Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Revisie achterremklauw 75

ma mar 27, 2006 23:24

Hé martijn,
Dat verhhal van het lekken en ontbreken van borgringetje, doet me ineens een belletje rinkelen. Ik heb dat ook eens meegemaakt. Er is dus eigenlijk niets aan de hand, gewoon de boel weer terugzetten en klaar (het is toch al een redelijk verse klauw, maak ik op) Borgringetje erop en hij kan er weer jaren tegen. de schacht, waar het afdichtingsrubbertje inzit is vast lang genoeg. Of zou er toch een ringetje tussen moeten.......weet ik niet meer, maar ga ik morgen voor je nakijken. :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

di mar 28, 2006 00:04

@Sander: Nakijken hoeft niet meer, ik ben er al uit :oops:
Die 5mm is de dikte van de borgmoer die er nog tussen zit. Ik dacht dat die borgclip achter de moer hoorde te zitten, maar dan werkt de borgmoer natuurlijk niet.
In de andere klauw zit ook geen borgclip trouwens :? .

Misschien idd de klauw gewoon terugzetten, ik heb nog wel een revisiesetje liggen voor de zuigerafdichtingen. Ik wil alleen niet te veel risico nemen, aangezien ik er over 2,5 week mee op vakantie ga en er dus weer een paar duizend kilometer afgelegd gaan worden :driving:
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Revisie achterremklauw 75

di mar 28, 2006 08:25

@AlfettaOwner; wat bedoel je precies hiermee?
Dit is alleen bij de voorste remtang van toepassing. De zuigers zijn voorzien van een inkeping. Ongeveer de helft van de zuiger is aan de aandrukzijde afgefreest. 1 kant is dus hoger dan de andere kant. De zuigers stel je af onder een hoek van 20 graden als ik mij niet vergis.
Daar zijn die mallen voor. Achterste zuigers hebben dit niet.
Hmm achter niet :?
Tis al een hele tijd geleden :-k
Achter is alleen van toepassing bij giulia klauwen .. Ofwel achterhaald principe.

De originele oude achterremblokken van de 116 serie hadden inkepingen in de aanlegvlakken van de blokken...
Shut up and ride!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 28, 2006 17:54

Dit is alleen bij de voorste remtang van toepassing. De zuigers zijn voorzien van een inkeping. Ongeveer de helft van de zuiger is aan de aandrukzijde afgefreest. 1 kant is dus hoger dan de andere kant. De zuigers stel je af onder een hoek van 20 graden als ik mij niet vergis.
Daar zijn die mallen voor. Achterste zuigers hebben dit niet.
Hmm achter niet :?
Tis al een hele tijd geleden :-k
Achter is alleen van toepassing bij giulia klauwen .. Ofwel achterhaald principe.

De originele oude achterremblokken van de 116 serie hadden inkepingen in de aanlegvlakken van de blokken...

Aha Bralfa: bij de oude 116 wel nog maar latere modellen niet meer :?:
Of begrijp ik het nu verkeerd.
Wat bedoel je met de aanlegvlakken van de remblokken?

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

di mar 28, 2006 18:24

Volgens mij doelt Bralfa op de achterkant van de remblokken (waar de remzuiger tegenaan drukt). Daar zitten inkepingen in, waardoor de blokken richtingsgebonden zijn. Dit is ook bij 75 blokken nog het geval trouwens.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 28, 2006 18:29

Dr staan toch pijlen op :roll:

bralfa
Guru
Guru

di mar 28, 2006 19:53

Volgens mij doelt Bralfa op de achterkant van de remblokken (waar de remzuiger tegenaan drukt). Daar zitten inkepingen in, waardoor de blokken richtingsgebonden zijn. Dit is ook bij 75 blokken nog het geval trouwens.
Helemaal juist. Bij de 105 serie zit de inkeping dus in de zuigers. Bij de 116 serie is de zuiger vlak en zit de inkeping in het aanlegvlak (achterkant, daar waar de zuiger tegenaan ligt).
Shut up and ride!

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

do mar 30, 2006 23:36

De remklauwen zitten er weer op. Ik heb de zuigerdichtingen en stofrubbers vervangen en de boel schoongemaakt. De afstelschroefdichtringen zagen er nog goed uit, dus de stelschroeven maar weer teruggezet met borgclip en veel vet.

De remblokken heb ik op de uitgebouwde klauwen gemonteerd, en dat werkt prima. Geen enkel probleem bij het monteren van de remschrijven, ruimte genoeg als je de blokken gehel terugstelt. Weer wat geleerd dus (natuurlijk alleen relevant als de klauwen er toch af moeten).
Vervolgens de hele bende ontlucht en alles blijkt gelukkig weer lekvrij te zijn.

