as vrijdag ga ik naar de garage, zie eerdere postJe hebt de auto toch nog niet zo lang geleden bij een garage gekocht? Zou ik als ik jou was toch eens even daar langs gaan.
ook bij een hoge buitentemperatuur varieert het nogal. Soms is het koud en schakelt hij snel om en soms warm en dan duurt het langer.Heeft volgens mij idd met de temperatuur van de motor te maken in italie schakelde ie heel snel over als het buiten boven de twintig graden is, ik ben nu weer terug in Nederland en het duurt weer een stuk langer dus denk dat dat wel normaal is, .
okee, valt wel mee dus, thanksidd heb ik ook.
If it is not broken don't try to fix it.
Niks mis mee. Hij schakelt echt gewoon over.
En er is enige logica in de overschakeltijd te ontdekken, alleen welke ben ik nog niet achter.
hier was ik op zoek naar....de omschakellogica:
De LPG computer krijgt op het moment van starten een spanning van de benzinepomp. Dan gaat de teller lopen en na 2-5 minuten afhankelijk vd software gaat het systeem over op LPG.
Komt er voor die tijd een duidelijk wisselend LAMBDAsignaal bij de gascomputer binnen dan schakeld deze ook over. Dit is gedaan om betrouwbaar en veilig door de opwarmfase te komen.
Normaliter zal de motor na een warme start dus al in 30- 60 sec overschakelen. Bij extreme koude kan het een aantal minuten zijn.
later heeft men op een aantal auto's een motortemperatuur in de software ingebouwd en schakeld de auto pas over bij 60 graden of hoger...
Het is dus wat het eerste komt, lambdasonde of motortemperatuur, maar iig na de verstreken tijd van 2-5 minuten ongeveer.
Schakeld je motor niet over binnen 2 minuten mett het huidige weer dan is je lambdasonde signaal toch niet helemaal je van het en moet je het daar zoeken!!!!!!
Daarnaast weet ik uit ervaring dat de LPG inectors nogwel eens gas kunnen lekken (de motor in) en dat geeft ook overschakel, maar vooral start-problemen.
succes