Andretti Molletti

wo dec 29, 2004 02:18

De sensor voor minimale oliedruk heeft altijd olie hoor!
En de plaats is afhankelijk van wat voor 1300 je hebt...
Hangend filter???
(zal wel niet want die heeft standaard een olietempmeter)
dan wordt het toch het gaatje van het oliedrukwaarschuwingslampje (galgje?)

AG
Full Member
Full Member

wo dec 29, 2004 05:51

Het plaatsen van de tempmeter in de carterpan geeft vaak nogal een verkeerd beeld, omdat hier veel koude lucht langs komt. Je moet zoeken naar een plaats waar de olie ook stroomt en niet stilstaat anders krijg je ook weer een afwijking. Links naast de linkermotor steun zit een plek waar je er een kan plaatsen je moet dan wel een gat boren .

AG

duke
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 29, 2004 10:47

andretti;

Mijn 1300 is nog van het type met hangend filter, maar heeft geen olietemperatuurmeter. Het is namelijk geen brievenbus meer. Waar werd de temperatuursensor standaard geplaatst voor Bertone's met olietemperatuurmeter?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo dec 29, 2004 13:15

Best tempmeting is in de oliestroom. Dus niet in het carter. Tempvoeler ipv carterplug is waardeloos ivm kwetsvbaar. zeker bij verlaagde auto.
Best oplossing is met t stuk (kan je kopen merkt VDO, draad M10x1)
Je zet dan beide drukzenders op het t stuk en de tempsensor monteer je in een van de vrijgerkomen gaten de oliestroom in het oliekanaal. Wel opletten dat je sensor niet te diep monteert!!!!!!!!! Ivm blokken oliestroom. Je moet hem dus uiitvullen met ringentjes. Ttevens loctite gebruiken op draad tempsensor ivm lostrillen. je hebt nl maar weinig vlees in het draadgat.
Dit is mijns inziens de mooiste en beste oplossing. Heb zo naar tevredenheid op 3 auto's zitten .Als alternatief zou ik de peilstoksensor nemen. Lekker makkelijk en snel. Wel mindere meting (in bochten enzo) en iet netjes natuurlijk.
Dit onderwerp is trouwens op oude forum ook meerdere keren uuitegebreid besproken.

Mzzl,
]
DJ

roberto
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 14:20

Peilstoksensor is wel makkelijk 'monteren', maar wel wat lastig bij het oliepeilen. De peilstok die ik gekocht heb bij DPT, heeft geen enkele markering voor min en max. Heb daarom de orginele peilstok in de kofferbak liggen, en gebruik deze voor het peilen.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08, 147 1.6TS '09
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 30, 2004 00:22

:idea: Zou de adapter voor de oliekoeler misschien een optie kunnen zijn?
Deze is dik genoeg voor een sensor en hier is altijd stroming van olie door het oliefilter.
Adapter eraf, gat boren draad tappen, sensor erin en klaar! :thumbs:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Andretti Molletti

do dec 30, 2004 01:17

Origineel zat i bij de scalino op de adapter voor het oliefilter...
Bij latere modellen is de oliegallerij onder het uitlaatspruitstuk wel het handigst..
Idd veel over gepost op het goeie ouwe forum ;)

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 30, 2004 11:55

@ dre;
Ja, maar ik ben ECHT pas een newbie :mrgreen

Vandaag heb ik de sensor in de adapter geplaatst.
Werkt perfect!!
Nog bedankt forummers voor alle input!! :thumbs:
156 Sportwagon , 2003.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 30, 2004 13:26

