Dr.Agan
Full Member
Full Member

RE: 75 TS wil niet starten als de motor warm is

do mei 03, 2007 07:59

Ik heb idd twee manieren geprobeerd: rechtstreeks vanaf de accu naar 30 en vervolgens van 87 naar de startmoror weer op schroefdraad voor de hele dikke rode draad. De dunne zwarte naar 85 en vervolgens van 86 naar de massa.
Even voor mijn oriëntatie: als ik de startmotor rond wil laten gaan dmv kortsluiting watmoet ik dan doen?
Als ik dat weet dan wordt allen helder en kan ik de fout in mijn aansluiting makelijk opsporen.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: 75 TS wil niet starten als de motor warm is

do mei 03, 2007 09:35

Ik heb idd twee manieren geprobeerd: rechtstreeks vanaf de accu naar 30 en vervolgens van 87 naar de startmoror weer op schroefdraad voor de hele dikke rode draad. De dunne zwarte naar 85 en vervolgens van 86 naar de massa.
Even voor mijn oriëntatie: als ik de startmotor rond wil laten gaan dmv kortsluiting watmoet ik dan doen?
Als ik dat weet dan wordt allen helder en kan ik de fout in mijn aansluiting makelijk opsporen.
Nog even goed na zitten denken en het klopt niet helemaal wat ik gisteravond schreef :oops: .
Op je startmotor zitten 2 aansluitingen, de dunne draad vanaf het contactslot en de dikke vanaf de accu.
De dunne stuurt het relais bovenop je startmotor aan, de dikke is voor de startstroom naar je startmotor.
Wat er gebeurt bij veel transaxle modellen is dat er teveel weerstand over het contactslot staat waardoor het startmotorrelais (soms) niet bediend wordt (dunne draad).

Door een extra relais te plaatsen stuur je met het contactslot draadje (de dunne van je startmotor) het extra relais aan, via aansluiting 85. Vanaf je accu trek je een extra draad naar de 30, en vanaf de 87 naar de startmotor (waar eerst je dunne draad zat!). De 86 naar de massa had je al goed.
Kortom de dikke draad op je startmotor gewoon laten zitten. De dunne draad die vanaf je contactslot loopt via het extra relais laten lopen, zodat je startmotorrelais rechtstreeks voldoende stroom vanaf de accu krijgt (maar via het extra relais aangestuurd door je contactslot).

Enne, inderdaad de brandblusser paraat! :lol:
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Dr.Agan
Full Member
Full Member

do mei 03, 2007 20:29

Ik probeer het morgen avond weer.
Ben benieuwd of ik de brandbusser nodig zal hebben. :D
Nu :
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
Alfa 75 TS

Dr.Agan
Full Member
Full Member

za mei 05, 2007 17:43

Yep, gelukt.
Voorlopig zonder brandblusser :D
Nu :
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
Alfa 75 TS

R11i

za aug 25, 2007 15:04

Even het topic weer oprakelen...

Had tevens problemen met starten met warme motor, dus is het wellicht ook voor mij verstandig om een extra relais te plaatsen.

Maar, er werd gesproken over een EXTRA startrelais, ik mag dan aannemen dat er al eentje standaard inzit. Alleen kan ik hem EN niet in mijn documentatie (electroschema's enz) vinden EN in de auto zelf ook niet! Waar kan ik die evt vinden?
Ik heb een aantal relais' losgetrokken om hem op die manier te vinden. Dus relais in box linksonder het stuur, relais in motorruimte (4 stuks tegen schutbord en 2 stuks bij de linkervoorlamp -> volgens de schema's dienen hier 3 relais' te zitten?)

Daarbij kwam ook nog eens het probleem dat na al het zoekwerk mijn toerenteller niet meer werkte! Was het aardig beu, misschien een verband tussen lostrekken relais en niet functioneren van toerenteller?

Het betreft een 75 TS uit 89 + ik ben nog maar een rookie op het gebied van de techniek van de 75.

bvd,

Ralph.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 25, 2007 16:07

Even het topic weer oprakelen...

Had tevens problemen met starten met warme motor, dus is het wellicht ook voor mij verstandig om een extra relais te plaatsen.

Maar, er werd gesproken over een EXTRA startrelais, ik mag dan aannemen dat er al eentje standaard inzit. Alleen kan ik hem EN niet in mijn documentatie (electroschema's enz) vinden EN in de auto zelf ook niet! Waar kan ik die evt vinden?
Ik heb een aantal relais' losgetrokken om hem op die manier te vinden. Dus relais in box linksonder het stuur, relais in motorruimte (4 stuks tegen schutbord en 2 stuks bij de linkervoorlamp -> volgens de schema's dienen hier 3 relais' te zitten?)

Daarbij kwam ook nog eens het probleem dat na al het zoekwerk mijn toerenteller niet meer werkte! Was het aardig beu, misschien een verband tussen lostrekken relais en niet functioneren van toerenteller?

Het betreft een 75 TS uit 89 + ik ben nog maar een rookie op het gebied van de techniek van de 75.

bvd,

Ralph.
Het startrelais zit in/op je startmotorhuis, vandaar dat je het niet ziet. Verder vooral dit verhaal goed doorlezen en nabouwen, werkt prima.

R11i

za aug 25, 2007 16:54

Ach op de motor zelf, vandaar dat die ook warm wordt en dus blijft hangen o.i.d. ?? Ok bedankt, ga morgen gelijk weer even kijken.
waar bestel ik een relais? Ik heb er ook een aantal die er slecht uitzien dus die wil ik dan ook gelijk vervangen..

Zit ik nog met dat toerenteller gezeik, ook morgen maar even kijken :?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za aug 25, 2007 17:59

Sprake van spraakverwarring. :?
Elke startmotor heeft een startrelais die mechanisch de bendix activeert.

Heel vaak wordt een extra relais (zoals eerder omschreven) tussen contact en startrelais gezet.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 25, 2007 19:34

toerenteller zit niet via een relais. bij een TS zitten er bij de bobines 2 witte draden met schuifstekkertjes, elke bobine 1 draad. van deze twee draden zit er een aangesloten op de draad naar de toerenteller, de ander is nergens op aangesloten. het zou kunnen dat je die stekker los hebt gemaakt en dat daardoor de toerenteller niet meer werkt.

Relais haal ik altijd op de sloop uit jonge auto's. kunt ze waarschijnlijk bij elke automaterialenzaak krijgen maar ik vermoed dat ze dan wel eens prijzig kunnen zijn. gaan gelukkig bijna nooit kapot.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

GiuliaReis
Full Member
Full Member

za aug 25, 2007 20:22

toerenteller zit niet via een relais. bij een TS zitten er bij de bobines 2 witte draden met schuifstekkertjes, elke bobine 1 draad. van deze twee draden zit er een aangesloten op de draad naar de toerenteller, de ander is nergens op aangesloten. het zou kunnen dat je die stekker los hebt gemaakt en dat daardoor de toerenteller niet meer werkt.
Goh :mrgreen:
Thoughts of an idle mind

R11i

ma aug 27, 2007 17:01

Relais haal ik altijd op de sloop uit jonge auto's. kunt ze waarschijnlijk bij elke automaterialenzaak krijgen maar ik vermoed dat ze dan wel eens prijzig kunnen zijn. gaan gelukkig bijna nooit kapot.
Kijk dat is mooie info, heb inmiddels gekeken en ze hebben wat lopen kloten met kroonsteentjes, door het zoeken is waarschijnlijk een draadje hierin los getrokken o.i.d. idd een witte, dus aansluiten en toeren tellen maar!

bedankt weer.

Terug naar “Algemene Technische vragen”