fors duwen en de auto beweegt helemaal niet...als ik de voorsteunen naar binnen verplaats dan durf ik het wel aan (denk ik)
daar heb je 1 of 2 buurmannen voor nodig en een paar dekens om het dak tegen de muur niet te beschadigen. en ja de ruimte natuurlijk maar met 4 assteunen zoals op de foto's kan het ook goed hoor.

succes

Terug naar “Algemene Technische vragen”