Blijft toch al met al een tijdrovend klusje, die achterremmen.
Nu wordt het weer tijd om te gaan rijden.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 31, 2006 00:34

:thumbs:

p.s. moest jij niet eens je onderschrift aanpassen? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 31, 2006 19:34

p.s. moest jij niet eens je onderschrift aanpassen? :wink:
Nog ff geduld, de douane en RDW rompslomp duurt helaas wat langer dan verwacht :( . Als het goed is wordt ie volgende week van mij 8).

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 05, 2006 23:18

Deze klus is nog steeds niet helemaal afgerond :?
Ik heb deze keer behoorlijke problemen met ontluchten van mijn achterremmen. Achteraf gezien had ik misschien niet eigenwijs moeten zijn en mijn klauwen voor montage moeten ontluchten. maar de vorige keer ging het wel op deze manier. Ik gebruik Easybleed, met uiteindelijk 1.8 bar (hoger durf ik niet, vind ik laktechnisch niet verantwoord :wink: ).

Bij ontluchten verdwijnen de bellen, maar bij een proefrit merk ik dat er nog lucht in zit (pedaal laag, bij pompen komt ie hoger). Na de proefrit weer ontluchten en inderdaad weer bellen. Dit heb ik nu al 3 keer herhaald en het wordt elke keer iets beter (pedaal komt hoger), maar het is nog steeds niet naar mijn zin. Ik heb er inmiddels inclusief koppeling en voorremmen al bijna 2 liter remvloeistof doorgejaagd :?

Bij het ontluchten krik ik de achterzijde zo hoog mogelijk op.
Ik heb zowel de 4 nippels afzonderlijk als 2 aan 2 ontlucht (zoals het werkplaatsboek voorschrijft).
Ik vermoed zelf dat het remmenvet dat ik gebruikt heb bij de revisie van de klauwen van negatieve invloed is op het ontluchten.

Iemand nog andere suggesties?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 06, 2006 19:24

Ik heb 2 jaar geleden het volledige remsysteem van mijn Alfetta gereviseerd en ben ook heel lang bezig geweest met ontluchten. Met een ketel. Je moet geduld hebben maar het komt wel goed. Nippels een klein stukje losdraaien. R.Achter beginnen. Dan L.Achter. Daarna R.voor en als laatste L/Voor. En telkens opnieuw tot het goed is. Ook het afstellen van de blokken achter luistert erg nauw. Het kan eventjes duren iig.

roberto
Advanced Member
Advanced Member

do apr 06, 2006 22:25

Heb je al geprobeerd om met een kunststof hamer tegen de remklauwen te tikken? Om de luchtbellen die aan de binnenkant tegen het metaal aanzitten, los te krijgen. Die belletjes vinden het vaak wel fijn zo tegen dat metaal.

Een paar dagen wachten na het ontluchten om daarna nog een keer te ontluchten, wil ook wel eens helpen.

Nog een mogelijkheid is om toch de druk op te voeren naar 2 - 2,5 bar. Effe een grote tie-rap om het reservoir en de HRC en eventueel nog een plasticzak erom heen.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

do apr 06, 2006 22:37

Vanavond de achterremmen weer 2 keer ontlucht, maar er kwam weinig tot geen lucht meer uit dit keer.

Het trucje met de hamer heb ik geprobeerd, ook een proefrit over een slechte klinkerweg gemaakt met hetzelfde doel :wink: .
Ik ben dus bang dat door het remmenvet het binnenoppervlak ruw is, waardoor de bellen beter blijven hangen.

Ik zal toch de druk nog eens opvoeren, kijken of dat helpt.
En inderdaad geduld hebben.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 07, 2006 21:26

Vanmiddag met frisse moed de druk opgevoerd tot ruim 2 bar, maar daar was mijn vlotterpakking (bovenop het tankje) het niet mee eens :(
Deze is er dus uitgeblazen. Gelukkig had ik de boel goed ingepakt, dus verder geen schade door lekkende vloeistof. Ook mijn Easybleed lijkt niet gemaakt voor 2 bar, de rubber dichtring van het tankje blies er ook uit :shock: Officieel is ie ook maar voor 1.3 bar.

Morgen eerst maar even een nieuw rubber zoeken voor mijn vlotter. Ben toch in de buurt bij Alfanord.

Het is me wat met die remmen, altijd feest :twisted:

Terug naar “Algemene Technische vragen”