Best tempmeting is in de oliestroom. Dus niet in het carter. Tempvoeler ipv carterplug is waardeloos ivm kwetsvbaar. zeker bij verlaagde auto.
Best oplossing is met t stuk (kan je kopen merkt VDO, draad M10x1)
Je zet dan beide drukzenders op het t stuk en de tempsensor monteer je in een van de vrijgerkomen gaten de oliestroom in het oliekanaal. Wel opletten dat je sensor niet te diep monteert!!!!!!!!! Ivm blokken oliestroom. Je moet hem dus uiitvullen met ringentjes. Ttevens loctite gebruiken op draad tempsensor ivm lostrillen. je hebt nl maar weinig vlees in het draadgat.
Dit is mijns inziens de mooiste en beste oplossing. Heb zo naar tevredenheid op 3 auto's zitten .Als alternatief zou ik de peilstoksensor nemen. Lekker makkelijk en snel. Wel mindere meting (in bochten enzo) en iet netjes natuurlijk.
Dit onderwerp is trouwens op oude forum ook meerdere keren uuitegebreid besproken.

Mzzl,
]
DJ
DJ,
ik vraag me af of je met een dergelijke kleine sensor de oliestroom blokkeert ?, ik heb namelijk geen ringetjes gebruikt om op te vullen en eerst door het tapgat de diepte opgemeten van het oliekanaal en het blijkt dat je de sensor er gewoon kunt indraaien en je nog circa 13-15 mm overhoudt. Boven en onder de sensor is toch ook nog ruimte voor de oliestroom ?

maar mischien redeneer ik niet goed :?
156

Mobster

vr dec 31, 2004 00:47

Olietemperatuursensor:

Carter demonteren...
Gat in boren...
Moer in lassen die past op het verloopstukje van je sensor.
Carter terug monteren met vloeibare pakking...

Zo heb ik het gedaan, met de sensor in het carter.
Ik wil dat de sensor aangeeft waneer mijn olie volledig warm of te warm is en dat doe je best in het carter.

matra sports
Guru
Guru

vr dec 31, 2004 10:30

Bij mij ook in het carter gezet.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr dec 31, 2004 14:28

@Jasparon: de olie kan er inderdaad nog wel langs maar je verkleint toch de doortoch als je sensor ver het kanaal in draait. En hoeveel is toelaatbaar? Geen idee maar ik ivm beter safe dan sorry heb ik hem uitgevuld met ringetjes. Nadeel is dat je dan niet zo veel draad hebt. Maar ik heb veel vertrouwen in loctite.

@Mobster: de olie die in de kanalen zit komt uit het carter.......... Gaat om de temp van de olie die naar de lagers gaat. En voor moer lassen op alu carter moet je wel alu kunnen lassen........ Die spullen heeft niet iedereen. Of sok op laten lassen natuurlijk

Gr,

DJ

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 31, 2004 14:55

ik heb hem ook niet helemaal ingedraaid, en hij lekt niet !
156

Romeo
Full Member
Full Member

Temperatuur meten bij TS Blok

do jan 06, 2005 15:18

Helaas heb ik het oude forum niet gelezen.
Heeft VDO een standaard T-Stuk?? Wat is dan nog het probleem???

Bij de drukschakelaar is ook meer ruimte voor een T-stuk dan bij de druksensor, i.v.m startmotor. Enige probleem van een T-stuk is dat de oliestroom niet door het T-stuk stroomt. Voor de drukschakelaar zou dat niet uit maken, want de druk is gelijk, maar de olie in het t-stuk zal alleen vlak bij de ingang meestromen en verder moet warmtegeleiding het werk doen.
Dus heb je met een t-stuk geen nauwkeurige meting.
Laatst gewijzigd door Romeo op do jan 06, 2005 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 06, 2005 15:31

Het probleem was of je een eerlijke meting zou krijgen daar de sensor niet echt constant in de olie zit. Ik heb het probleem opgelost door een sensor in de adapter voor de oliekoeler te monteren. Dit werkt perfect en lje hebt een goede meting.
Iedereen zal hier verschillend over denken.
V.D.O. zal ook wel een T stuk hebben maar dan zit je nog altijd hoog in je blok te meten.
156 Sportwagon , 2003.

Terug naar “Algemene Technische vragen”